Vývoj narativní kompetence v souvislostech
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2019 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Přiložené soubory | |
Popis | Schopnost reprodukovat vyprávění, je závislé na schopnosti rozumět poslouchanému textu na úrovni lexikálních jednotek. Zároveň je schopnost reprodukovat vyprávění závislé na schopnosti reprodukovat jednotlivé věty. K těmto schopnostem, jejichž měření nám umožňují standardizované testy (Smolík, Bláhová & Bartoš, 2019), si však musí dítě osvojit také schopnost pracovat s nadvětnými strukturami. V rámci dvou sběrů dat (po dvou měsících) bude 60 respondentů opakovat předložené příběhy, které jsou vytvořeny tak, aby nabízely k opakování určitého pokročilého vypravěčského jevu (užití přídavných jmen, anafor, přivlastňovacích zájmen, sloves popisujících vnitřní stavy jednajících postav, přímou řeč a složitější větné konstrukce). Vedle toho respondenti budou testováni standardizovanými testy TRS (Test receptivního slovníku) a OPAV (Test opakování vět), které vytvořili Smolík, Bláhová a Bartoš (v tisku). Mezi získanými proměnnými budou hledány vzájemné korelace. Sběr dat bude proveden v dubnu a červnu. Očekávat lze kladnou korelaci mezi výsledky OPAV a celkovou délkou reprodukovaných příběhů a kladnou korelaci mezi výsledky OPAV a mírou opakování složitějších větných konstrukcí. Zajímavé vztahy mohou být nalezeny také mezi počtem užitých anafor, přídavných jmen a celkovou délkou reprodukovaného příběhu. S věkem bude pravděpodobně pozitivně korelovat také počet užitých kognitivních sloves. |
Související projekty: |