Flogistonová teorie
- Základem flogistonové teorie, formulované G. E. Stahlem na počátku
18. století byla představa o existenci substance zvané flogiston
(z řeckého phlox = plamen), která podle flogistonové teorie způsobovala hoření.
Každá látka schopná hoření musela dle této teorie obsahovat flogiston.
Čím byla látka hořlavější, tím byla bohatší na flogiston.
Každá z hořlavých látek byla tedy složena ze dvou částí:
- • specifické (calx) = ta část, která po hoření zbyla
- • obecné (flogiston) = ta část, která způsobovala hořlavost a při hoření unikala.
- G. E. Stahl si flogiston představoval jako něco neviditelného, velmi jemného, co nehoří a je schopno pronikat všemi hmotami.
- Mezi zastánce flogistonové teorie patřili např.
J. J. Becher,
J. Priestley a C. W. Scheele.
- Tvrzení, že při spalování se ztratí část hořlavých látek, odporovalo
faktům zjištěných řadou chemiků, např. J. B. van Helmontem v 17. století,
že při žíhání kovů dochází ke zvětšování hmotnosti. G. E. Stahl těmto
faktům nevěnoval pozornost a jeho následovníci, aby udrželi správnost
teorie, připsali flogistonu zápornou hodnotu hmotnosti.
- Flogistonová teorie poskytla chemikům té doby poprvé možnost shrnout
do jednoho systému některé základní chemické pochody (hoření, žíhání kovů,
dýchání). Všude tam, kde dnes hovoříme o slučování s kyslíkem či o oxidaci,
bylo tehdy předpokládáno uvolňování flogistonu. Obdobně byla považována
redukce nebo odnímání kyslíku za přijímání flogistonu. K rozšíření
flogistonové teorie přispěla i její jednoduchost, která z didaktického
hlediska značně usnadňovala výuku chemie a přírodních věd na univerzitách.
- Uhlí a dřevo byly chápány jako sloučeniny popela a flogistonu, kovy
jako sloučeniny oxidů kovů s flogistonem apod. Výrazným pozitivem této
teorie bylo spojení oxidačních procesů při hoření a při dýchání.
- Hlavní význam flogistonové teorie spočíval v tom, že to byla první
teorie, která se pokusila jednotně vyložit velké množství chemických jevů.
Tato teorie se sice neosvědčila, ale boj proti ní způsobil oživení
experimentální činnosti i vědeckého myšlení a byl proto velmi užitečný
pro další rozvoj chemické vědy.
- Na konci 18. století se flogistonovou teorii podařilo definitivně
vyvrátit A. L. Lavoisierovi,
který ji nahradil dodnes platnou teorií hoření –
teorií oxidace.