Imprese začínající učitelky: Případová studie rodících se subjektivních teorií učitelky občanské výchovy

Autoři

KOUBEK Petr

Rok publikování 2019
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Civilia
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://ksv.upol.cz/civilia/index.php?page=archiv
Klíčová slova Qualitative research; subjective theories of teachers; relationship of teachers’ thinking and behaviour; a pedagogical case study
Přiložené soubory
Popis Studie je shrnutím poznatků plynoucích ze zkoumání myšlenek začínající učitelky o cílech a obsazích občanského vzdělávání a způsobech jejich utváření ve výuce a to v nejranější fázi jejího profesního rozvoje. Cílem studie je prozkoumat, jaký existuje vztah mezi vznikající subjektivní teorií učitelky a jejím myšlením v konkrétní pedagogické situaci (reflection in action). V tomto ohledu navazuje výzkum na tradici výzkumu kognicí řídících jednání učitelů. Z hlediska druhu situací je výuku možno charakterizovat jako sled rychle po sobě jdoucích situací či procesů učení žáků řízených učitelem, které jsou obtížně predikovatelné, ale mají mít smysl vzhledem k pedagogickým záměrům učitele, ale také k cílům učení žáků. Jednání učitele v takovýchto situacích je jen obtížně reflektovatelné v tom smyslu, že by šlo situace vždy záměrně plánovat, vyhodnocovat a řídit je co nejefektivněji. Přitom reflexe v konkrétní pedagogické situaci má svou důležitost jak v učení učitele, tak žáků. Pedagogika se v této souvislosti zabývá profesním rozvojem učitelů jako rozvojem jeho specifických profesních kognic (rutin, subjektivních teorií), které efektivní řízení takovýchto situací přesto do jisté míry umožňují. Výzkum, jejž shrnuje tento text, navazuje na tři studie autora, které se zabývaly kvalitami takovýchto řídících kognic učitelek s dlouhou pedagogickou praxí. V závěru textu zkusíme s oporou o existující poznání z domácích i zahraničních zdrojů a vlastního výzkumu uvažovat nad tím, jak se mohou dílčí myšlenky rekonstruované během výzkumu začínající učitelky rozvinout v subjektivní pedagogické teorie, které by jí umožnily efektivní, pro učení žáků účelné jednání ve výuce.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.