Informace o projektu
Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
- Kód projektu
- GA18-02363S
- Období řešení
- 1/2018 - 12/2020
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Filozofická fakulta
Předmětem výzkumu je interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách anglického jazyka na středních školách. S pomocí konverzační analýzy bude popsáno, jak mluvčí (tj. učitelé a studenti) interagují. Analýzy budou vycházet z nahrávek zachycujících interakci ve frontální výuce (min. 15 výukových hodin, tj. 675 min videozáznamu) a ve dvojicích či skupinách (cca 2 700 min audio- či videozáznamu), a také na etnografických datech (např. vyučovací materiály). Výstupy projektu, tj. rozbory toho, jak mluvčí interagují s důrazem na organizaci oprav, sekvencí a střídání replik, přispějí k teoretickému poznání v oblasti interakce ve výuce angličtiny.
V českém pedagogickém výzkumu se zatím konverzační analýza příliš nepoužívá, výuka na středních školách je postihnuta spíše marginálně. Výzkumy interakce ve třídě se navíc zaměřují především na frontální výuku, zatímco práci ve skupinách či dvojicích není v českém pedagogickém výzkumu věnována pozornost. Tyto mezery má předkládaný projekt za cíl vyplnit.
Publikace
Počet publikací: 27
2023
-
Claiming insufficient knowledge in pairwork and groupwork classroom activities
LEARNING CULTURE AND SOCIAL INTERACTION, rok: 2023, ročník: 43, vydání: December 2023, DOI
-
L2 grammar-for-interaction : Functions of “and”-prefaced turns in L2 students’ collaborative talk
MODERN LANGUAGE JOURNAL, rok: 2023, ročník: 107, vydání: 4, DOI
2022
-
“Okay, so, moving on to question two” : Achieving transitions from one item to another in paired EFL speaking tasks
Slovo a slovesnost, rok: 2022, ročník: 83, vydání: 3
-
Recruiting help in word searches in L2 peer interaction : A multimodal conversation-analytic study
Linguistics and Education, rok: 2022, ročník: 67, vydání: 1, DOI
2021
-
“And you, which kind of music you listening?” : Learning to take turns by asking the same question in paired EFL speaking tasks
Rok: 2021, druh: Vyžádané přednášky
-
Fantasy vs Reality : A comparison of recommendations for classroom practice and conversation-analytic findings
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
I’ll google it.“ : Používání online slovníku v opravných sekvencích během párové a skupinové práce ve výuce angličtiny jako cizího jazyka na střední škole
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
“I’ll google it.” : Using an Online Dictionary for Conducting Repair during Pair and Group Work Activities in Upper-Secondary EFL Classrooms
Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics, rok: 2021, ročník: 12, vydání: 2
-
“What’s pavement? — Chodník.” Code-switching in Upper-Secondary EFL Classrooms
Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics, rok: 2021, ročník: 12, vydání: 2
-
“What’s pavement? – Chodník.” Střídání kódů ve výuce angličtiny jako cizího jazyka na středních školách
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích