Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Odborná kniha |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Publikace představuje metodologii a výsledky expertního šetření realizovaného mezi 57 řediteli a učiteli na gymnáziích a zaměřeného na problematiku kvality kurikula, kvality školy a revizí a změn kurikula. Na základě výsledků výzkumu lze konstatovat, že obraz současné situace kurikulární reformy není sice ideální, ale nelze také tvrdit, že je zásadně špatný anebo že se nějak podstatně liší od situace v zahraničí. Většina gymnaziálních učitelů pokládá hlavní myšlenky reformy za správné, ale má výhrady anebo ambivalentní postoje ke způsobu jejich zavádění do praxe. Největší obavy nebo odpor směřují k formalizmu a nedostatečné koordinaci jednotlivých složek řízení průběhu reformy. Reálné obavy vyjadřují učitelé zaměření na obory a zvládnutí učiva. Naopak relativně největší spokojenost – byť ne u všech učitelů a byť ne bez výhrad – je spojována s větší otevřeností kurikula a s možností spolupráce napříč obory. Je zřejmé, že reformu podporují zejména ti učitelé nebo školy, kteří již před jejím zaváděním patřili k aktivním a inovativním. Autoři využívají výsledky šetření k formulování úvah o budování modelů standardu kvality, které jsou prezentovány v závěrečné kapitole publikace. |