Popis |
Výstava představuje vizuální výstupy z výzkumných pedagogických intervencí v oblasti předškolního uměleckého vzdělávání, které autorky realizovaly v rámci několika workshopů (leden/duben 2024), kterých se zúčastnily děti z fakultní mateřské školy. Workshopy byly součástí výzkumného a uměleckého rozvojového projektu autorek v oblasti art-based-research, založené na následné analýze tvůrčího procesu a jeho výsledků, neverbálních a verbálních reakcí dětí, holistickém přístupu s důrazem na získávání výtvarných zkušeností. Cílem bylo rozpoznání jedinečné hodnoty samotného prožitku a podpora autenticity výtvarného vyjádření. Děti měly možnost netradičně zkoumat barvy a využívat je k tvorbě. Motivací se pro ně stala proměna barevné atmosféry prostoru – ateliér je vybaven technikou umožňující světelné efekty. Pro děti byla připravena stanoviště podporující individuální výběr aktivity. Tradiční výtvarné materiály, jako je plastelína, textilní odstřižky a suché pastely, umožnily proměnit hmotu, barevný podklad nebo uspořádat z barevných prvků kompozici dle představy dítěte. Motivací byla možnost tvořit jinak. Např. připravené kousky plastelíny neměly sloužit k modelování, ale k výtvarné destrukci – děti přetvářely pomocí paličky hmotu, kterou rozmístily na ploše barevného papíru. Mohly pozorovat, jak se úderem mění tvar plastelíny, míchají se její barvy, mohly si všímat, jak funguje barevný kontrast. Zkoumaly různé možnosti, jak do vznikajícího obrazu dále zasahovat, jak ho proměňovat. Akční ráz tvorby uspokojoval děti především svým procesem. Pokud dítě mělo potřebu se vyjádřit kresbou, v nabídce byly různé formáty barevných papírů, které děti barevně „rozzářily“ kresbou suchými pastely. Děti spontánně řešily námět, který si samostatně určily, některé na velkoformátové kresbě spolupracovaly. Další nabídka umožnila komponovat velkoformátovou plochu textilními materiály. Děti je mohly uspořádat do zamýšleného objektu na připravený textilní podklad, pokud měly potřebu, tvar mohly upravovat stříháním, materiál vrstvit apod. Vznikly tak různorodé kompozice, např. ztvárňující oblíbené místo nebo zvířecího mazlíčka. Výtvarná stylizace umožnila i různorodou interpretaci díla, rozvíjela tak představivost dětí. „Skládané obrazy“ byly výsledkem individuální práce, ale i skupinové tvorby. Workshop prokázal, že děti si dovedou užívat procesu tvorby, dlouhodobě u ní vytrvat, přicházet s nápady a ty uskutečnit, pokud je jim dám prostor a důvěra, že tvorbu samostatně a osobitě zvládnou.
|