Informace o projektu
Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
- Kód projektu
- GA19-06763S
- Období řešení
- 1/2019 - 12/2021
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
Výzkum umožní hloubkově prozkoumat pregraduální přípravu učitelů ve vztahu k aktuálnímu tématu diverzity v rámci jejich teoretické i praktické složky profesní přípravy. Diverzita je konceptualizována jako vyjednávaná v každodenních interakcích. Výzkum je zasazen do tradice školní etnografie, přičemž do českého pedagogického výzkumu uvádí multi-sited etnografii, vhodnou k souběžnému studiu vazeb mezi více souvisejícími kontexty. Výzkum se zaměřuje 1) na způsoby, kterými jsou studenti učitelství navazujícího magisterského studia seznamováni s principy práce s diverzitou v obecně pedagogických předmětech v rámci jejich studia, 2) na způsoby, kterými je diverzita konstruována na základní škole, kde studenti realizují svou výukovou praxi. Projekt přichází s inovativním metodologickým přístupem a rozšiřuje zatím v českém kontextu spíše ojedinělý etnografický výzkum ve vysokoškolském prostředí. Projekt obohatí poznání v této oblasti 2 studiemi v časopisech indexovaných v databázi WOS a 3 studiemi v časopisech indexovaných v databázi SCOPUS.
Publikace
Počet publikací: 21
2024
-
Nejdříve celá třída, až potom jednotlivci? Etnografie profesního učení studentů učitelství na praxi zaměřeného na žákovskou diverzitu
SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW, rok: 2024, ročník: 60, vydání: 4, DOI
-
Promises and challenges of differentiated instruction as pre-service teachers learn to address pupil diversity
JOURNAL OF EDUCATION FOR TEACHING, rok: 2024, ročník: 50, vydání: 3, DOI
2023
-
Changes in orientations among pre-service EFL teachers’ correction practices: From teaching materials to underlying knowledge structures
LINGUISTICS AND EDUCATION, rok: 2023, ročník: 76, vydání: article ID 101186, DOI
2022
-
Jak se studenti učitelství učí pracovat s žákovskou diverzitou? Využití vícemístné etnografie ve výzkumu diverzity v pregraduální učitelské přípravě
Inspirace pro výzkum: nahlédnutí do metodologie pedagogiky, rok: 2022, počet stran: 13 s.
-
Pupil diversity in teacher preparation curriculum
Perspectives in Education, rok: 2022, ročník: 40, vydání: 2, DOI
2021
-
‘There are two gaps, so’: teaching materials as resources for correction in pre-service teachers’ EFL classes
Classroom Discourse, rok: 2021, ročník: 12, vydání: 1-2, DOI
-
Ethnography of Pre-Service Teachers' Beliefs and Practices Regarding Working with Student Diversity
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
Ethnography of Pre-service Teachers Learning to Address Student Diversity
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
Etnografie přesvědčení a praktik studentů učitelství zaměřených na práci s žákovskou diverzitou
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
Jak je žákovská diverzita obsažena v plánovaném a realizovaném kurikulu předmětů pedagogické propedeutiky v programu učitelské přípravy?
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích