Barvolamy/Barvosklady
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Uspořádání workshopu |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Výzkumné pedagogické intervence byly ve formě workshopu součástí výzkumného a uměleckého rozvojového projektu autorek z oblasti art-based-research, založeného na analýze tvůrčího procesu a jeho výsledcích, neverbálních a verbálních reakcí dětských autorů, holistickém přístupu s důrazem na získávání výtvarných zkušeností v preprimárním uměleckém vzdělávání. Workshop se konal v ateliéru Multimediální tvorby na Katedře výtvarné výchovy PdF MU v Brně za účasti předškolních dětí z fakultní MŠ. Děti měly možnost netradičně zkoumat barvy a využívat je k tvorbě. Motivací se pro ně stala proměna barevné atmosféry prostoru – ateliér je vybaven technikou umožňující světelné efekty. Pro děti byla připravena stanoviště podporující individuální výběr aktivity. Tradiční výtvarné materiály, jako je plastelína, textilní odstřižky a suché pastely, umožnily proměnit hmotu, barevný podklad nebo uspořádat z barevných prvků kompozici dle představy dítěte. Motivací byla možnost tvořit jinak. Např. připravené kousky plastelíny neměly sloužit k modelování, ale k výtvarné destrukci – děti přetvářely pomocí paličky hmotu, kterou rozmístily na ploše barevného papíru. Mohly pozorovat, jak se úderem mění tvar plastelíny, míchají se její barvy, mohly si všímat, jak funguje barevný kontrast. Zkoumaly různé možnosti, jak do vznikajícího obrazu dále zasahovat, jak ho proměňovat. Akční ráz tvorby uspokojoval děti především svým procesem. Výzkumná dat v podobě dětských komentářů, vizuálních výsledků apod. sloužila k následné analýze. Dílčí výsledky studie byly publikovány formou článku v odborném periodiku. |
Související projekty: |