Informace o projektu
Výzkum dětí ze sociálně znevýhodněných skupin
(VY-S-O-S-KU)
- Kód projektu
- MUNI/A/1024/2009
- Období řešení
- 1/2010 - 12/2010
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
- Mgr. Martina Hrdá, Ph.D.
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
- Mgr. Olga Kusá
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
- Mgr. Martin Stanoev, Ph.D.
- Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
- Mgr. Veronika Šuráňová
Projekt zastřešuje dílčí výzkumná témata, která jsou předmětem disertačních prací doktorských studentů a jedním z profilujících témat Katedry sociální pedagogiky PdF MU. Problematika výzkumu a edukace sociálně znevýhodněných skupin je v současné době předmětem mnoha odborných diskusí a jedním z klíčových témat školské politiky. Mezi sociálně znevýhodněné skupiny řadíme skupiny dětí, ale i dospělých, kteří jsou zasaženi sociální exkluzí nebo nemají rovný přístup ke vzdělání kvůli svému sociokulturnímu znevýhodnění (děti migrantů a cizinců, romští žáci, některé subkultury mládeže, skupiny zasažené sociální patologií apod.). Projekt integruje dílčí témata, vytváří prostor pro vědecké studium a poznání specifických jevů spojených s touto problematikou, vytváří předpoklady pro týmovou spolupráci doktorandů a umožňuje vytvářet společné edukační strategie specifických cílových skupin.
Výsledky
Cílem projektu bylo sdružit dílčí výzkumné záměry doktorských studentů a vytvořit podmínky pro počáteční fázi výzkumných aktivit (rešerše tématu, komparativní studie, analýza literatury a stávajících výzkumných šetření apod.). Tomuto zadání odpovídaly i výstupy, které převážně směřovaly do následujících forem: příprava teoretických studií a jejich prezentace na seminářích, vystoupení na konferencích, prezentace výzkumných nástrojů apod. Předmětem výzkumů byly zejména sociálně znevýhodněné skupiny, zejména romští žáci, žáci uprchlíci a drogová komunita.
Publikace
Počet publikací: 5
2011
-
Emoční klima volnočasového tanečního souboru
Kam směřuje současný pedagogický výzkum? Sborník příspěvků XVIII. celostátní konference ČAPV [CD-ROM], rok: 2011
-
Iniciace do prodrogového prostředí
Kam směřuje současný pedagogický výzkum? Sborník příspěvků XVIII. celostátní konference ČAPV [CD-ROM], rok: 2011
-
Komunikační kompetence cizinců v integračním kontextu
Rok: 2011, druh: Vyžádané přednášky
-
Psychometrika: Měření v psychologii
Rok: 2011, počet stran: 320 s.
-
Role pragmatické kompetence ve výuce češtiny jako cizího jazyka a utváření sociální identity
Pedagogická orientace, rok: 2011, ročník: 21, vydání: 4