Informace o projektu
Role speciálního pedagoga oftalmopeda v návaznosti na naplňování potřeb dětí, žáků a studentů se zrakovým postižením a vzdělávání pečovatelů pomocí krátkých intenzivních programů
- Kód projektu
- MUNI/A/1537/2024
- Období řešení
- 1/2025 - 12/2025
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Specifický výzkum - podpora studentských projektů
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
- Mgr. et Mgr. Veronika Antel
- Mgr. Kateryna Ivanova
- PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková
- Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D.
- Mgr. Naděžda Lasotová, MBA
- Mgr. Bc. Dominik Levíček
- Mgr. et Mgr. Ondřej Ling
- Mgr. Eliška Macků
- Mgr. Hana Moravčíková
- Alla Moskalets, M.Ed.
- Mgr. Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc.
- Mgr. Soňa Papšová
- Mgr. Michaela Plšková
- Mgr. Kateřina Richterová
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
- Mgr. Bc. Tullia Sychra Reucci
- Mgr. Jitka Šťastná
- PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.
- Mgr. Lucie Vozáková
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Projekt se skládá ze dvou částí A a B. Část A bude realizován doktorandy studijního programu Speciální pedagogika a jejich školiteli, kteří působí na Katedře speciální a inkluzivní pedagogiky (dále KSIP). Část B bude realizována doktorandy studijního programu Speciální pedagogika a jejich školiteli, kteří působí na Institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání (dále IVIV).
část A) Projekt se zabývá problematikou role speciálního pedagoga oftalmopeda/ tyflopeda v kontextu jeho praxe ve vzdělávání dětí, žáků a studentů s postižením zraku.
Výzkum je zacílen na roli/role, které zastává oftalmoped/tyfloped v rámci naplňování aktuálních speciálních vzdělávacích potřeb zvolené cílové skupiny, jejíž edukace se v posledních desetiletích významně proměnila. Výsledky projektu budou prezentovány na mezinárodní konferenci a publikovány.
část B) Projekt se zabývá tématem speciálněpedagogické a behaviorálně analytické podpory rodičů a dalších pečovatelů dětí s PAS, dále využitím nových technologií (zejména virtuální reality) při výuce dovedností formálních i neformálních pečovatelů, stejně jako vytvářením podmínek pro přechod mezi předškolním vzděláváním a základní školou u dětí s neurovývojovým postižením.
Cílem projektu v roce 2025 je podrobnější rozpracování kvantitativně orientované analýzy krátké intenzivní podpory rodičů dětí s PAS pomocí N1 experimentální výzkumného designu a rozpracování tématu metodiky BST (Behavior skills training). Výsledky studie budou dostupné odborné veřejnosti prostřednictvím článků v domácích i zahraničních odborných časopisech. Projekt přímo navazuje na témata dizertačních prací studentů DSP Speciální pedagogika.