Informace o projektu
Výzkum přiměřenosti vyučovaných geografických pojmů věku žáků

Kód projektu
MUNI/41/33-B-C/2005
Období řešení
1/2005 - 1/2005
Investor / Programový rámec / typ projektu
Masarykova univerzita
Fakulta / Pracoviště MU
Pedagogická fakulta

Výzkum se zaměřuje na pojmovou strukturu ve výuce zeměpisu na ZŠ z hlediska její přiměřenosti věku žáků. Typickým rysem současného českého školství je vysoká liberalizace, která se projevuje zejména v odlišnosti jednotlivých učebnic používaných ve výuce. Pokud srovnáme několik učebnic pro stejný ročník a typ školy, můžeme mezi nimi shledat až fatální odlišnosti, zejména v rozsahu výkladového textu, tedy mj. v množství uvedených pojmů a faktů, které nejsou v mnoha případech jakkoliv diferencovány. Užité pojmy neodpovídají v některých případech věku žáků, jsou obsahově nepřiměřené. Mnozí učitelé používají jako kmenový a někteří dokonce jako jediný nástroj přípravy na výuku právě učebnice, a proto je nepřiměřenost geografických pojmů v učebnicích přímo (prostřednictvím učebnic samotných) i nepřímo (prostřednictvím učitelů) přenášena do výuky. Výsledkem tohoto stavu je přetěžování žáků, jejich odcizení od školy, formalismus ve výuce a redukce výukového procesu na pouhé "biflování" bez návaznosti na praktický život, tedy přesný opak cílů deklarovaných v Rámcovém vzdělávacím programu, který by měl být závazným nejen pro učitele, ale též pro vydavatele učebnic. Cílem výzkumu je zjistit, které vyučované geografické pojmy odpovídají věku žáků z hlediska přiměřenosti a které nikoliv.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.