Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Odborná kniha |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Cílem této knihy bylo představit aktuální trendy didaktiky cizích jazyků, které jsou manifestovány zejména v konceptu didaktiky mnohojazyčnosti reagujícím na nové požadavky kladené na jazykové vzdělávání. Ve dvou na sebe navazujících částech byly uchopeny terminologické otázky fenoménu mnohojazyčnost, provázanost didaktiky mnohojazyčnosti s jazykovou politikou a s dosavadním stavem poznání v oblasti teorií osvojování cizích jazyků. Tento oborově didaktický přístup byl v následující části podrobně charakterizován a ukotven v kontextu didaktiky cizích jazyků a poté byly představeny dva jeho koncepty, kterými je didaktika meziporozumění a didaktika dalšího cizího jazyka. Posledně jmenovaný koncept byl podrobněji osvětlen na příkladu učení se němčině jako dalšího cizího jazyka po angličtině u žáka s češtinou jako mateřským jazykem. Hlavní pozornost byla věnována lingvistickým východiskům, tzv. deklarativní bázi mezijazykového transferu tím, že zde byla stručně podána srovnávací analýza jazykového systému češtiny, němčiny a angličtiny pojatá ve smyslu jejího využití v jazykové výuce. Tato analýza byla doplněna několika exemplárními výukovými aktivitami podporujícími rozvoj jazykového povědomí. V závěru byla pozornost věnována krátkému exkurzu do výzkumu mnohojazyčnosti, jehož výsledky přinášejí nové, empiricky ověřené poznatky pro další rozvoj a upřesňování konceptu didaktiky mnohojazyčnosti. |
Související projekty: |