Základní výzkum
Projekty základního výzkumu (např. GAČR, SYRI) se zaměřují na aktuální otázky vzdělávání v měnícím se sociálním a kulturním kontextu. Tyto projekty zkoumají témata, jako je sociální a školská inkluze, kvalita vzdělávání a inovace výuky. Výsledky výzkumu poskytují důkazy podložené reakce na sociální nerovnosti a krize, jako je pandemie COVID-19, integrace ukrajinských studentů do českých škol a výzvy spojené s digitalizací. Výzkumní pracovníci fakulty jsou aktivně zapojeni do výzkumné infrastruktury SYRI, kde pod vedením doc. Šeďové provádějí studie dopadů pandemie a adaptace ukrajinských studentů, jejichž výsledky jsou cenné pro rozhodovací orgány.
Aplikovaný výzkum a vývoj
Projekty aplikovaného výzkumu a vývoje (např. Technologická agentura ČR - TAČR) se zaměřují na tvorbu výstupů aplikovaného výzkumu, jako jsou vzdělávací programy, učebnice, metodické příručky, výukové materiály, výukové experimenty a digitální výukové aplikace. Tyto projekty se řídí iterativním procesem návrhu, testování, revize a implementace do praxe. Mnohé z těchto iniciativ fungují jako „smluvní výzkum“ pro veřejnou správu v oblasti vzdělávání a sociálních věcí, kde se k vývoji řešení politických problémů využívají grantová schémata, jako je TAČR.
Výzkum zaměřený na praxi
Cílem tohoto typu výzkumu je zlepšit nebo inovovat konkrétní postupy prostřednictvím akčního výzkumu, experimentování a reflexe, což má přímý dopad na vzdělávací proces. Tento typ výzkumu je zásadní pro přípravu učitelů a dalších pomáhajících profesionálů. Tento přístup je využíván napříč různými fakultní projekty.
Výzkum v oblasti umění
Součástí portfolia PED je také umělecký výzkum, který kombinuje uměleckou praxi s akademickým výzkumem. Tento přístup nejenže vytváří nové poznatky, ale přispívá také k umělecké tvorbě a reflexi. Vedle studia teorie a praxe výtvarné pedagogiky se PED dlouhodobě specializuje na zprostředkování umění, spolupracuje s galeriemi a zapojuje se do provozu výtvarného umění. Umělecký výzkum probíhá především v oborech, jako je výtvarná, galerijní a hudební pedagogika.