Výzkum na katedře
Katedra pedagogiky se zaměřuje na realizaci základního a aplikovaného výzkumu především v oblasti učitelského vzdělávání.
Řešená témata výzkumu učitelského vzdělávání:
- Profesní příprava budoucích učitelů
- Reflexe učitelské praxe
- Evaluace přípravného učitelského vzdělávání
- Práce studentů/studentek učitelství s žákovskou diverzitou, diferenciací a personalizací výuky
- Moc a řízení třídy u studentů/studentek učitelství a učitelů/učitelek
- Praktické a tacitní znalosti u začínajících učitelů/učitelek
- Hodnocení žáků učitelem/učitelkou a žákovské sebehodnocení
Základní výzkum
Základní výzkum realizujeme především v rámci získaných projektů, např. od Grantové agentury České republiky (GAČR), Horizont, European Science Foundation (ESF).
Na naší katedře byly v posledních letech řešeny následující grantové projekty (klikněte na odkazy pro bližší informace):
- Analýza determinantů sebehodnocení znalostí anglického jazyka a motivace k učení se anglickému jazyku u českých žáků nižšího sekundárního stupně (2020-2022) GA20-05484S
- Narativní identity aktérů ve vzdělávání na soukromých alternativních školách (2020-2022) GA20-12828S
- Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů (2019-2021) GA19-06763S
- Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy (2016-2018) GA16-02177S
- Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe (2013-2016) GA13-20049S
- Moc ve školních třídách studentů učitelství (2013-2015) GA13-24456S
Aplikovaný výzkum
Aplikovaný výzkum slouží k získání nových poznatků zaměřených na konkrétní využití ve vzdělávací praxi. Aplikovaný výzkum řešíme především v získaných projektech, např. od Technologické agentury ČR (TAČR/ÉTA).
Na naší katedře byly v posledních letech řešeny následující projekty TAČR:
- Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení (2021-2023, TL05000360), webové stránky projektu
Specifický výzkum
Projekty vysokoškolského specifického výzkumu jsou prováděny studenty při uskutečňování akreditovaných doktorských nebo magisterských studijních programů, které jsou bezprostředně spojeny s jejich vzděláváním. Cílem podpory je posílení samostatné tvůrčí činnosti studentů v oblasti výzkumu a vývoje směřující k intenzivnímu zapojení studentů do problematiky řešené zejména v rámci týmové výzkumné a vývojové činnosti na fakultách.
Na naší katedře byly v posledních letech řešeny následující roční projekty přidělené Grantovou agenturou Masarykovy univerzity:
- Montessori Teacher´s Reflected Professional Identity (2022, MUNI/IGA/0985/2021)
- Novice teachers´ communication strategies to respond to student behavior: A student-centered approach (2022, MUNI/IGA/1098/2021)
- E-learning and future teachers: analysis of educational needs (2021, MUNI/IGA/1204/2020)
- Aktuální výzvy v profesi učitele 21. století (2021, MUNI/A/1481/2020)
- Analýza reflektivních deníků studentů učitelství (2020, MUNI/A/1238/2019)
- Subjektivní vnímání připravenosti studentů učitelství studijních programů navazujícího magisterského studia na svoji profesi (připravenost na profesi) (2019, MUNI/A/1502/2019)
- Navazující výzkum implementace inovovaného pedagogicko-psychologického modulu v pregraduální přípravě studentů PdF ve druhém roce (2018, MUNI/A/1192/2017)
- Výzkum implementace inovovaného pedagogicko-psychologického modulu v pregraduální přípravě studentů PdF (2017, MUNI/A/1276/2016)
- Skryté determinanty učitelova jednání (2015, MUNI/A/1146/2015)
- Determinanty účinnosti učitelských praxí (2015, MUNI/A/1317/2014)
- Znalostní báze učitelství a její reflexe (2014, MUNI/A/0926/2013)
- Učitel v teorii a praxi (2013, MUNI/A/0714/2012)