Project information
Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
- Project Identification
- GA18-02363S
- Project Period
- 1/2018 - 12/2020
- Investor / Pogramme / Project type
-
Czech Science Foundation
- Standard Projects
- MU Faculty or unit
- Faculty of Arts
Předmětem výzkumu je interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách anglického jazyka na středních školách. S pomocí konverzační analýzy bude popsáno, jak mluvčí (tj. učitelé a studenti) interagují. Analýzy budou vycházet z nahrávek zachycujících interakci ve frontální výuce (min. 15 výukových hodin, tj. 675 min videozáznamu) a ve dvojicích či skupinách (cca 2 700 min audio- či videozáznamu), a také na etnografických datech (např. vyučovací materiály). Výstupy projektu, tj. rozbory toho, jak mluvčí interagují s důrazem na organizaci oprav, sekvencí a střídání replik, přispějí k teoretickému poznání v oblasti interakce ve výuce angličtiny.
V českém pedagogickém výzkumu se zatím konverzační analýza příliš nepoužívá, výuka na středních školách je postihnuta spíše marginálně. Výzkumy interakce ve třídě se navíc zaměřují především na frontální výuku, zatímco práci ve skupinách či dvojicích není v českém pedagogickém výzkumu věnována pozornost. Tyto mezery má předkládaný projekt za cíl vyplnit.
Publications
Total number of publications: 27
2023
-
Claiming insufficient knowledge in pairwork and groupwork classroom activities
LEARNING CULTURE AND SOCIAL INTERACTION, year: 2023, volume: 43, edition: December 2023, DOI
-
L2 grammar-for-interaction : Functions of “and”-prefaced turns in L2 students’ collaborative talk
MODERN LANGUAGE JOURNAL, year: 2023, volume: 107, edition: 4, DOI
2022
-
“Okay, so, moving on to question two” : Achieving transitions from one item to another in paired EFL speaking tasks
Slovo a slovesnost, year: 2022, volume: 83, edition: 3
-
Recruiting help in word searches in L2 peer interaction : A multimodal conversation-analytic study
Linguistics and Education, year: 2022, volume: 67, edition: 1, DOI
2021
-
“And you, which kind of music you listening?” : Learning to take turns by asking the same question in paired EFL speaking tasks
Year: 2021, type:
-
Fantasy vs Reality : A comparison of recommendations for classroom practice and conversation-analytic findings
Year: 2021, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
I’ll google it.“ : Používání online slovníku v opravných sekvencích během párové a skupinové práce ve výuce angličtiny jako cizího jazyka na střední škole
Year: 2021, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
“I’ll google it.” : Using an Online Dictionary for Conducting Repair during Pair and Group Work Activities in Upper-Secondary EFL Classrooms
Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics, year: 2021, volume: 12, edition: 2
-
“What’s pavement? — Chodník.” Code-switching in Upper-Secondary EFL Classrooms
Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics, year: 2021, volume: 12, edition: 2
-
“What’s pavement? – Chodník.” Střídání kódů ve výuce angličtiny jako cizího jazyka na středních školách
Year: 2021, type: Appeared in Conference without Proceedings