Project information
Výzkum behaviorálních přístupů v učení u dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami
- Project Identification
- MUNI/A/1445/2019
- Project Period
- 1/2020 - 12/2020
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Grant Agency of Masaryk University
- Category A
- MU Faculty or unit
-
Faculty of Education
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
- PhDr. Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá, Ph.D.
- PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková
- Mgr. et Mgr. Lucie Honzírková
- Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D.
- Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.
- Mgr. David Solnička
- Mgr. Vendula Sunková
- Mgr. Bc. Tullia Sychra Reucci
- Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová
- PhDr. Mgr. Petra Tužilová
- PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Projekt představuje nový směr v uchopení otázek týkajících se včasné intervence (podpory učení) u předškolních a mladších
školních dětí s poruchami autistického spektra (PAS) a jinými neurovývojovými poruchami. Každý rok se v ČR narodí okolo 1000–2000 dětí s PAS. V roce 2016 došlo k novelizaci vyhlášky č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost (PLDD), která zavedla jako součást všeobecné preventivní prohlídky v 18 měsících věku dítěte také provedení vyšetření za účelem včasné diagnostiky PAS. Účelem screeningu je odeslání pozitivně zachycených dětí k diferenciální diagnostice na specializovaném pracovišti a zahájení cílené speciálněpedagogické, logopedické a behaviorálně analytické intervence. Hlavním cílem projektu je najít vhodné metody a formy rané intervence intervence, které by bylo možné uplatnit u časně zachycených dětí s PAS. Dalším cílem projektu je rozpracovat výzkumné techniky a metody vintrosubjektového experimentálního designu (Single-case experimental design), který se jeví jako vhodný pro výzkumné uchopení dané problematiky. Projekt je směřován jak do základního výzkumu (metodologického) tak do aplikace v rámci kvantitativního výzkumu u konkrétní cílové skupiny. Výsledky projektu budou publikovány v odborném časopise.
Publications
Total number of publications: 8
2020
-
A Look at Using Culturally Responsive Research Practices in the Field of Behavior Analysis
Year: 2020, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Aplikovaná behaviorální analýza: Snižování výskytu nežádoucího chování spojeného s pika syndromem u dítěte s poruchou autistického spektra
Year: 2020, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Facilitátory a bariéry při vzdělávání a pracovním uplatnění osob se sociálním znevýhodněním
Year: 2020, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Pyramidové školení rodičů v behaviorální intervenci - přehledová studie
Year: 2020, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Rodiče školí rodiče v ABA s podporou RUBI-PT programu
Year: 2020, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Role praktického lékaře při komplexní péči o pacienta s poruchou autistického spektra
Year: 2020, type:
-
Využití aplikované behaviorální analýzy při snižování výskytu chování spojeného s Pika syndromem u dítěte s poruchou autistického spektra
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, year: 2020, volume: 9, edition: 1
-
Význam edukace rodičů v kazuistice behaviorální intervence problémového chování u tříleté dívky s poruchou autistického spektra
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, year: 2020, volume: 9, edition: 1