Informace o projektu
Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině
- Kód projektu
- GAP407/11/0321
- Období řešení
- 1/2011 - 12/2013
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- evropský koncept mnohojazyčnosti, němčina jako druhý cizí jazyk, zjištění současného stavu, strategie učení a styly vyučování, interference, zvyšování kvality ve výuce cizích jazyků
Schopnost každého občana ovládat vedle mateřského jazyka alespoň dva cizí jazyky je jedním ze
stěžejních cílů současného evropského i národního jazykového vzdělávání. Tato situace klade nové
požadavky na profesní kompetence učitelů cizích jazyků, kteří koncept mnohojazyčnosti mají realizovat
v edukační praxi. Navrhovaný projekt si klade za cíl poskytnout hlubší a diverzifikovanější vhled do
teorie a empirie konceptu mnohojazyčnosti na příkladu výuky němčiny jako druhého cizího jazyka po
angličtině v sociokulturním a jazykovém prostředí české školy. Bude využito kombinace metod
kvalitativního a kvantitativního, teoretického a empirického pedagogického a psycholingvistického
výzkumu.
Výsledky
Výsledky řešení projektu byly publikovány formou: (1) dvou kolektivních odborných knih, které jsou psány v německém jazyce s anglicky a česky psaným úvodním slovem a ke každé kapitole v obou jazycích psaným resumé:
Sorger, Brigitte, Janíková, Věra (Hrsg.) (2011). Mehrsprachigkeit in der Tschechischen Republik am Beispiel Deutsch
nach Englisch. Brno: Tribun EU. ISBN 978-80-263-0203-2) a Sorger, Brigitte, Káňa, Tomáš, Janíková, Věra,
Reitbrecht, Sandra, Brychová, Alice (Hrsg) (2013). Schreiben in mehreren Sprachen. Deutsch nach Englisch:
Mehrsprachigkeit und ihr Einfluss auf die Textkompetenz. Brno: Tribun EU. ISBN 978-80-263-0558-3; (2) jedné
monografie: Janíková, Věra (2013). Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. Brno: MU. ISBN 978-80-210-6683-0);
(3) 1 časopisecké studie; (4) 1 článku ve sborníku Thomson-Reuters; (5) 4 článků v odborném recenzovaném
časopise; (6) 8 odborných textů v konferenčních sbornících. Výsledky projektu byly průběžně prezentovány formou
31 konferenčních sdělení na 3 konferencích pořádaných v rámci projektu a odborných setkáních v zahraničí, převážně
v německém jazyce, a prostřednictvím jiných popularizačních platforem.
Hlavními cíli projektu bylo (1) provést analýzu míry implementace podpory mnohojazyčnosti v českém prostředí, (2)
na základě teoretického výzkumu propracovat nástroj pro empirické uchopování jednoho z aspektů empirického
výzkumu konstruktu mnohojazyčnosti ve specifickém případě české školy a jazykové konstelace výzkumného vzorku,
realizování výzkumných studií zaměřených na rozvoj textové kompetence žáků při osvojování více jazyků a podpora
efektivního uvádění konceptu mnohojazyčnosti do českého odborného prostředí ve více sférách jazykového
vzdělávání, (3) intenzivně spolupracovat se zahraničními odborníky v dané oblasti.
Publikace
Počet publikací: 66
2017
-
Deutsch als zweite Fremdsprache in der Tertiärsprachenforschung
Rok: 2017, druh: Vyžádané přednášky
-
Positiver Transfer und Text(sorten)kompetenz beim Schreiben in mehreren Sprachen
Germanistik zwischen Tradition und Innovation., rok: 2017
2016
-
Kognition und Emotion beim Lernen von Tertiärsprachen
Rok: 2016, druh: Další prezentace na konferencích
-
Učení a vyučování cizích jazyků a identita
Pedagogická orientace, rok: 2016, ročník: 26, vydání: 1
2015
-
Mehrsprachige Schreib- und Text(sorten)kompetenz in curricularen Vorgaben, Sprachprüfungen, Sprachlehrwerken und im Sprachunterricht. Teilergebnisse einer Vorstudie
Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache, rok: 2015, ročník: 8, vydání: 1
-
Positiver Transfer von Text(sorten)kompetenz beim Schreiben in mehreren Sprachen
Rok: 2015, druh: Další prezentace na konferencích
-
Učení se více cizím jazykům ve výzkumu:na příkladu němčiny (L3) po angličtině (L2)
XLinguae, rok: 2015, ročník: 2015, vydání: 2, DOI
2014
-
Individuální mnohojazyčnost a její psycholingvistické aspekty se zřetelem k osvojování jazyků
XLinguae European Scientific Language Journal, rok: 2014, ročník: 7, vydání: 1
-
Mehrsprachige Schreib- und Textkompetenz in curricularen Vorgaben, Sprachprüfungen, Sprachlehrwerken und im Sprachunterricht
Rok: 2014, druh: Konferenční abstrakty
-
Mehrsprachige Schreib- und Textkompetenz in curricularen Vorgaben, Sprachprüfungen, Sprachlehrwerken und im Sprachunterricht
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích