Project information
Early intensive behavioral intervention in children with neurodevelopmental disorders
(RIBI)
- Project Identification
- MUNI/A/1158/2022
- Project Period
- 1/2023 - 12/2023
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Specific research - support for student projects
- MU Faculty or unit
-
Faculty of Education
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
- Mgr. David Ambrůz
- PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková, Ph.D.
- Mgr. Kateryna Ivanova
- PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková
- Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D.
- Mgr. Bc. Dominik Levíček
- Mgr. Zuzana Maštenová
- Alla Moskalets, M.Ed.
- Bc. Barbora Pavlíčková
- Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.
- Mgr. Vendula Sunková
- Mgr. Bc. Tullia Sychra Reucci
- PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.
Projekt představuje rozpracování otázek týkajících se vzdělávání a praktických školení speciálních pedagogů a poradců rané péče, kteří pracují s dětmi s poruchami autistického spektra (PAS) a jinými neurovývojovými poruchami. Každý rok se v ČR narodí okolo 1000-2000 dětí s PAS. V roce 2016 došlo k novelizaci vyhlášky č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost (PLDD), která zavedla jako součást všeobecné preventivní prohlídky v 18 měsících věku dítěte také provedení vyšetření za účelem včasné diagnostiky PAS. Účelem screeningu je odeslání pozitivně zachycených dětí k diferenciální diagnostice na specializovaném pracovišti a zahájení rané behaviorální intervence, cílené speciálněpedagogické a logopedické péče. Hlavním cílem projektu je najít vhodné metody a formy podpory speciální pedagogy a poradce rané péče, zejména vytvoření manualizovaného způsobu práce s nově pozitivně zachycenými dětmi. Dalším cílem projektu je hlouběji propracovat výzkumné techniky a metody vintrosubjektového experimentálního designu (Single-case experimental design), který se jeví jako vhodný pro výzkumné uchopení dané problematiky. Projekt je směřován jak do základního výzkumu (metodologického) tak do aplikace v rámci kvantitativního výzkumu u konkrétní cílové skupiny - speciální pedagogové a poradci rané péče. Výsledky projektu budou publikovány v odborných časopisech a prezentovány na konferencích.
Publications
Total number of publications: 12
2023
-
Developing Professional Qualifi cations and Training for European Behavior Analysts
Year: 2023, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Establishing cooperation as a key strategy for overcoming behavioral problems in children with ASD.
Year: 2023, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Evaluating an Applied Behavior Analysis Training Package for Ukrainian Refugee Parents of Autistic Children in the Czech Republic
Year: 2023, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Growing Applied Behavior Analysis Outside of North America: Examples of Culturally Competent andSustainable Practices for Supporting Practitioners, Caregivers, and Children in Central/Eastern Europe
Year: 2023, type:
-
Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift
European Journal of Education, year: 2023, volume: 58, edition: 2, DOI
-
Learning from the Czech Republic’s experiences with growing applied behavior analysis services for children with autism
European Journal of Behavior Analysis, year: 2023, volume: 24, edition: 1-2, DOI
-
Podpora detí s PAS v ranom veku - možnosti a perspektívy
Year: 2023, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Practical examples of work with the children with autism in Inclusion in Ukraine
Year: 2023, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Review on Multi-Component Training Programs for Parents of Children with Neurodevelopmental Disabilities: Addressing Self-Help Skills, Parental Stress, and Teaching abilities
Year: 2023, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
System of support for children with disabilities in Ukraine
Year: 2023, type: