Současná česká kresba, 1980, Dům umění města Brna – Dům pánů z Kunštátu: Jiří Valoch a možnost realizace kolektivní výstavy v období tzv. normalizace

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

MUSILOVÁ Helena

Rok publikování 2019
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://vvp.avu.cz/sesit/archiv/
Klíčová slova Jiří Valoch; the normalisation; collective exhibitions; 1980; the Brno House of Arts; Teksty wisualne Lodz
Přiložené soubory
Popis V roce 1972 Jiří Valoch nastoupil jako odborný pracovník do Domu umění města Brna, jediné instituce v tehdejším Československu fungující na bázi kunsthalle, snažící se propojit jak tradici meziválečné avantgardy, tak kvalitní zahraniční umění i dát prostor aktuálním tendencím. Valoch měl za sebou značnou kurátorskou zkušenost, dobré kontakty v zahraničí – ale zároveň mu bylo teprve 26 let, tedy patřil k mladým, perspektivním „kádrům“, zdánlivě nezatíženým minulostí. I díky profesnímu i osobnímu partnerství s Gertou Pospíšilovou (ředitelkou Domu umění do roku 1975) získal relativní prostor pro realizaci výstav jak doma, tak v zahraničí, a zároveň ke své vlastní tvorbě. Předmětem příspěvku je příprava výstavy Současná česká kresba (Dům umění města Brna, 1980), která ve svém původním záměru měla představit široké spektrum přístupů ke kresbě od tradičních až po realizace z oblasti projektového a konceptuálního umění – v zásadě měla tato přehlídka ukázat i autory, kteří jinak ve výstavních prostorách zřizovaných nějakým veřejným subjektem nevystavovali. Článek popisuje způsob oklešťování původního záměru, zřízení schvalovací komise a vyřazování určitých autorů. Valochovi realizace výstavy nakonec přinesla znatelné postihy (zákaz publikování a povinné úkoly v Domě umění). Příspěvek ukazuje, že různé možnosti realizace kolektivních výstav nebyly ve všech zemích východního bloku stejné – jako určitý protipól jsou představeny některé kolektivní výstavní projekty, na kterých se Valoch podílel nebo které připravil v Polsku v 70. letech. Text je tak i příspěvkem k analýze různých aspektů uměleckého provozu 60. a 70. let 20. století.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.