Matematika a didaktika matematiky
Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol
Publikace se zaměřuje na komponentu profesní kompetence učitelů mateřských škol – připravovat, realizovat, reflektovat a analyzovat aktivity dětí rozvíjející matematickou pregramotnost v kontextu celkového osobnostního rozvoje. První část je věnována teoretickému ukotvení: problematice matematické pregramotnosti a postavení matematiky ve vzdělávání učitelů MŠ. Druhá část obsahuje výstupy výzkumného šetření rozšířeného o tematické psaní textu zjišťující vztah budoucích učitelů MŠ k matematice včetně ovlivňujících faktorů a dotazník zaměřený na zjištění, jak reflektují učitelé MŠ a studenti vysokoškolského oboru Učitelství pro mateřské školy matematickou pregramotnost a svou připravenost k jejímu rozvoji. Výzkumná zjištění byla konfrontována s názory skupiny učitelek MŠ.
Svazek 5
Rok vydání 2019
ISBN 978-80-210-9418-5
Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně k řešení některých typů úloh v matematice
Hlavním cílem monografie je demonstrovat různé přístupy v uvažování při řešení slovních úloh nadanými žáky 1. a 2. stupně základní školy. První část monografie je teoretická a zabývá se problematikou nadaných žáků – definicí nadání, možnostmi identifikace nadaných žáků, druhy nadání, problémy nadaných žáků ve školní praxi. V praktické části je věnována pozornost teorii různých strategií při řešení určitých typů matematických úloh, jako jsou úlohy rovnicového typu či logické úlohy.
Svazek 4
Rok vydání 2018
ISBN 978-80-210-9216-7
Poruchy matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vliv na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice
Shrnutí výsledků výzkumného šetření
Publikace je věnována poruchám matematických schopností u žáků s dyskalkulií a jejich vlivu na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice. Specifická porucha počítání se rozvíjí na základě kombinace deficitů různých dílčích funkcí, které se určitým způsobem podílejí na rozvoji matematických schopností a jsou potřebné pro učení se nejen počítání, ale i čtení a psaní. Monografie je rozdělena na dvě části: teoretickou a výzkumnou. V teoretické části publikace jsou vymezena základní teoretická východiska, která nejsou pouze souhrnem poznatků, ale mají i teoretický přínos. Těžiště knihy tvoří výzkumná část, která se skládá ze tří výzkumných studií, jež mají osvětlit tuto problematiku. Ambicí publikace je přinést souhrn poznatků o poruchách matematických schopností, jejich dílčích funkcích a o jejich dopadu při řešení úloh žákem ve fyzice a v matematice. Z těchto důvodů je předkládaná monografie určena širokému spektru potenciálních čtenářů: učitelům základních škol, speciálním pedagogům; studentům učitelství, primární pedagogiky a speciální pedagogiky v prezenčním, kombinovaném i doktorském studiu, ale také rodičům dětí školního věku.
Svazek 3
Rok vydání 2018
ISBN 978-80-210-9090-3
Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení
Problematika specifických poruch učení je středem zájmu pedagogů, zejména z hlediska inkluzivního vzdělávání žáků. Je uvedena klasifikace poruch učení, příčiny poruch učení v matematice, analýza jednotlivých elementárních jevů. Publikace je zaměřena na učivo prvního i druhého stupně základní školy, zejména na problémy dětí v oboru přirozených čísel, desetinných čísel, celých čísel a zlomků.
Svazek 2
Rok vydání 2017
ISBN 978-80-210-8673-9
Analýza úloh ze soutěže Matematický klokan a jejich řešení žáky primární školy
Shrnutí výsledků výzkumného šetření
Monografie zpracovává aktuální problematiku spojenou se soutěží Matematický klokan v České republice. Výzkum byl realizován s oporou o teoretické ukotvení problematiky matematických učebních úloh a jejich řešení v celkových souvislostech soutěže Matematický klokan při zohlednění poznatků, které přinášejí teoretické studie i výzkumné práce z pedagogiky i didaktiky matematiky. V druhé části je shrnuto výzkumné šetření zaměřené na kvantitativní analýzu řešení úloh z kategorie Klokánek, zadaných v soutěži Matematický klokan v roce 2015. Výkon žáků v testu, jak se projevuje v úspěšnosti řešení celého testu i v řešení jednotlivých úloh, je konfrontován s osobnostními charakteristikami žáků s využitím statistických metod a procedur.
Svazek 1
Rok vydání 2016
ISBN 978-80-210-8482-7