Informace o projektu
Příprava učitelů zeměpisu a přírodopisu na terénní výuku
- Kód projektu
- MUNI/A/1262/2016
- Období řešení
- 1/2017 - 12/2017
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
- Mgr. Jana Boumová, DiS., Ph.D.
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
- Mgr. Radek Durna
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
- PhDr. Kateřina Gažová
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
- Mgr. Kateřina Ševčíková
Terénní výuka je forma, která je už dlouhá léta pro svoji různorodost považována spíše než za výukovou formu, za výukovou strategii, která je nezbytná pro pochopení dnešního světa. Cílem projektu bude zjištění, jak jsou na terénní výuku připravováni budoucí učitelé na vysokých školách v učitelském studiu. Tematicky se bude jednat zejména o přípravu v předmětech zeměpis a přírodopis. Půjde mimo jiné i o zjištění, jak jsou při výuce na vysokých školách eliminovány bariéry, které rozvoji terénní výuky reálně brání - jednak odborné, oborově didaktické a bezpečnostní.
Téma vychází z aktuálně zpracovávaných disertačních prací studentů doktorského studijního programu Pedagogika, obor Pedagogika, který je realizován na Pedagogické fakultě MU, přičemž ke zpracování tématu se přistupuje jak z pohledu obecné pedagogiky, tak i oborových didaktik. Projekt tematicky navazuje na řešení specifického výzkumu v roce 2016, jehož cílem bylo zjišťování, jak je tato výuková forma ve všech svých podobách využívána na 1. a 2. stupni ZŠ. Řešení je relevantní v rovině aplikovaného výzkumu a spadá i do roviny nových akreditací vysokoškolského studia, které budou realizovány od roku 2017.
Publikace
Počet publikací: 12
2018
-
Useful geography in education
Useful geography: Transfer from Research to Practice. Proceedings of 25th Central European Conference, rok: 2018
2017
-
ANALÝZA PROGRESE UČEBNÍCH ÚLOH VZTAHUJÍCÍCH SE K TERÉNNÍ VÝUCE V ČESKÝCH UČEBNICÍCH ZEMĚPISU PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Geografická revue, rok: 2017, ročník: 13/2017, vydání: 2, DOI
-
ANALÝZA PROGRESE UČEBNÍCH ÚLOH VZTAHUJÍCÍCH SE K TERÉNNÍ VÝUCE V ČESKÝCH UČEBNICÍCH ZEMĚPISU PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Rok: 2017, druh: Další prezentace na konferencích
-
Comparison of physical activity of pupils during learning in outdoor and indoor setting
Rok: 2017, druh: Další prezentace na konferencích
-
Faktory ovlivňující postoje vysokoškolských studentů a žáků základních škol k pěstitelským pracím
Rok: 2017, druh: Další prezentace na konferencích
-
Integrace tělesné výchovy a geografie v kurikulu základního vzdělávání
Rok: 2017, druh: Další prezentace na konferencích
-
Postoje žáků vybraných základních škol k pěstitelských pracím
Sborník statí z XII. ročníku konference EDUCO na téma: VÝZKUM V PŘÍPRAVĚ UČITELŮ PŘÍRODOVĚDNÝCH, ZEMĚDĚLSKÝCH A PŘÍBUZNÝCH OBORŮ, rok: 2017
-
Potenciál využití QR kódu ve výuce zeměpisu
Rok: 2017, druh: Konferenční abstrakty
-
Potenciál využití QR kódu ve výuce zeměpisu
Rok: 2017, druh: Další prezentace na konferencích
-
Regionální princip jako integrující prvek ve výuce nejen přírodovědných předmětů
Rok: 2017, druh: Další prezentace na konferencích