Informace o projektu
Vzdělávání 2.0 - Rozvoj klíčových kompetencí prostřednictvím podpory vzdělávání zaměřeného na cíl
(Vzdělávání 2.0)
- Kód projektu
- CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000662
- Období řešení
- 4/2017 - 3/2020
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- OP Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV)
- PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Ekonomicko-správní fakulta
- Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D.
- Ing. Miloslav Ambruzík
- Ing. Jana Švecová
- Ing. Lucie Winklerová, Ph.D.
- Další fakulta/pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Spolupracující organizace
-
Univerzita Hradec Králové
Univerzita Palackého v Olomouci
Centrum pro studium demokracie a kultury
- Odpovědná osoba Ing. Zdeněk Granát
Cíl projektu: Cílem projektu je rozvoj kompetencí učitelů z fakult vzdělávající učitele a učitelů škol nižšího stupně vzdělání prostřednictvím podpory společenství praxe. Cílem je zlepšit kvalitu vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích. Projekt je mimo jiné zaměřen na podporu společenství praxe pro rozvoj klíčových kompetencí, gramotností, průřezových témat a mezipředmětových vztahů v tématu sociální a občanské kompetence v ZŠ a SŠ napříč předměty. Cílem je propojení kateder.
Příčiny problému / potřebnost projektu:
Stát se kompetentním se v současnosti vzhledem k neustále probíhajícím změnám ve společnosti jeví jako nezbytné. Vzhledem k tomu, že kompetence nezískáme pouze memorováním či odvozováním, ale také vlastní zkušeností, prožitkem, je nutné, aby v procesu vzdělávání byl obsažen i tento typ výchovy. Klíčové kompetence představují obecné dovednosti, které jsou důležité v řadě studijních, pracovních i osobních životních situací. Z průzkumů na školách však vyplývá, že zařazovat cíleně do výuky činnosti a situace, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků, je pro řadu učitelů stále ještě obtížné. Přestože byly vydány různé metodické materiály zaměřené na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí u žáků, jejich obsah není pro potřeby praxe stále dostačující. Často je poukazováno na nedostatek vhodných příkladů, které je možné přímo využít ve výuce. Přetrvávají názory učitelů, že v některých vzdělávacích oborech „to nejde“, což má za následek formální a mnohdy nahodilé směřování k těmto „nadpředmětovým dovednostem“, respektive rezignaci na jejich záměrné utváření a rozvíjení. Tento projekt přispěje ke zlepšení daného stavu.
Jednou z podstatných změn, kterou pro práci a myšlení učitelů přinesly rámcové vzdělávací programy, je to, že staví do popředí výsledek vzdělávání. Důležité je tedy to, k čemu má učitel se žáky dojít. Podstata změny spočívá v tom, že stěžejní přestává být učivo a zaměření na jeho osvojování a stává se jím dosažení konkrétní vědomosti, dovednosti, postoje, kompetence využitelné v praktických situacích. Úvaha o způsobu jejich dosahování má ovlivňovat výběr učiva, stanovování výukových situací, vyučovacích postupů i způsobů hodnocení. Od předpokládaného výsledku vzdělávání se také odvíjí nabízený modelový způsob uvažování o klíčových kompetencích ve výuce.
Publikace
Počet publikací: 22
2020
-
FINANČNÍ GRAMOTNOST A PODNIKÁNÍ V SOUSTAVĚ ČESKÉHO ZÁKLADNÍHO A STŘEDNÍHO ŠKOLSTVÍ
Rok: 2020, druh: Uspořádání konference
-
Finanční gramotnost a kompetence učitele. Společenství praxe
Rok: 2020, druh: Uspořádání workshopu
-
Rozvíjení personální, sociální a občanské kompetence učitelů, studentů a žáků
Rok: 2020, vydání: Vyd. 1., počet stran: 123 s.
-
Rozvíjení personální, sociální a občanské kompetence učitelů, studentů a žáků
Rok: 2020, druh: Editorství odborné knihy
-
Rozvoj personální, sociální a občanské kompetence žáků, studentů a učitelů
Rok: 2020, druh: Další prezentace na konferencích
-
Výchova k občanství v kurikulu a její revize
Rozvíjení personální, sociální a občanské kompetence učitelů, studentů a žáků, vydání: 1. vydání, rok: 2020, počet stran: 8 s.
2019
-
Človek v diele Egona Bondyho
Rok: 2019, druh: Vyžádané přednášky
-
Enterprise Strategic Management - Institutional Context and Increasing the Enterprise Performance
6th SWS International Scientififc Conference on Social Sciences 2019 (SGEM), rok: 2019
-
Industy 4.0 - Analysis of the Economic Development in the Chosen European Countries
6th SWS International Scientific Conference on Social Sciences 2019 (SGEM), rok: 2019
-
Společenství praxe MU: Finanční gramotnost v kontextu exekucí a půjček
Rok: 2019, druh: Uspořádání workshopu