Informace o projektu
Adresování individuálních vzdělávacích potřeb všech žáků: Etnografie tříd na druhém stupni základních škol
- Kód projektu
- GA23-04764S
- Období řešení
- 1/2023 - 12/2025
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
Přestože se klade důraz na rovné podmínky ke vzdělávání a naplňování individuálních vzdělávacích potřeb všech žáků, pozornost se typicky upírá na adresování potřeb žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo socio-kulturním znevýhodněním. Proto cílem projektu je zjistit, 1) jakými způsoby vyučující (n = 6) zohledňují individuální vzdělávací potřeby každého žáka (n = 50) ve dvou třídách na druhém stupni základní školy a 2) jaké jsou žákovské perspektivy a reakce na zohledňování jejich individuálních vzdělávacích potřeb vyučujícími. Žákovskou diverzitu teoreticky rámujeme konceptem diferencované výuky. Přínosem tohoto projektu je, že detailně zachytí praktiky a perspektivy vyučujících, ale i každého jednoho žáka ve třídě, což v dosavadních výzkumech bylo opomíjeno. K tomu volíme etnografický výzkumný design, který umožňuje vysvětlit zkoumaný fenomén komplexně díky triangulaci různých zdrojů dat v rámci bohatého datového korpusu. Projekt obohatí poznání v této oblasti 3 studiemi v časopisech indexovaných v databázi WOS a 2 studiemi v časopisech indexovaných v databázi SCOPUS.
Publikace
Počet publikací: 5
2024
-
Modelling individuality but advising universality: ethnography of mentoring pre-service teachers with regard to student diversity.
EUROPEAN JOURNAL OF TEACHER EDUCATION, rok: 2024, ročník: XXX, vydání: XXX, DOI
-
Od fixních skupin k dynamickým praktikám: Jak učitelé zohledňují individuální vzdělávací potřeby všech žáků
Rok: 2024, druh: Další prezentace na konferencích
-
Uncovering the complexity of teachers’ inclusive practices: Dynamics of addressing the unique learning profile of each student in heterogeneous classrooms
Rok: 2024, druh: Další prezentace na konferencích
-
Who is in focus? A scoping review of themes and consistency in inclusive education for all
European Journal of Special Needs Education, rok: 2024, DOI
2023
-
Je inkluzivní vzdělávání opravdu pro všechny žáky?
Rok: 2023, druh: Další prezentace na konferencích