Strategie Pedagogické fakulty MU pro výzkum a doktorské studium (2022–2027)
1. Mise a hlavní cíle
Pedagogická fakulta si stanovila několik hlavních cílů, které budou přispívat k jejímu rozvoji a úspěchu. Profiluje se jako instituce, která je v oblastech svého působení schopna přispívat k řešení aktuálních společenských výzev. Mezi její stěžejní cíle proto patří:
- řešení společensky relevantních témat v oblasti vzdělávání a blízkých oborů, která budou předmětem pozornosti projektů základního i aplikovaného výzkumu a vývoje, jejichž výstupy budou mít dopad do praxe,
- zvyšování kvality výzkumu a tvůrčí činnosti s důrazem na výsledky, které vstupují do národního a univerzitního hodnocení vědy a výzkumu,
- rozvíjení témat s mezinárodním a mezioborovým přesahem, proto bude podporovat interdisciplinární spolupráci také se zahraničními partnery,
- zkvalitnění doktorského studia, které je integrální součástí výzkumu a vývoje.
Směřování k výše uvedeným cílům v oblasti výzkumu a doktorského studia povede k zvýraznění role Pedagogické fakulty ve společnosti.
2. Popis implementace hlavních cílů
1. Řešení společensky relevantních témat
- Témata společenské relevance budou začleňována do profilujících témat fakulty (KPI: revidované portfolio výzkumných témat).
- Výzkumná témata budou řešena odpovídajícími metodologickými postupy – akční výzkum, community based research atd. (KPI: Vytvoření výzkumných metodik, postupů a nástrojů pro účely společensky relevantního výzkumu.
- Budou konkretizována kritéria hodnocení společenské relevance, na základě toho budou výsledky výzkumu vytvářeny tak, aby odpovídaly těmto kritériím hodnocení (KPI: Vytvoření konkrétních kritérií a indikátorů hodnocení na úrovni PdF MU, které umožní ocenit společensky relevantní výstupy).
- Podpora výzkumných projektů, které reflektují potřeby společnosti, s důrazem na environmentální a společenskou udržitelnost. Fakulta bude preferovat výzkumné aktivity, které přispívají k řešení globálních i lokálních výzev (KPI: Výraznější zapojení do projektů a četnější návrhy intervencí ve společensky relevantních tématech – zvýšení počtu publikací či jiných typů výstupů naplňujících společenskou relevanci).
- Vytváření/prosazování takových přístupů hodnocení, které oceňují výsledky společensky relevantního výzkumu (KPI: Vytvoření specifických forem šíření výstupů – metodické materiály, online kurzy apod.).
- Navázání spolupráce s externími partnery. Rozvoj spolupráce s regionálními školami a dalšími vzdělávacími institucemi. Přenos výsledků výzkumu do vzdělávací praxe a výměna zkušeností mezi výzkumnými pracovníky a učiteli z praxe (KPI: Vytvoření specifických forem šíření výstupů metodické materiály, online kurzy – metodické materiály, online kurzy apod. včetně popularizace. Intenzivnější kooperace s relevantními aktéry, zejména posílení spolupráce se státní správou a samosprávou, MŠMT, JMK).
- Komunikační strategie zaměřené na zviditelnění přínosu fakulty k řešení společenských problémů. (KPI: Zlepšení popularizace vědeckých výstupů PdF. Vytvoření nových forem popularizace výzkumných výsledků. Větší viditelnost v médiích. Podpora, školení výzkumnic a výzkumníků, kteří se vyjadřují k odborným tématům v médiích).
Překážky v implementaci: omezování finančních zdrojů z úrovně státu, vnější faktory vedoucí ke změnám politik ve vysokém školství apod., společensky relevantní výstupy výzkumu prozatím nejsou adekvátně zhodnocovány metodikami hodnocení vědy, což může být vnímáno jako demotivující.
Benchmark: instituce zaměřené na přípravu pro pomáhající profese, které vedle vzdělávání kladou důraz také na výzkum a přenos jeho výsledků do praxe. (např. Jamk University of Applied Sciences – Jyväskyla, Pädagogische Hochschule Wien).
2. Zvyšování kvality
- Usilování o získání projektů strategického významu (KPI: Vytvoření strategie a podpory pro podávání mezinárodních projektových žádostí. Počet projektových žádostí – Horizon Europe Widening, Interreg, nebo ERC).
- Vytvoření interdisciplinární rady pro vědu a výzkum PdF s účastí mezinárodních odbornic/odborníků (KPI: Ustavení interdisciplinární rady).
- Poskytování podpory při přípravě projektových žádostí, a to v oblasti metodologie i administrativy (KPI: Zvýšení počtu kvalitních projektových žádostí. Posílení projektového oddělení na fakultě s cílem zvýšit úspěšnost při podávání projektů na národní i mezinárodní úrovni. Využívání podpory ze strany RMU pro konzultace, školení apod. při psaní a správě výzkumných projektů).
- Zavedení motivačního programu na podporu kvalitních, resp. excelentních výstupů (KPI: Zdvojnásobení počtu publikací v zahraničních impaktovaných časopisech, zachování stávajícího stavu v oblasti knižních publikací publikovaných v nakladatelstvích, která MU uznává jako prestižní).
- Provázání výzkumných témat s prioritami EU/ČR (KPI: Zahrnutí nových výzkumných témat reflektujících priority EU/ČR do výzkumného portfolia fakulty v oborech, které fakulta rozvíjí).
- Podpora publikování v mezinárodních autorských kolektivech (KPI: Zdvojnásobit počet publikací se zahraničními spoluautory).
- Vytváření podmínek pro atrahování excelentních výzkumnic a výzkumníků pro posílení výzkumných týmů a kateder na PdF (KPI: Počet zahraničních výzkumnic a výzkumníků na PdF (zvýšení alespoň na 5 osob).
- Podpora při tvorbě excelentních výsledků a „uvolnění rukou“ při práci při jejich přípravě, čerpání tvůrčího volna (KPI: Počet podaných žádostí o tvůrčí volno (alespoň 1-2 ročně), počet výsledků, které v jejich rámci vznikly).
Překážky v implementaci: Nedostatečné financování (nízké investice do výzkumu, nedostatek stipendií, grantů), nedostatek odbornic a odborníků (odchod výzkumníků a výzkumnic s tvůrčím potenciálem do zahraničí), nízká motivace výzkumníků.
3. Rozvíjení interdisciplinarity
- Revize výzkumných témat PdF s přihlédnutím k možnostem interdisciplinárního uchopení (KPI: Nová výzkumná témata s relevancí pro PdF propojených napříč pracovišti a obory – inkluze, podpora diverzity, digitální technologie a jejich role ve vzdělávání, pedagogické inovace, environmentální vzdělávání).
- Podpora společných grantových žádostí jak mezioborových, tak mezifakultních (KPI: Zvýšení počtu podaných projektových žádostí s interdisciplinárními přesahy na 1,5násobek).
- Posílení odborníků z příbuzných disciplín v oborových radách DSP (KPI: Zvýšení počtu odborníků z příbuzných disciplín ve všech oborových radách DSP o jednu osobu).
- Vytváření výzkumných týmů napříč obory a podpora jejich odborných aktivit (KPI: Počet ustavených výzkumných tymů (2-3) pro interdisciplinární spolupráci).
- Rozvíjení kolaborativních formátů pro sdílení znalostí a zkušeností na podporu interdisciplinarity ve výzkumu (KPI: Zvýšení počtu pořádaných interdisciplinárních seminářů, kolokvií, kulatých stolů na dvojnásobek).
- Zapojení odborníků a odbornic z PdF do kolektivu výzkumníků z dalších fakult MU
nebo i jiných (zahraničních) institucí (KPI: Zvýšení počtu odborníků z jiných disciplín ve výzkumných týmech PdF dle možností o jednu osobu).
Překážky v implementaci: různé metodologické přístupy, organizační náročnost.
4. Rozvíjení internacionalizace
- Identifikace a navázání spolupráce se zahraničními institucemi a výzkumníky. Rozvoj mezinárodních partnerství, např. Jamk University of Applied Sciences – Jyväskyla, Pädagogische Hochschule Wien, University of Minessota, Ulster University (KPI: Zvýšení počtu uzavřených smluv a memorand o spolupráci na dvojnásobek).
- Podpora při podání žádostí o mezinárodní výzkumné projekty (KPI: Zvýšení počtu žádostí o projekty s mezinárodním přesahem minimálně o dva (Horizon Europe, COST).
- Poskytování grantů a stipendií na zahraniční studijní pobyty a výzkumné stáže-vyjíždějící i přijíždějící (KPI: Dvojnásobný nárůst počtu zahraničních mobilit, hostujících zahraničních výzkumníků – Fullbright, bilaterální dohody a jiné zdroje).
- Podpora pořádání konferencí s mezinárodní účastí (KPI: Zvýšení počtu uspořádaných konferencí s mezinárodním přesahem min. o tři).
- Podpora účasti výzkumníků a výzkumnic PdF na kolaborativních formách prezentování vědeckých výsledků (KPI: Násobné zvýšení počtu zahraničních stáží výzkumníků PdF a jejich účasti na zahraničních konferencích).
Překážky v implementaci: Nedostatečné finanční prostředky, vysoké náklady na zahraniční stáže, nedostatečná jazyková vybavenost.
5. Zvýšení kvality doktorského studia
- Revize nabídky doktorských studijních programů (KPI: Vytvoření menšího počtu robustnějších celků DSP).
- Zvýšení kvality a posílení mezinárodní zkušenosti školitelů. Fakulta bude usilovat o profesionalizaci školitelů doktorských studentů, zajištěním jejich odborného růstu prostřednictvím speciálních školení a mezinárodních stáží (KPI: Menší počet kvalitních školitelek a školitelů. Vytvoření standardu školitele specifikujícího požadavky na školitelky a školitele. Pořádání workshopů, seminářů).
- Zapojení studujících DSP do projektů a tvůrčí činnosti školitelek a školitelů (KPI: Zvýšení počtu studujících DSP zapojených do získaných výzkumných projektů).
- Posílení mezinárodní dimenze doktorského studia. Fakulta podpoří studující doktorského studia v získávání zahraničních zkušeností. (KPI: Počty zahraničních stáží, zahraničních konferencí a přednášek doktorských studujících).
- Podpora studujících v DSP s cílem zlepšit jejich socioekonomickou situaci (KPI: Navýšení příjmu studujících v DSP jejich zapojením do výzkumných projektů, výukové činnosti na pracovištích apod. – DPP/DPČ).
Překážky v implementaci: Nízká stipendia pro PhD studující, omezené zdroje na výzkum, nedostatek zkušených a kvalifikovaných školitelek a školitelů, omezená podpora kariérního rozvoje.