Informace o projektu
Role speciálního pedagoga oftalmopeda v návaznosti na naplňování potřeb dětí, žáků a studentů se zrakovým postižením a vzdělávání pečovatelů pomocí krátkých intenzivních programů

Projekt se skládá ze dvou částí A a B. Část A bude realizován doktorandy studijního programu Speciální pedagogika a jejich školiteli, kteří působí na Katedře speciální a inkluzivní pedagogiky (dále KSIP). Část B bude realizována doktorandy studijního programu Speciální pedagogika a jejich školiteli, kteří působí na Institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání (dále IVIV).

část A) Projekt se zabývá problematikou role speciálního pedagoga oftalmopeda/ tyflopeda v kontextu jeho praxe ve vzdělávání dětí, žáků a studentů s postižením zraku.
Výzkum je zacílen na roli/role, které zastává oftalmoped/tyfloped v rámci naplňování aktuálních speciálních vzdělávacích potřeb zvolené cílové skupiny, jejíž edukace se v posledních desetiletích významně proměnila. Výsledky projektu budou prezentovány na mezinárodní konferenci a publikovány.
část B) Projekt se zabývá tématem speciálněpedagogické a behaviorálně analytické podpory rodičů a dalších pečovatelů dětí s PAS, dále využitím nových technologií (zejména virtuální reality) při výuce dovedností formálních i neformálních pečovatelů, stejně jako vytvářením podmínek pro přechod mezi předškolním vzděláváním a základní školou u dětí s neurovývojovým postižením.
Cílem projektu v roce 2025 je podrobnější rozpracování kvantitativně orientované analýzy krátké intenzivní podpory rodičů dětí s PAS pomocí N1 experimentální výzkumného designu a rozpracování tématu metodiky BST (Behavior skills training). Výsledky studie budou dostupné odborné veřejnosti prostřednictvím článků v domácích i zahraničních odborných časopisech. Projekt přímo navazuje na témata dizertačních prací studentů DSP Speciální pedagogika.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.