Informace o projektu
Vývoj seberegulace v kontextu zvládání zátěže, self-efficacy a self-esteem.
(DESEREG)
- Kód projektu
- MUNI/A/0838/2013
- Období řešení
- 1/2014 - 12/2014
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Filozofická fakulta
- doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.
- Mgr. Gabriela Bartošová
- Mgr. Kristýna Bělehradová
- Mgr. Lenka Ježíková
- Mgr. Helena Klimusová, Ph.D.
- Mgr. Markéta Kukaňová, Ph.D.
- Mgr. Jiří Kutý
- Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D.
- Michal Pažitka
- Mgr. Tereza Pulkrtová
- Ing. Mgr. Andrea Řezníčková
- Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D.
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
- Mgr. Klára Šiková
- Jiří Šulc
- Mgr. Veronika Tlapáková
Výzkumný záměr předkládaného projektu navazuje na předchozí odborné studie, vzniklé na Psú v rámci Specifického výzkumu a předvýzkumu kolektivu autorů PSú, jehož výsledky byly prezentovány na mezinárodní vědecké konferenci (SPO 2013), které jednoznačně poukázaly na nezbytnost zkoumání seberegulačních mechanismů v rámci vývoje dospívajících jedinců. Seberegulační mechanismy působí jako významné protektivní faktory, které mohou pozitivně ovlivňovat životní dráhu jedince. Úmyslná seberegulace je základním aspektem lidského fungování, přičemž zahrnuje specifickou modulaci vlastních myšlenek, pozornosti, emocí a chování, jako jsou zejména reakce na požadavky okolního prostředí (Gestsdóttir, et al. 2009). V kontextu seberegulace pak mají zásadní význam i strategie úspěšného (pozitivního) vývoje (Baltes, Staudinger, Lindenberger, 1998) a sebehodnocení (emoční složka), vědomí vlastní účinnosti i způsoby zvládání zátěže (behaviorální složka), tudíž budou prostřednictvím plánované kvantitativní studie rovněž zkoumány. Výzkum však bude primárně zaměřen na prozkoumání vzájemných vztahů širšího kontextu dynamiky seberegulace v průběhu vývoje jedince ve 3 stěžejních věkových obdobích (starší školní věk – žáci 6. ročníku – cca 12 let; adolescence – studenti 1. ročníků SŠ – cca 16 let; vynořující se dospělost – studenti 1. ročníků VŠ – cca 19/20 let). Tento design umožní případné longitudinální pokračování výzkumu za 3 roky (tzv. zrychlený longitudinální výzkum; Švancara, 1986) a je stavěn na aktivní spolupráci studentů magisterské a doktorské formy studia s odbornými asistenty PSú.
Publikace
Počet publikací: 13
2014
-
Cross-informant agreement and teacher nomination technique in the assessment of children behavior problems
Psychology Applications & Developments, rok: 2014, počet stran: 9 s.
-
Fenomén sebepoškozování očima dětí staršího školního věku
Universitas Comeniana Psychologica XLII, rok: 2014
-
Osobnostné charakteristiky dospievajúcich s výskytom sebapoškodzujúceho správania
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
-
Personality characteristic of adolescents with the occurrence of Self-harm
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
-
Procrastination dissected: The actual role of delay, trait anxiety and self-regulation in subjective perception of oneself as a procrastinator
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
-
Protektivní faktory výchovných stylů
Rok: 2014, druh: Vyžádané přednášky
-
Relationships with parents and peers, attitudes towards school, and preferred spare-time activities in young adolescents reporting self-harm
Psychology Applications & Developments, rok: 2014, počet stran: 10 s.
-
Self-harming behavior and its relation with previous psychological or psychiatric care
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
-
The trait reactance construct and academic procrastination: Potential mechanisms of freedom protection in implementation choice
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
-
Vybrané koreláty uplatňovaných výchovných stylů a sebehodnocení děti s poruchami chování a emocí
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích