Helena Kosková Poradní kruh jako součást školní praxe Poradní kruh jako součást školní praxe. Banďouchová, P., Dittingerová, E., & Kurowski, M. (2022). Poradní kruh jako součást školní praxe. Masarykova univerzita. (Vyšlo v časopise Komenský 148/2)
Adam Kyprý Příroda ve vzdělávání Young, J., Haas, E., McGown, E., & Louv, R. (2016). Coyote’s guide to connecting with nature. Santa Cruz: OWLLink Media. Louv, R. (2013). Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder. Londýn: Atlantic Books. (Vyšlo v časopise Komenský 148/2)
Vlastimil Švec Rozhovory o výchově a vzdělávání Rodová, V. ed. (2022). Rozhovory v Komenském. Tucet zamyšlení o výchově a vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. (Vyšlo v časopise Komenský 148/1)
Milena Šubrtová Objevná vančurovská zastavení Poláček, J. a kol. (2022). Vladislav Vančura v literárním kontextu 20. století. Brno: Masarykova univerzita. (Vyšlo v časopise Komenský 147/4)
Alena Vališová Tři zamyšlení nad knihou Moderní didaktika Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, a.s. (Vyšlo v časopise Komenský 147/3)
Zuzana Jirsová, Veronika Rodová Vývoj školství v zapadlém kraji Jež, R., & Pavelková, I. (2021). Století českého školství v Jablunkově s nástinem vývoje vzdělanosti od počátku k dnešku. Český Těšín. (Vyšlo v časopise Komenský 147/2)
Jana Cachová Elementární geometrie pohledem zkušeného geometra, učitele a didaktika Františka Kuřiny Kuřina, F. (2021). Půvab elementární geometrie. Hradec Králové: Gaudeamus UHK. (Vyšlo v časopise Komenský 147/2)
Ondřej Hausenblas Čtete s nečtenáři? Květa Kruger, K., & Šafránková, K. (2021). Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. Dobříš: Nakladatelství Šafrán. (Vyšlo v časopise Komenský 147/1)
Martin Fico Akčný výskum v učiteľskej praxi Greger, D., Simonová, J., Chvál, M., & Straková, J. (2020). Když výzkum mění praxi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. (Vyšlo v časopise Komenský 146/4)
Lucie Grůzová, Veronika Rodová Pozvání do jeskyně pokladů Machková, E. A kol. (2019). Škola dramatickou hrou – dramatická výchova v primární škole. Ostrava: Ostravská univerzita. (Vyšlo v časopise Komenský 146/3)
Matej Slováček Jak komplexně rozvíjet jazykovou a literární gramotnost u dětí Lipnická, M. a kol. (2019). Rozvoj jazykovej a literárnej gramotnosti v predškolskej a elementárnej pedagogike. Banská Bystrica: Belianum. (Vyšlo v časopise Komenský 146/2)
Hana Křížová Tematika holokaustu neboli šoa ve výukovém procesu MAŠÁT, M. & SLADOVÁ, J. & ŠMAKALOVÁ, K. (2020). Antologie textů s tematikou šoa pro 6.–9. ročník základních škol: s metodickým dodatkem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. (Vyšlo v časopise Komenský 146/1)
Anna Zelenková Vzdělávání s využitím konceptu obrázkové prezentace Samková, L. (2020). Metoda Concept Cartoons. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity. Monografie Libuše Samkové Metoda Concept Cartoons představuje zdařilý pokus využít obrázkovou reprezentaci v kontextu matematického vzdělávání, resp. tuto výukovou pomůcku metodicky uchopit jako alternativní model profesní přípravy budoucích učitelů matematiky na prvním stupni základní školy. (Vyšlo v časopise Komenský 145/4)
Kateřina Lojdová Výchova k podnikavosti v Izraeli V českém vzdělávání se do popředí dostává výchova k podnikavosti. V rubrice Recenze vám proto tentokrát spíše než recenzi nabízíme nahlédnutí do knihy, která je jedinečnou sbírkou příběhů o podnikavosti jednotlivců i celého státu. (Vyšlo v časopise Komenský 145/3)
Michaela Kubátová Spokojená učitelka, spokojený učitel – nedosažitelný ideál nebo příležitost k růstu? Smetáčková, I., & Štech, S., et al. (2020). Učitelské vyhoření: Proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál. (Vyšlo v časopise Komenský 145/2)
Karel Picka Story cubes – „desková hra“ do výuky jazyků Deskové hry ve vzdělávacím prostředí českých škol již své místo v posledních letech pomalu nacházejí, a to jak formou deskoherních klubů a kroužků při škole, tak i přímo ve výuce.
Richard Macků Zdroj bytostně jiskřivý – Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál. Mnohdy s vtipem, stylem autorovi vlastní, tj. pěknou a vzletnou češtinou burcuje čtenáře k zamyšlení, ale i k akci... (Vyšlo v časopise Komenský 144/4)
Hana Horká Koncepce terénní výuky ve vlastivědě a zeměpisu pro základní školy Koncepce terénní výuky pro základní školy na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. MU, 2019. Hana Svobodová, Darina Misařová, Radek Durna, Tereza Češková, Eduard Hofmann (Vyšlo v časopise Komenský 144/3)
Pavla Klusáčková Nevšední výprava do umělecké galerie Horák, O. & Franta, J. (2014). Proč obrazy nepotřebují názvy. Praha: Labyrint.
Karel Picka Výuka prožitkem? Recenze počítačové hry This War of Mine (2014) K modernímu pojetí vyučování patří bezesporu i zapojování digitálních prvků do výuky. Počítačová –nebo chceme-li digitální – hra má své jasné výhody: je smyslově komplexní, dokáže poutavě představit požadované téma a pro žáky je známým komunikačním médiem. Hry jsou samozřejmě různé. Pokud se budeme bavit o hrách vhodných pro vzdělávací účely, i mezi nimi nelezneme značné rozdíly . Hra může sloužit ke drilování látky (slovíčka nebo pojmy), k představení nové látky, k procvičování nebo k podpoře žákovské kreativity. (Vyšlo v časopise Komenský 144/1)
Jiří Poláček Třikrát František Všetička Všetička, F. (2018). Fenomén formy. O poetice české poezie. Olomouc: Nakladatelství Václav Lukeš – Poznání; Všetička, F. (2018). Enegie Ephialta. O kompoziční poetice české prózy padesátých let 20. století. Praha: Nakladatelství Jan Majcher – Cherm; Všetička, F. (2018). Bezručova báseň. O poetice básníkovy poezie. Olomouc: Nakladatelství Václav Lukeš – Poznání. (Vyšlo v časopise Komenský 143/4)
Lenka Vargová Montessori pedagogika nově a aktuálně Slováček, M. & Miňová, M. (2017). Pedagogika Márie Montessoriovej – terminologické minimum alebo Montessori pedagogika pre každého. Prešov: Rokus. (Vyšlo v časopise Komenský 143/3)
Eva Krejčová Jak s těmi, pro které je matematika příliš lehká… Matematika pro bystré a nadané žáky (Úlohy pro žáky 1.stupně ZŠ, jejich rodiče a učitele) Irena Budínová, Růžena Blažková, Milena Vaňurová, Helena Durnová
Lucie Grůzová Pedagogové, je možné zpomalit? Recenze knihy Helle Heckmannové (2016) Pomalé rodičovství Kniha „Pomalé rodičovství“ je dílem dánské kulturní antropoložky a předškolní pedagožky Helle Heckmannové, která před třiceti lety založila v Kodani mateřskou školu Nokken pro děti od jednoho roku do sedmi let jako reakci na potřebu kvalitní péče o nejmenší děti. Kniha přináší přiblížení waldorfské předškolní pedagogiky a zároveň praktické seznámení s chodem konkrétní mateřské školy. Skrze barevně vykreslenou atmosféru vede čtenáře k pochopení důležitých bodů ve vývoji dítěte i působení na něj v celkovém kontextu (prostředí, pedagogický sbor, adaptace, potřeby dítěte, spolupráce s rodiči).
Jiří Poláček Česká literatura v období Mnichova a okupace Česká literatura v období Mnichova a okupace Jakubíček, D. (2015). Průhledy do české literatury období Mnichova a okupace. Olomouc: Univerzita Palackého.
Jana Cachová Didaktické krédo významného učitele matematiky Kuřina, F. (2016). Matematika jako pedagogický problém. Hradec Králové: Gaudeamus UHK.
Lucie Vyhlídalová Rozvíjíme jazyk a řeč dětí pro úspěšný start ve škole Váchová, A., Kupcová, Z., & Kukačková, M. (2015). Rozvíjíme jazyk a řeč dětí: dítě a jeho psychika – jazyk a řeč. Praha: Raaabe.
Jaroslav Beránek Analýza úloh ze soutěže Matematický klokan a jejich řešení žáky primární školy Nováková, E. (2016) Analýza úloh ze soutěže Matematický klokan a jejich řešení žáky primární školy. Brno: Masarykova univerzita.
Petra Banďouchová Cesta poradního kruhu: umění otevřené komunikace Zimmerman, J. & Coyleová, V. (2016). Cesta poradního kruhu: umění otevřené komunikace. Praha: Dharmagaia. Dvacet let od prvního vydání knihy Way of council v USA a po přeložení do hebrejštiny a němčiny vyšla kniha s názvem Cesta poradního kruhu: umění otevřené komunikace i v češtině.Autoři Jack Zimmerman a Virginia Coyleová jsou oba zkušenými průvodci poradními kruhy a pocházejí z prostředí neziskové organizace Ojai Foundationsídlící v Kalifornii, jejímž cílem je šíření a uchovávání praxí, které vedou ke spojení se sebou samým, s ostatními a s přírodou.