Učíme se pro život: malé i větší žákovské projekty realizované na Základní škole Židlochovice

listopad 2022 Lucie Škarková, David Kopeček

Reportáž přináší zprávu z návštěvy výuky badatelství, která se uskutečnila na základní škole v Židlochovicích. V tomto textu bychom vám chtěli zprostředkovat inspiraci pro vedení žákovských projektů ve výuce – ale i mimo ni – jak s nimi mají zkušenost žáci a učitelé ze ZŠ Židlochovice. Reportáž vznikla díky spolupráci s panem učitelem Davidem Kopečkem a s panem ředitelem Vladimírem Soukopem, kteří mě školou provedli, pozvali do výuky a hovořili se mnou o tom, co je cílem žákovských projektů, jak školní prostředí podporuje jejich realizaci a jaké jsou jejich plány do budoucna.

Dalo by se říci, že společným jmenovatelem projektů v přípravě školáků je inspirace konceptem podnikavosti, což Židlochovičtí pojímají jako příležitost k podpoře vnitřní motivace žáků prozkoumávat svět kolem sebe, uvědomovat si environmentální výzvy současnosti a aktivně je zvládat. S panem učitelem Kopečkem jsme si povídali o tom, jak prostřednictvím žákovských projektů s těmito výzvami pracují. S ředitelem školy, Vladimírem Soukopem, jsme zase diskutovali o tom, jak vytváří ve škole podmínky pro polytechnické vzdělávání a pro rozvoj podnikavosti. Díky tomu se povinné předměty, jako je badatelství nebo povinně volitelné předměty ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, staly příležitostí pro projektovou výuku a realizaci žákovských projektů. Ve škole vznikly nově vybavené laboratoře pro výuku přírodních věd a také Makerspace, učebna inspirovaná brněnským FabLabem, kde mohou žáci rozvíjet své nápady s využitím elektrotechniky, 3D tisku a kreativních robotických stavebnic. Vedle výuky je zde ještě jedna oblast, na kterou v této škole nezapomínají, a to je zapojení žáků do spolupráce s místní komunitou. Příkladem je letošní akce pro veřejnost, Společný cíl, uspořádaná žákovskou radou a spojená s oslavou Dne Země. Poslední dubnový víkend měli obyvatelé Židlochovic příležitost setkat se a vyzkoušet si svou zdatnost při sportovních aktivitách, které pro ně žáci připravili, koupit si přírodní kosmetiku, kterou žáci vyrábí, nebo si společně vyšlápnout na blízkou rozhlednu Akátová věž. Zde se po cestě obyvatelé Židlochovic potkávali s informacemi o alarmujících dopadech klimatické změny na naši planetu.

 

Žákovské projekty ve výuce

Během návštěvy školy jsem měla možnost navštívit výuku badatelství, která probíhá jednou za čtrnáct dní v dvouhodinovém bloku. Výuka začala seznámením s měřicími čidly a instrukcemi k práci s Chromebooky, které měli žáci zapojit do svých projektů. Měřili obsah kyslíku v ovzduší, zjišťovali vlhkost v učebně a mimo ni či porovnávali vnitřní a venkovní teplotu. Vypracovávali plán výzkumného šetření, stanovovali výzkumné otázky a formulovali hypotézy. V závěru hodiny vzájemně prezentovali výsledky s pomocí využití grafů, které ukazovaly naměřené hodnoty. Realizace probíhala ve skupinkách v prostorách budovy školy i v přilehlé školní zahradě.

Nahlížím do záznamů, které si žáci vedou, a poslouchám, jak spolu o problému diskutují. Sleduji jejich zaujetí při ověřování hypotéz i při přípravě prezentace pro spolužáky. Během zpracování projektu se žáci volně pohybují po škole, zaznamenávají data, domlouvají se, aniž by při tom rušili ostatní spolužáky, není třeba jim připomínat pravidla společné práce ve skupině, jsou samostatní a v případě potřeby se ptají vyučujícího nebo si s ním ověřují správnost postupu.

Zařazení projektové výuky klade na učitele nové nároky, rozšiřuje repertoár jeho rolí: „Učitel se stává organizátorem, pozorovatelem, facilitátorem a motivátorem týmu žáků. Stejně tak vede žáky k tomu, aby se učili zvládnout roli lídra týmu a organizovali si svoji práci. I když vždy je třeba přihlédnout ke zdatnosti žáků ve vztahu k vytyčenému cíli,” popisuje David Kopeček svou zkušenost s vedením projektů. Počátky projektové výuky a badatelsky orientovaného vyučování mi pan učitel Kopeček objasňuje v souvislosti se zapojením školy do projektu KAPODAV: „Dnes jsem rád, že jsem se do projektu přidal a těší mě, že se v současné době připojuje stále více učitelů. Badatelství nyní učíme čtyři a s projekty má alespoň minimální zkušenost asi patnáct vyučujících na druhém stupni.” Žáci se mohou zapojovat například do těchto projektů: Ekoškola, Jedlá zahrada, Škola pro udržitelný život, Podnikavé dny, Extratřída nebo Náš les. Pan ředitel Soukop i pan učitel Kopeček se shodují na tom, že cílem žákovských projektů je vybavit žáky kompetencemi pro život. Od toho se odvíjí volba témat projektové výuky a důraz na týmovou práci. „Cílem je začít se dívat poněkud odlišně na to, co by měl v dnešní době žák po absolvování povinné školní docházky umět, jakými kompetencemi by měl být vybaven,” vysvětluje David Kopeček. Význam projektové výuky spatřuje v objevování silných stránek a talentů jednotlivých žáků a jejich následném využití při týmové práci. Projekty vedou žáky k rozvoji vědeckého myšlení, technických dovedností a ke kreativitě.

Procházíme nově vytvořenými odbornými učebnami, kde výuka probíhá. Ty jsou k dispozici především přírodním vědám a polytechnickému vzdělávání. Vybavení učeben umožňuje žákům vytvářet objekty na 3D tiskárnách, programovat roboty, sbírat data pomocí různých čidel a zpracovávat je na Chromeboocích nebo prostřednictvím prezentace obhajovat výsledky bádání. Žáci se tak seznamují s nejnovějšími technologiemi a také si zkouší vypracovávat technickou dokumentaci s pomocí milimetrového papíru či výkresové dokumentace v programu AutoCAD. Výstupem je pak třeba vytisknutý držák na mobilní telefon dle vlastního návrhu nebo sestrojená plně funkční meteorologická stanice. David Kopeček mi představuje další vizi projektů ve škole: „Do budoucna si přejeme, aby nebyl projekt vnímán jako něco navíc, ale aby byl plnohodnotnou součástí běžné výuky.” V tom se shoduje s ředitelem školy, který vidí smysl v rozvoji polytechnického vzdělávání jako příležitosti pro budoucí uplatnění na trhu práce.

 

Sdílení a předávání zkušeností

Vedení školy podporuje spolupráci svých učitelů s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity. Učitelé předávají své zkušenosti s vedením žákovských projektů studentům učitelství. V květnu 2022 se sešly žákovské projektové týmy, učitelé a studenti učitelství v Brně na půdě fakulty. Žáci prezentovali výsledky svých projektů, které realizují jak v Badatelství, tak mimo vyučování ve spolupráci s žákovskou radou, zejména velký projekt s názvem Společný cíl, který připravili pro veřejnost v Židlochovicích.

Žáci i sem přivezli výrobky přírodní kosmetiky a vysvětlovali studentům, co je na žákovských projektech baví a v čem spatřují jejich úskalí. Učitelé objasňovali, v čem spočívá role koordinátora podnikavosti, co je pro vedení žákovských projektů důležité a jak ověřují, co se vlastně žáci při jejich realizaci naučili. Zavádění a podpora žákovských projektů vnáší do školního vyučování kontakt s reálným životem, umožňuje žákům rozvíjet kompetence a posilovat spojení s místní i odbornou komunitou. Jde o cestu, která vyučujícím i žákům přináší radost z objevování a dobrý pocit ze společně odvedené práce. Pokud vás více zajímá, jak si poradit s rozvojem podnikavosti u svých žáků, je možné čerpat i z pravidelných konferencí k podnikavosti, ke kterým vás srdečně zveme.

 

 

Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. je absolventkou Filozofické fakulty MU. Působí jako odborná asistentka na katedře pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Zabývá se dalším profesním rozvojem učitelů, využitím mentoringu, supervize a reflexe praxe v profesním rozvoji učitelů. Pro studenty učitelství na PedF MU organizuje pravidelně panelové diskuse a besedy k podnikavosti ve vzdělávání.

Kontakt: skarkova@ped.muni.cz

 

Mgr. David Kopeček je absolventem Fakulty sportovních studií MU, kde vystudoval obor Regenerace a výživa ve sportu, Tělesná výchova a sport a absolventem Pedagogické fakulty MU, kde vystudoval obor Učitelství přírodopisu. Momentálně vyučuje na ZŠ Židlochovice Přírodopis, Tělesnou výchovu a Badatelství. Je koordinátorem podnikavosti v projektu I-KAPII, projekt v Jihomoravském kraji podporuje zavádění podnikavosti do škol. V rámci pravidelných besed se studenty na PedF MU sdílí zkušenosti z vlastní praxe při vedení žákovských projektů i výuce Badatelství.

Kontakt: david.kopecek@zszidlochovice.cz

Plnou verzi textu s obrázky naleznete v archívu.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info