Warum verlassen Lehreranfänger ihre Schule oder ihren Beruf?
Název česky | Proč učitelé novicové opouští svoji školu či profesi? |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2017 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Cílem prezentované studie je zjistit, proč učitelé novicové opouští profesi (leavers), školu (movers) či proč zůstávají na škole, kde již působí. Výzkumné otázky byly stanoveny následujícím způsobem: Jak vnímají učitelé novicové (do 3 let praxe) institucionální, interaktivní a kulturní rovinu své praxe a jakou roli hrají tyto roviny při rozhodování o budoucí kariéře? Jako výzkumný nástroj byl využit dotazník vlastní konstrukce. Výzkumný vzorek tvoří 122 učitelů noviců z České republiky s praxí do 3 let. Výsledky ukazují, že stayers, movers a leavers se liší ve vnímání zmíněných rovin: Signifikantní se ukázaly být rozdíly mezi stayers a movers ve vnímání institucionální a interaktivní roviny, přičemž – nikoli překvapivě – movers byli negativněji naladěni. Leavers se odlišovali od stayers částečně ve vnímání institucionální roviny (kolegové a vedení) a kulturní roviny. Že jsou leavers negativněji naladění bylo podpořeno tím, že jako důvod pro ukončení kariéry byl uváděn plat a společenský kontext. Pro movers se ukázaly jako důvody pro opuštění školy vedení školy a kolegové ve škole. V příspěvku budou také prezentovány predikční modely, které umožní detailnější porozumění profesních intencí začínajících učitelů. |
Související projekty: |