Reprezentace obsahu: psychologická východiska a didaktické souvislosti
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogická orientace: odborný čtvrtletník a zpravodaj české pedagogické společnosti |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2012/PedOr12_1_Reprezentace_Janko.pdf |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | learning from representations didactic transformations educational content |
Popis | Příspěvek má charakter teoretické přehledové studie týkající se problematiky reprezentace. Reprezentace představuje koncept,který se uplatňuje při analyzování a vysvětlování zákonitostí lidského poznávání, myšlení, komunikování a také učení. V příspěvku jsou nejprve představována psychologická východiska konceptu reprezentace. Objasňováno je pojetí a dělení pojmu reprezentace v kognitivní psychologii. Vymezovány jsou dvě základní formy vnějších reprezentací, jazyková a obrazová. V sociální psychologii koncept reprezentace slouží k vysvětlování toho, do jako míry je individuální poznání determinováno socio-kulturními faktory. V příspěvku je naznačováno pojetí reprezentací vyplývající z Teorie sociálních reprezentací (Moscovici) a také myšlenek L. S. Vygotského. Autor usiluje o rozpracování konceptu reprezentace pro potřeby didaktického diskursu. Přitom jsou vymezeny roviny, ve kterých učitel při operování s reprezentacemi během výuky uvažuje. Odkazováno je také k reprezentacím učiva, které hrají důležitou roli při zpřístupňování obsahu vzdělávání žákům. |
Související projekty: |