Project information
Support of mental health in children with neurodevelopmental disorders
- Project Identification
- MUNI/A/1410/2023
- Project Period
- 1/2024 - 12/2024
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Specific research - support for student projects
- MU Faculty or unit
- Faculty of Education
Projekt představuje rozpracování otázek týkajících se vzdělávání a praktických školení pedagogických pracovníků a neformálních pečovatelů, kteří pracují s intaktními dětmi a dětmi s poruchami autistického spektra (PAS) a jinými neurovývojovými poruchami v oblasti podpory duševního zdraví. Každý rok se v ČR narodí okolo 1000-2000 dětí s PAS. V roce 2016 došlo k novelizaci vyhlášky č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost (PLDD), která zavedla jako součást všeobecné preventivní prohlídky v 18 měsících věku dítěte také provedení vyšetření za účelem včasné diagnostiky PAS. Účelem screeningu je odeslání pozitivně zachycených dětí k diferenciální diagnostice na specializovaném pracovišti a zahájení rané behaviorální intervence, cílené speciálněpedagogické a logopedické péče. Hlavním cílem projektu je najít vhodné metody a formy podpory pro učitele, asistenty pedagoga, speciální pedagogy a neformální pečovatele, zejména vytvoření manualizovaného způsobu práce s dětmi s problémy v oblasti duševního zdraví. Dalším cílem projektu je hlouběji propracovat výzkumné techniky a metody vintrosubjektového experimentálního designu (Single-case experimental design), který se jeví jako vhodný pro výzkumné uchopení dané problematiky. Projekt je směřován jak do základního výzkumu (metodologického) tak do aplikace v rámci kvantitativního výzkumu u konkrétní cílové skupiny - učitelé MŠ a ZŠ, asistenti pedagoga, speciální pedagogové a neformální pečovatele, včetně studujících pedagogických oborů. Výsledky projektu budou publikovány v odborných časopisech a prezentovány na konferencích.
Publications
Total number of publications: 11
2024
-
11th Conference of the European Association for Behaviour Analysis
Year: 2024, type: Conference
-
Co je a co není aplikovaná behaviorální analýza? Představení oboru, odborné praxe a legislativního ukotvení profese behaviorálního analytika v ČR
Year: 2024, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Evaluating an Applied Behavior Analysis Training Package for Ukrainian Refugee Caregivers of Autistic Children in the Czech Republic
Child & Family Behavior Therapy, year: 2024, volume: 46, edition: 3, DOI
-
Investigating reported self-efficacy, attitudes, challenges, and knowledge of physical educators of autistic children across Europe
International Journal of Developmental Disabilities, year: 2024, DOI
-
Kazuistika úspěšného zvládnutí dovedností pro život u dětí s vývojovým postižením
Year: 2024, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Možnosti využití aplikované behaviorální analýzy při intervenci u osob s mentálním postižením a poruchou autistického spektra – co víme z praxe a co nám říká výzkum
Year: 2024, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Pre-Communication Skills Program: Enhancing Foundational Communication Skills in Young Children with Autism
Year: 2024, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Telehealth Teachers' Training in the Use of Practical Functional Assessment
Year: 2024, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Telehealth Training for Practical Functional Assessment in Educators of Individuals with Developmental Disabilities
Year: 2024, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
The future of ABA : AI-powered science of behavior
Year: 2024, type: Appeared in Conference without Proceedings