Informace o projektu
Vzdělávání pečovatelů o děti s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami prostřednictvím e-learningu a dalších online aplikací
(VPPAS)
- Kód projektu
- MUNI/A/1461/2021
- Období řešení
- 1/2022 - 12/2022
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Specifický výzkum - podpora studentských projektů
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
- PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková, Ph.D.
- Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D.
- Mgr. Zuzana Maštenová
- Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.
- Mgr. David Solnička
- Mgr. Vendula Sunková
- Mgr. Bc. Tullia Sychra Reucci
- Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová
- PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.
Projekt představuje podrobnější rozpracování otázek týkajících se vzdělávání a praktických školení pečovatelů o děti s poruchami autistického spektra (PAS) a jinými neurovývojovými poruchami. Každý rok se v ČR narodí okolo 1000-2000 dětí s PAS. V roce 2016 došlo k novelizaci vyhlášky č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost (PLDD), která zavedla jako součást všeobecné preventivní prohlídky v 18 měsících věku dítěte také provedení vyšetření za účelem včasné diagnostiky PAS. Účelem screeningu je odeslání pozitivně zachycených dětí k diferenciální diagnostice na specializovaném pracovišti a zahájení cílené speciálněpedagogické, logopedické a behaviorálně analytické intervence. Hlavním cílem projektu je najít vhodné metody a formy podpory pro rodiče a další pečovatele těchto dětí, zejména s podporou e-learningu a setkávání v online prostředí. Dalším cílem projektu je hlouběji propracovat výzkumné techniky a metody vintrosubjektového experimentálního designu (Single-case experimental design), který se jeví jako vhodný pro výzkumné uchopení dané problematiky. Projekt je směřován jak do základního výzkumu (metodologického) tak do aplikace v rámci kvantitativního výzkumu u konkrétní cílové skupiny - rodiče a pečovatelé dětí s PAS. Výsledky projektu budou publikovány v odborných časopisech a prezentovány na konferencích.
Publikace
Počet publikací: 10
2023
-
Professional Development of Behavior Analysts in Europe: A Snapshot for 21 Countries
Behavior Analysis in Practice, rok: 2023, ročník: 16, vydání: 3, DOI
2022
-
Autismus a spánek: Behaviorální intervence
Rok: 2022, druh: Další prezentace na konferencích
-
Developing National Standards and Licensure for Behavior Professions in the Czech Republic
Rok: 2022, druh: Další prezentace na konferencích
-
Developing professional qualifications and training in behaviour anlaysis - the case of the Czech Republic
Rok: 2022, druh: Další prezentace na konferencích
-
Edukace rodičů dětí s neurovývojovým postižením prostřednictvím online podpory a e-learningu
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, rok: 2022, ročník: 11, vydání: 3
-
Evaluating an applied behavior analysis training package for Ukrainian refugee parents of autistic children in the Czech Republic
Rok: 2022, druh: Konferenční abstrakty
-
Evaluating an applied behavior analysis training package for Ukrainian refugee parents of autistic children in the Czech Republic
Rok: 2022, druh: Další prezentace na konferencích
-
Evaluating Applied Behavior Analysis Telehealth Consultation and Coaching for Caregivers of Children with Autism in the Czech Republic
Rok: 2022, druh: Další prezentace na konferencích
-
Investigating e-Learning Modalities in an Applied Behavior Analysis Course for Caregivers of Children With Autism in the Czech Republic
Rok: 2022, druh: Další prezentace na konferencích
-
The Opinion of the Mainstream School Teachers on the Content of the Autism Training: The A-Class Project
INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE - 75th Anniversary of the Institute of Pedagogy - Educational Challenges and Future Prospects, rok: 2022