V dnešní době začínající, ale i zkušení učitelé a učitelky často hodnotí své profesní kompetence za nedostatečné pro řešení kázeňských situací ve třídě. Tato situace mnohdy vede až k jejich frustraci a profesní nespokojenosti.
Díky výstupům projektu Edustories si budou moci učitelé a učitelky natrénovat situace ve třídě, které již zažili a v minulosti nevěděli, jak je správně řešit nebo naopak situace, které by je mohly v budoucnu s žáky potkat a lépe se tak na svou profesní dráhu vyučujících připravit. Věříme, že výstupy projektu podpoří pedagogy v produktivním zvládání náročných výchovných situací ve třídě a povedou ke zvyšování kvality pozitivního klima ve školních třídách.
Cíle projektu
Cílem projektu je podpořit studenty a studentky učitelství a začínající vyučující v jejich snaze připravit se a lépe zvládat náročné chování dětí ve třídě. Využitím umělé inteligence a virtuální reality vzniknou nástroje k podpoře rozvoje kompetencí k řešení náročného chování ve třídě.
Věříme, že takový trénink povede k upevnění jejich sebevědomí a k větší jistotě v řešení podobných kázeňských situací ve třídě a také ke zvyšování kvality pozitivního klima třídy.
Jak toho chceme dosáhnout?
-
Webová platforma
První cesta k podpoře učitelů je pomocí gamifikované webové platformy, ve které si uživatelé mohou vyhledávat řešení různých případů náročného chování, nebo vkládat vlastní kazuistiky a díky algoritmům AI zjistit potenciální řešení a jeho úspěšnost v podobných kazuistikách.
V rámci platformy si uživatelé mohou trénovat respektující přístup při řešení kázeňských situací, prostřednictvím konverzace s chatbotem s umělou inteligencí (AI).
-
Virtuální simulované prostředí
Druhou cestou k podpoře je virtuální simulované prostředí náročných situací ve školní třídě, které mladé učitele vtáhne mnohem více do (virtuální) reality. VR bude k dispozici primárně studentům a studentkám pedagogické fakulty, ale i zájemcům z řad celoživotního vzdělávání.
-
E-learningový kurz
Třetí cesta podpory bude vytvoření e-learningového kurzu, který bude zaměřený na praktické zvládání kázně ve třídě. Účastníci se v něm seznámí s efektivními přístupy pro zvládání nekázně inspirované inovativními přístupy, jako jsou nenásilná komunikace, restorativníspravedlnost, škola bez poražených, atp.
Projekt je podpořen Technologickou agenturou ČR.