Rozhovor s Vladimírou Spilkovou o školské reformě a podobách současné školy
(Vyšlo v časopise Komenský 143/1)
Školy zaujímají jedinečné místo v systému primární prevence rizikového chování žáků. Jsou totiž institucí, kterou procházejí téměř všechny děti. Díky tomuto „plošnému pokrytí“ mohou napomoci předcházet vzniku rizikového chování u těch, u kterých se ještě nevyskytlo. Jak ale prevenci realizovat, aby měla efekty a aby dokonce nebyla kontraproduktivní? A jsou i ve 21. století největší hrozbou návykové látky nebo jejich místo již zaujaly nelátkové závislosti (např. hraní počítačových her)? I o tom jsme hovořili s lektorem preventivních programů z organizace Podané ruce Radovanem Voříškem.
Začala bych zcela praktickou otázkou. Co byste doporučil učiteli, který má podezření, že je v jeho třídě přítomen žák pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky?
Patrně by měl podezření na konkrétního žáka. Potom je třeba s žákem téma otevřít, zeptat se jej jak to s ním je, promluvit s ním o tom. Tady už se to začíná větvit podle konkrétní situace. Pojal učitel podezření v průběhu své hodiny? Poznal to o přestávce? Je učitel metodikem prevence? Je třídním učitelem onoho žáka? … Já jsem vždy pro přímý rozhovor mezi čtyřma očima. To znamená zajistit ve třídě dozor, abych se žákovi mohl věnovat naplno, odvést jej např. do kabinetu … A dále se nám to větví na varianty: je vliv užití látky zjevný, a žák to nepopírá nebo popírá, odmítá se dát otestovat nebo neodmítá, chová se agresivně, zmateně, nebezpečně … kolik má žák roků, zapojení jeho rodičů, policie … Vyčerpávající odpověď na tuhle otázku může být předmětem mnoha hodin kurzu.
Máte zkušenosti i z terapeutické práce s mladistvými užívajícími návykové látky. Jaké principy práce se Vám zde osvědčily?
Pracuji s využitím metod Systemické psychoterapie. Co se obecně vyplácí, je respekt k onomu člověku, důvěra mezi námi, naslouchání, pomoci s pojmenováním, kde se opravdu nachází, motivovat ke změně, spolupracovat v konkrétních krocích vedoucích ke změně, chválení i za nepatrný pokrok …
Než se budeme bavit o prevenci, můžete zmínit, jaké trendy v užívání návykových látek pozorujete?
K trendům patří masivní kouření marihuany, syntetické THC (nemá složením s THC nic společného, ale má podobný účinek), fénixovy slzy (obzvláště siná a nebezpečná směs koncentrovaného THC s ředidlem), více než dříve se objevuje kokain, nové syntetické drogy, šalvěj divotvorná …
Co v prevenci užívání těchto návykových látek? Podle čeho by mohli učitelé vybírat preventivní programy pro své třídy? A čemu se naopak vyhnout?
K preventivním programům – funguje, pokud zvolíte výborný program, výborné lektory, výborné učitele. To zjistíte z ohlasu a vlastním pozorováním. Zaměřte se na to, kdo to dělá. Jaká je to osobnost. Lektor je nástrojem prevence. Nekvalitní nástroj neudělá nic, v horším případě uškodí. Běžte se na produkci podívat. Sledujte, jak na lektora účastníci reagují, jak on reaguje na ně. Jak umí poslouchat, jak zachytává vývoj a změny. Jak na to umí pružně reagovat. Pozor, ona i cvičená opice se naučí metodiku a přehraje ji.
Viděl jsem na CD preventivní program, kdy lektoři naplňovali téma, které si škola objednala. Protože v tomto ročníku se téma prostě vždycky probíralo. Již chvíli po začátku bylo jasné, že se zadaným jevem v téhle třídě nikdo problém nemá a mít nebude. Že to nikoho nezajímá. Nicméně v průběhu programu začalo probleskovat jiné téma, konkrétní bolest, nemoc oné třídy. Někteří žáci zřetelně volali o pomoc. Ale naplánovaný program probíhal dál ve stanovených kolejích. Dokonce ze strany lektorů došlo na několik upozornění, že žáci odbíhají jinam, ale o nic nepřijdou, protože za dva roky se dočkají.
Když jsem to v reflexi lektorům vytknul, byl jsem odkázán na podepsané kontrakty, schválené plány a metodiky. Z tohoto (oficiálního) úhlu pohledu, lektoři postupovali správně. Jen mně bylo špatně, protože prevenci neděláme pro papír ale pro lidi. A za dva roky bude zle.
Nezapomeňte také na to, že děti a mládež jsou zvyklé na pořádné podněty a vyžadují silný zážitek. Komunikují přes internet a naprosto jinak, než jsme my zvyklí. Digitální svět, dokonalé hry. Nápor na smysly. Proto se nebojme takových způsobů zprostředkování prožitků, podání informací, získání zájmu, zjištění postojů a názorů. S tím se dá pak úspěšně pracovat „konvenčními“ metodami.
Programy primární prevence užívání návykových látek realizuje organizace Podané ruce už od 90. let. Jak se od té doby preventivní programy z pro školy z dílny této organizace změnily?
V roce 1994, kdy jsem s prevencí začínal, měli jsme čtyři témata (závislosti, drogy mládeže, tvrdé drogy a vliv dospívání na možný vznik závislosti) která na sebe navazovala. Každé téma jsme prováděli v jednom ročníku druhého stupně ZŠ. Žáci nás tedy viděli v 6. – 9. třídě. Vstupovali jsme i do škol středních. Metody, kterými jsme preventivní programy dělali, byly: beseda a o něco později metody dramatické výchovy. V případě, že se nám podařilo odhalit jednotlivce či skupiny žáků, kteří již s něčím měli potíže, nabízeli jsme pomoc individuální v podobě poradenství a pedagogického vedení. S mládeží takto podchycenou jsme jezdili na speciální pobytové akce víkendové nebo i letní tábory. Jejich rodičům jsme poskytovali podporu, doprovázení a poradenství.
Dnes má Centrum prevence v repertoáru okolo dvaceti témat z oblastí látkových i nelátkových závislostí, šikany, vztahů, krátce řečeno čehokoliv, co děti a mládež může ohrozit. Začíná se první třídou ZŠ a končí se koncem SŠ. Metody programů jsou velice pestré. Jinak řečeno, jde o veškeré použitelné metody. Individuální práce s mladými klienty a rodiči také nevymizela.
Zmiňujete pestrost metod prevence. Můžete shrnout, co mohou školy dělat celkově, aby plnily preventivní funkci rizikového chování?
Mít kvalitní a pestrý preventivní program a naplňovat ho. A jít za odborníky zvenčí. Dopřát žákům zážitek. Co si děti určitě nezapamatují a o čem nebudou nikdy přemýšlet, je nudný prožitek.
Zmínili jsme preventivní programy, které se u nás realizují. Jak si tedy vysvětlujete, že dle studie ESPAD[1] vykazují čeští šestnáctiletí v evropském kontextu nadprůměrné užívání legálních a nelegálních drog?
Do problematiky vstupuje mnoho faktorů: prodejci a jejich benevolence či ziskuchtivost, dostupnost drog, reklama na legální drogy, ohromný zisk státu z legálních drog, tolerance společnosti, benevolence i lenost a neznalost rodičů, příklady a zvyklosti z domova, vliv vrstevníků, zvědavost … a v neposlední řadě četnost a kvalita preventivních programů.
Jsem přesvědčen, že prevence je v ČR poddimenzována. Když se podívám, kolik je čistě preventivních center v Brně, chce se mi plakat. A to ještě lektoři z nich jezdí do oblastí, kde kromě průšvihů se zneužíváním návykových látek není nic.
Jsem přesvědčen o tom, že zde platný britský model prevence, převzatý v devadesátých letech, je nešikovný. Spočívá v tom, že školy si prevenci dělají sami a sem tam do některé z nich vstoupí kdosi z venku. Pro srovnání uvedu holandský model. Každá městská část a každá venkovská oblast, má své preventivní centrum. Žáci se od začátku školní docházky do jejího konce, potkávají se stejnými profesionálními lektory. Lektoři znají je. To je lepší, účinnější. A když se něco v životě dospívajícího stane, automaticky ví, na koho se obrátit. Kdo pomůže.
Troufnu si také tvrdit, že vlivem závazných metodik a parametrů, je stále méně místa pro pružnost a spontaneitu.
Vážnou překážkou je rostoucí administrativa a nesmyslně přebujelé vykazování. Přijde mi to jako závody v tom, jak co nejvíce unavit a znechutit ty, kteří programy uskutečňují. Jak jim co nejvíce zabránit ve službě lidem.
Podle studie ESPAD v letech 1995–2015 zároveň klesá jednorázové i pravidelné kuřáctví u 16letých, uváděná míra konzumace alkoholu i nelegálních drog. Roste také průměrný věk první zkušenosti s cigaretou a alkoholem. Lze si tyto trendy vysvětlit i preventivními aktivitami ve školách?
Lze. Něco se přece jen udělalo a dělá.
Jak se liší užívání návykových látek u chlapců a dívek? Jsou zde výše popisované trendy shodné? A co z toho vyplývá pro prevenci?
Chlapců užívá o něco více, dívky náskok stahují. Chlapci přece jen více „machrují“. Co s tím v prevenci? Mluvit o tom. Mluvit s nimi o nich. O hodnotách života. O plánech. O tom, co dělá osobnost osobností, hocha mužem, dívku ženou.
Jsou dnes návykové látky stále velkou hrozbou nebo je předhání nelátkové závislosti, například hraní počítačových her a aktivity na sociálních sítích?
Návykové látky hrozbou jsou. Ne však nepřekonatelnou. Nemalá část z užívání drog prostě vyroste. Podstatné části zbytku z drog někdo pomůže, třeba my. Avšak několik tisíc, v závislosti zůstane.
Nelátkové závislosti, zvláště počítačové hry, sociální sítě i gambling? To je epidemie dneška. Ono to není příliš vidět. Mladí u počítače nezlobí, nemají průšvihy venku …
Zhouba je v tom, že se nenaučí navazovat funkční vztahy. Že „zesobečtí“ a stanou se pro společnost nepoužitelní. Pro cokoliv kladného nepoužitelní.
Jak se vlastně liší prevence užívání návykových látek a prevence nelátkových závislostí?
Je to jen jiné téma. Obojí se se dělá stejnými metodami. Konec konců i terapie je velmi podobná. Vždyť to, co se děje v mozku při euforii z užití drogy, je prakticky stejné jako to, co děje při vzrušení např. z hazardní hry. Můžeme hovořit o specifické a nespecifické prevenci. Specifická prevence je provádění programů vedoucích přímo k předcházení konkrétních nežádoucích jevů, jako je třeba užívání návykových látek. Nespecifická prevence je vykonávání aktivit, které podporují zdravý životní styl a dodržování společensky přípustných pravidel a hodnot. Je to o kvalitním trávení volného času. Tedy zájmové kroužky, sport, smysluplná zábava.
Děkuji Vám za rozhovor.
Dovolím si zakončit (mimo soutěž J) vlastní básničkou:
Pervitin
děti
příliš brzy odpoutané
z pupečních šňůr
letci
vadnoucích křídel
nočních můr
pěvci
krátkých trylků
jepičího života
a kdo to jednou rozmotá
Medailon
Ing. Radovan Voříšek (1964)
je ženatý, s manželkou Annou mají čtyři dospělé děti a zatím je dvojnásobným dědečkem. Je absolventem Vysokého učení technického v Brně (VUT), Fakulty strojní – Strojírenská technologie a Fakulty stavební – Pedagogika odborných předmětů, Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity – Speciální pedagogika – etopedie. Absolvoval výcvik v Systemické psychoterapii. Pracoval ve Strojírenském zkušebním ústavu, učil na středních školách pro tělesně postižené a od roku 1994 působí v organizaci Podané ruce jako psychoterapeut, sociální pracovník a lektor prevence. Je členem komunity Emmanuel, organizátorem a lektorem kurzů Alfa a supervizorem.
Tabulka 1. Výskyt rizikového chování mezi 16letými v roce 2015 dle studie ESPAD
Zdroj: http://jzs.cz/wp-content/uploads/2016/10/Evropsk%C3%A1-studie-o-drog%C3%A1ch.pdf
[1] Studie ESPAD (Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách) je mezinárodní studie zaměřená na hodnocení situace a jejího vývoje v oblasti kouření, konzumace alkoholu a užívání nelegálních drog mezi 16letými studenty v evropských zemích. Studie je realizovaná v 4letých intervalech.
(Vyšlo v časopise Komenský 143/1)
Mgr. Petra Kyvíře znám již řadu let. Bydlíme totiž ve stejném městě, na stejné ulici, zhruba sto metrů od sebe. Jeho profesní dráhu jsem tak měla možnost sledovat od počátku. Vždy jsem obdivovala jeho až makarenkovskou odvahu vstupovat do prostředí rizikové mládeže a těmto mladým lidem se plně věnovat. Z toho důvodu jsem se rozhodla jej oslovit, aby se se čtenáři časopisu Komenský podělil o své bohaté zkušenosti s výchovnou prací v náročném terénu.
(Vyšlo v časopise Komenský 148/2)