Výzkumné projekty
Na katedře pedagogiky se zaměřujeme na realizaci základního a aplikovaného výzkumu především v oblasti učitelského vzdělávání. Rozvíjíme rozmanité metodologické přístupy a to jak v kvalitativním, tak v kvantitativním a smíšeném výzkumném designu.
Řešená výzkumná témata:
- Práce studentů/studentek učitelství s žákovskou diverzitou, diferenciací a personalizací výuky
- Výzkum učebnic a elektronických výukových materiálů
- Profesní identity učitelů a učitelek
- Wellbeing ve školním prostředí
- Profesní příprava budoucích učitelů
- Reflexe učitelské praxe
- Evaluace přípravného učitelského vzdělávání
- Hodnocení žáků učitelem/učitelkou a žákovské sebehodnocení
Základní výzkum v pedagogických vědách je zaměřen na rozšíření teoretických poznatků o učení a vzdělávání s cílem hlubšího porozumění vzdělávacím procesům. Základní výzkum realizujeme především v rámci získaných projektů, např. od Grantové agentury České republiky (GAČR), Horizont, European Science Foundation (ESF).
Jsme součástí prestižního národního institutu SYRI
SYRI (Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik) je postaven na posílení vzájemných vazeb a vědeckých spoluprací vědecko-výzkumných pracovišť. Pod jednou střechou sdružuje 150 vědců z Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR. Institut získává data o sociálních procesech, které provázejí krizové a rizikové situace typu pandemií. Na základě nich pak formuluje doporučení, jak problémy řešit. Více zde.
Aplikovaný výzkum slouží k získání nových poznatků zaměřených na konkrétní využití ve vzdělávací praxi. Aplikovaný výzkum řešíme především v získaných projektech, např. od Technologické agentury ČR (TAČR/ÉTA).
Projekty vysokoškolského specifického výzkumu jsou prováděny studenty při uskutečňování akreditovaných doktorských nebo magisterských studijních programů, které jsou bezprostředně spojeny s jejich vzděláváním. Cílem podpory je posílení samostatné tvůrčí činnosti studentů v oblasti výzkumu a vývoje směřující k intenzivnímu zapojení studentů do problematiky řešené zejména v rámci týmové výzkumné a vývojové činnosti na fakultách.
- E-learning and future teachers: analysis of educational needs (2021)
- Aktuální výzvy v profesi učitele 21. století (2021)
- Analýza reflektivních deníků studentů učitelství (2020)
- Subjektivní vnímání připravenosti studentů učitelství studijních programů navazujícího magisterského studia na svoji profesi (připravenost na profesi) (2019)
- Navazující výzkum implementace inovovaného pedagogicko-psychologického modulu v pregraduální přípravě studentů PdF ve druhém roce (2018)
Přehled všech výzkumných projektů Katedry pedagogiky.
Celkový počet projektů: 6
-
Adresování individuálních vzdělávacích potřeb všech žáků: Etnografie tříd na druhém stupni základních škol (GA23-04764S)
Řešitel na MU: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. Fakulta / Pracoviště MU: Pedagogická fakulta Období řešení: 1/2023 — 12/2025Investor/Program: Grantová agentura ČR / Standardní projekty -
Aktuální výzvy učitelské profese v České republice (MUNI/A/1496/2023)
Řešitel na MU: Mgr. Martin Fico Fakulta / Pracoviště MU: Pedagogická fakulta Období řešení: 1/2024 — 12/2024Investor/Program: Masarykova univerzita / Specifický výzkum - podpora studentských projektů -
Celoživotní učení a rozvoj: klíč k úspěchu v 21.století (MUNI/CORE/0574/2024)
Řešitel na MU: Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. Fakulta / Pracoviště MU: Pedagogická fakulta Období řešení: 7/2024 — 6/2025Investor/Program: Masarykova univerzita / Společný univerzitní základ -
Mapa profesního rozvoje studentů učitelství (OTVŘ-4115721570)
Řešitel na MU: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. Fakulta / Pracoviště MU: Pedagogická fakulta Období řešení: 1/2023 — 6/2024Investor/Program: Ostatní - tuzemské / Ostatní nadace/fondy tuzemské -
Textbook research development after COVID-19 pandemic (MUNI/R/1121/2022)
Řešitel na MU: Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. Fakulta / Pracoviště MU: Pedagogická fakulta Období řešení: 1/2023 — 12/2024Investor/Program: Masarykova univerzita / Grantová agentura MU -
Využití umělé inteligence a virtuální reality v rozvoji kompetencí k řešení náročného chování ve třídě (TQ01000030)
Řešitel na MU: Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. Fakulta / Pracoviště MU: Pedagogická fakulta Období řešení: 9/2023 — 10/2026Investor/Program: Technologická agentura ČR / SIGMA