Project information
Postoje učitelů hudební výchovy na ZŠ a SŠ ve Velké Británii a Nizozemsku k lidové hudbě
(PuHV ZSaSSvVBaNkLH)
- Project Identification
- MUNI/A/1516/2021
- Project Period
- 1/2022 - 12/2022
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Specific research - support for student projects
- MU Faculty or unit
- Faculty of Education
Hudební zájmy a aktivity současné mládeže jsou ve velké míře ovlivněny působením masmediálních prostředků, na jejichž základě nejmladší generace inklinuje k preferování různých žánrů populární hudby. Tento aspekt proniká i do školní hudební výchovy. Učitelé musí vyvíjet neustále nové způsoby motivace, jak žáky zaujmout při aplikaci umělecké
a tradiční lidové hudby do výuky. Hudební umění však tvoří nejrůznější heterogenní projevy
a s touto skutečností je třeba v hudební edukaci počítat. Východiskem hudební pedagogiky
a rozvoje hudebních schopností žáků v českých školách jsou lidové písně, třebaže jejich využívání v současné době má jiný charakter, než tomu bylo dříve. Míra a způsoby uplatňování lidové hudby v hudební výchově na základních a středních školách v České republice byla již v minulých dvou letech sledována v rámci specifického výzkumu. Na základě zjištěných informací byl vytvořen obraz o současném stavu v českých školách. Katedra hudební výchovy je institucionálním členem Evropské asociace pro hudební výchovu (EAS) a mohla by svými dosavadními empirickými poznatky přispět k orientaci v rámci širšího evropského prostoru. Metoda kvantitativního a kvalitativního výzkumu, který byl na KHV realizován v letech 2019-2021, bude nejdříve aplikována na podmínky hudebního školství ve Velké Británii a Holandsku. Zkušenosti z těchto zemí mohou být postupně aplikovány na další země Evropské unie.
Publications
Total number of publications: 5
2023
-
Children and Teenagers' Awareness of Traditional Folk Song in England and the Czech Republic
Year: 2023, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Sonda do současného povědomí o lidové písni u anglických dětí
Hudební výchova: časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní, year: 2023, volume: 31, edition: 4
2022
-
Awareness of Traditional Folk Songs among British Children and Teenagers (Interim Research Findings)
Year: 2022, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Folk Dance Songs in the Context of Musical Pedagogical Practice (on the Example of the Czech Republic)
Year: 2022, type: Workshop
-
Icon as a meaning-making device in classical music from the semiotic and recipient's points of view
Year: 2022, type: Appeared in Conference without Proceedings