Informace o projektu
Výzkumná šetření zaměřená na sociálně znevýhodněné skupiny
(ROMCIZ)
- Kód projektu
- MUNI/A/0741/2012
- Období řešení
- 1/2013 - 12/2013
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
Cílem projektu je integrovat výzkumná témata doktorských a navazujících magisterských studentů do výzkumných oblastí, kterými se zabývá tým výzkumných pracovníků v prostředí katedry sociální pedagogiky. Projekt vytváří podmínky pro realizaci dílčích výzkumných šetření, především sběr, analýzu a interpretaci dat, které prohlubují oblasti sociální pedagiky a dalších disciplín, které se podílí na přípravě a vzdělávání pedagogických pracovníků a dalších odborníků směřujících do pomáhajích profesí. Společným tématem je sociální znevýhodnění jedinců a skupin a jeho dopad do procesu edukace, diagnostiky, evaluace, sebehodnocení apod., přičemž příčinou nerovného postavení specifických skupin není pouze nízký ekonomický standard, ale především kulturní a jazyková specifika, problematika sociálně patologických jevů, problematika specifických hodnot a prekonceptů apod. Cílem projektu je mimo jiné popsat a vysvětlit diverzitu školního prostředí, kulturu uznání v prostředí školy a proces inkluze ve vztahu k oblastem sociální pedagogiky a pedagogiky volného času, jako významného prvku v oblasti prevence sociálně patologických jevů. Výstupem budou přehledové a komparativní studie, výzkumné zprávy, kapitoly v monografiích a odborné texty v recenzovaných periodikách, které budou vznikat v gesci školitelů, konzultantů a členů řešitelského týmu. Výzkumná paradigmata budou utvářena kvalitativními i kvantitativními výzkumnými designy a sběry Analýzy a interpretace bude probíhat prostřednictvím adekvátních metod zohledňující specifika sociálních jevů (fenomenologická strategie, zakotvená teorie, IPA, sémantické metody, obsahové analýzy popř. analýzy diskursu apod.).
Publikace
Počet publikací: 16
2014
-
Aktivní doučování v sociálně znevýhodněných rodinách jako součást přípravy učitele
Rok: 2014, druh: Vyžádané přednášky
-
Sociální pedagog do škol (?)
Rok: 2014, druh: Popularizační texty
-
Workhop multikulturních lekcí v prostředí školy s využitím dramatické výchovy
Rok: 2014, druh: Uspořádání workshopu
-
Workshop Multikulturní výchova v prostředí, práce s diverzitou
Rok: 2014, druh: Uspořádání workshopu
-
Workshop Multikulturní výchova ve škole, práce se školními kolektivy
Rok: 2014, druh: Uspořádání workshopu
2013
-
Bezdomovci. Zasluhují naši pozornost?
Rok: 2013, druh: Další prezentace na konferencích
-
Bezdomovci. Zasluhují naši pozornost?
Prevence sociálních deviací - přaní, naděje a realita, rok: 2013
-
Interpretativní fenomenologická analýza (IPA)
Výzkumné metody v pedagogické praxi, vydání: Vyd. 1, rok: 2013, počet stran: 12 s.
-
MCA: Fenomenologický pohled na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
Výzkumné metody v pedagogické praxi, vydání: Vyd. 1., rok: 2013, počet stran: 19 s.
-
Projekty sčítání bezdomovců - inspirace využívání statistických údajů v práci a odborné diskusi sociálních kurátorů
Rok: 2013, druh: Další prezentace na konferencích