Evidence for Centromere Drive in the Holocentric Chromosomes of Caenorhabditis

Název česky Přítomnost centromerického tahu u holocentrických chromosomů rodu Caenorhabditis

ZEDEK František BUREŠ Petr

Rok publikování 2012
Časopis / Zdroj PloS ONE

www http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0030496
Doi http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0030496
Obor Genetika a molekulární biologie
Klíčová slova centromerický tah; holocentrické chromosomy; kinetochorové proteiny; telokinetická meiosa
Popis U monocentrických organizmů s asymetrickou meiózou, se kinetochorové proteiny jako např. CENH3 nebo CENP-C, vyvíjejí adaptivně, aby vyvážily škodlivé účinky centromerického tahu, které jsou především následkem zvětšování rozsahu satelitních centromerických repetic.Typ selekce působící na geny kinetochorových proteinů CENH3 a CENP-C nebyl dosud analyzován v organismech s holocentrickými chromozómy, přestože holocentrický typ chromosomů je považován za stav, jehož příčinou vzniku je zabránit centromerickému tahu a tím i jeho potenciálně škodlivým důsledkům. Testovali jsme pozitivní selekci v evoluci genů CENH3 a CENP-C u několika holocentrických druhů rodu Caenorhabditis. I když CENP-C nevykazují žádné známky pozitivní selekce, pozitivní selekce byla zjištěna v případě CENH3. Tyto výsledky podporují hypotézu, že centromerický tah se u holocentrických Nematod dál vyskytuje, minimálně alespoň v případě, že jejich meióza je telokinetická jako v případě Caenorhabditis.