Doktorské studium

Školní pedagogika

Bez popisku

Zajímá vás některé téma, kterému jste se věnovali v průběhu studia

Chcete porozumět do hloubky vybraným pedagogickým jevům, s nimiž jste se setkali na praxi?
Máte „badatelského“ ducha?

Pak je pro vás určen doktorský studijní program. Katedra pedagogiky nabízí řadu témat k hlubšímu poznání pedagogických jevů a procesů. Nehodí se vám žádné téma? Přijďte s vlastním.

Jak se stát studujícími doktorského studia: 

Níže shrnujeme nejdůležitější kroky, které Vás stručně provedou cestou k doktorskému studiu na Katedře pedagogiky PdF MU. Podrobného průvodce přijímacím řízením do doktorského studia na PdF MU naleznete na stránkách Pedagogické fakulty MU zde. 

  • Kontaktování školitele/školitelky & volba tématu

    Nejprve je třeba kontaktovat vedoucí Katedry pedagogiky PdF MU/potenciálního školitele/potenciální školitelku a domluvit se na tématu výzkumného zaměření. Vybírat můžete z nabídnutých témat či můžete přijít s vlastním návrhem. 

    Nabídka témat výzkumných zaměření:

    • Hodnocení výsledků žáků ve výuce.
    • Vzdělávání učitelů, studentů učitelství (např. řízení třídy, identita učitele, začínající učitel).
    • Žákovská diverzita na základní škole a práce s ní (např. začleňování ukrajinských žáků, práce s nadanými).
    • Inovace ve vzdělávání (např. aktuální výuka na základní škole, elektronické výukové podpory a programy, alternativní školy).
    • Vlastní téma relevantní pro zaměření katedry.

     

  • Zpracování projektu disertační práce & souhlas školetile/školitelky

    Před podáním přihlášky je třeba v konzultaci s budoucím školitelem/budoucí školitelkou zpracovat projekt disertační práce a získat souhlas školitele/školitelky. 

    Formulář pro zpracování projektu

  • Podání přihlášky

    Informace k přihlášce

  • Zápis do studia

    Zápis do studia


Rozvoj dovedností sebehodnocení u žáků druhého stupně základní školy prostřednictvím formativní zpětné vazby řízené umělou inteligencí​

Mgr. Oldřiška Buchanan, B.A.

Ve své dizertační práci zkoumá, jak prostřednictvím formativní zpětné vazby řízené umělou inteligencí rozvíjet u žáků druhého stupně ZŠ dovednosti sebehodnocení. Pedagogický výzkum pro ni představuje příležitost přinášet inovativní poznatky a posouvat kvalitu vzdělávání vpřed. Motivuje ji představa, že nové přístupy mohou obohatit české školství. Klíčovými oblastmi jejího zájmu jsou formativní hodnocení, metakognice a motivace žáků. Je to učitelka, která má vřelý vztah ke své profesi a neustále hledá způsoby, jak obohatit výuku a podpořit potenciál každého žáka. Po zkušenostech ze střední školy nyní působí na základní škole.

Bez popisku

Podpora well-beingu na druhém stupni základní školy v ČR

Mgr. Marek Bula

Na doktorát nastoupil po čtyřech letech praxe na základní škole s tím, že se chce věnovat well-beingu žáků a žaček. Během praxe viděl, jak významnou roli hraje ve vzdělávacím procesu. V rámci kvantitativní metodologie se zabývá podporou well-beingu dětí na druhém stupni ZŠ. Spolupracuje s několika organizacemi, které mu poskytují přístup k jejich datům. Zároveň si data sbírá. Díky podpoře katedry také pořádám workshopy pro žáky*čky, studující i vyučující k posílení jejich well-beingu. Na katedře vyučuje předměty Reflexe praxí a od dalšího semestru povede volitelný předmět Duševní zdraví v prvních letech za katedrou.

Bez popisku

Doplnenie učiteľskej kvalifikácie ako predpoklad pre vstup do profesie: prestíž učiteľského povolania a self-efficacy

Mgr. Martin Fico

Cielom dizertačného výskumu je preskúmať možné súvislosti medzi doplňujúcim štúdiom vedúcim k získaniu učiteľskej kvalifikácie a prestížou učiteľského povolania a učiteľským self-efficacy. Výskumný súbor tvoria frekventanti tohto štúdia na niekoľkých zapojených pracoviskách v Českej republike. Možné súvislosti sú zisťované pomocou opakovaného kvantiatívneho merania, ktoré je doplnené hĺbkovými pološtrukturovanými rozhovormi s vybranými frekventantami. Okrem dizertácie sa na katedre venuje výskumným aktivitám v oblasti vzdelávacej politiky a vedie výuku v niekoľkých predmetoch pedagogicko-psychologického modulu.

Bez popisku

Sebehodnoticí dovednosti učení žáků základních škol ve vztahu k vnitřní motivaci a autoregulaci učení

Mgr. Julie Grombířová

Ve svém disertačním výzkumu se zabývá sebehodnoticími dovednostmi učení žáků základních škol ve vztahu k vnitřní motivaci a autoregulaci učení. Výzkum probíhá v kvantitativním výzkumném designu, data budou sbírána pomocí dotazníků. Věnuje se problematice formativního hodnocení a vyučuje na základní škole.

Bez popisku


Zavádění formativního hodnocení a jeho dopad na vzdělávání na základní škole

Mgr. Bc. Jakub Gyönyör

Ve svém disertačním výzkumu se zabývá procesem zavádění formativního hodnocení na úrovni vybraných zavádějících učitelů, jejich třídy žáků a místního pedagogického sboru na základní škole. Vyučuje také na druhém stupni základní školy.

Bez popisku

Analýza potřeb začínajících učitelů v komunikačních dovednostech pro zvládání chování žáků: budování odpovědnosti žáků skrze efektivní komunikační dovednosti učitele

Mgr. Jiřina Karasová

Ve svém disertačním výzkumu se zabývá komunikací pro zvládání chování žáků u začínajících učitelů (jak reagují na chování žáků a co pro zvládání náročného chování potřebují). Využívá kvalitativní výzkumný design, data sbírá skrz rozhovory a pozorování ve třídách a analyzuje pomocí obsahové a tematické analýzy. Na katedře se věnuje výuce Pedagogické komunikace a Sebezkušenostní přípravy na profesi.

Bez popisku

Vliv e-learningového prostředí na rozvoj dovedností studentů regulovat své učení

Mgr. Gabriela Šimková

Cílem disertačního výzkumu je experimentálně ověřit, zda existuje e-learningový kurz, který by pomáhal zvyšovat autoregulační dovednosti vysokoškolských studentů. Takový kurz navrhla, vede jej a postupně ověřuje (kvalitativně i kvantitativně), jak se v něm studujícím daří. Na katedře se věnuje technologiím ve vzdělávání, výzkumu, e-learnigu a výuce vybraných předmětů pedagogicko-psychologického modulu.

Bez popisku

Jak je vzděláván nadaný žák v matematice na 2. stupni ve standardních třídách základní školy, ve třídách s rozšířenou výukou matematiky základní školy a ve třídách na nižším stupni víceletého gymnázia

Mgr. Jana Veseláková

Ve své disertační práci se věnuje nadaným žáků v matematice a jejich vzdělávání na základních školách a víceletých gymnáziích. Pro účely výzkumu zvolila kvalitativní výzkumný design a výsledkem výzkumu budou případové studie nadaných žáků. Sběr dat bude probíhat pomocí 3 metod: autonomního psaní, rozhovorů a pozorování. Výsledky výzkumu mohou poukázat na silné a slabé stránky ve vzdělávání nadaných žáků na různých typech škol a přiblížit, jak samotní nadaní žáci vnímají své vzdělávání ve školách.

Bez popisku

V případě zájmu o doktorské studium na Katedře pedagogiky PdF MU kontaktujte vedoucí katedry.

doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.

vedoucí katedry – Katedra pedagogiky


kancelář: bud. D/3015
Poříčí 538/31
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 5216
e‑mail:

Podrobné informace o doktorském studiu a přijímacím řízení do doktorského studia

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info