Praxe celoživotního vzdělávání

Studium od roku 2022
Studium v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů
2. stupně ZŠ a SŠ

Součástí Studia v oblasti pedagogických věd zaměřeného na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ v rámci systému DVPP (dále jako programu CŽV) je reflektovaná učitelská praxe na základní nebo na střední škole. Rozsah praxe je celkem 90 hodin pro účastníky studující od r. 2022. Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje a uvědomění si vlastních profesních potřeb.

Informace k praxi

Praxe je vykonávána na škole dle vlastního výběru. Účastníci programu CŽV mohou také uplatnit jako praxi svoji školu, kde pracují. Praxe je vedena provázející osobou/mentorem (tj. vyučujícím na ZŠ či SŠ). Účastníkům jsou nabízeny provázející osoby z fakultních škol Pedagogické fakulty MU, dle Statutu klinických, fakultních a spolupracujících škol a ze sítě spolupracujících škol. Tyto školy a zařízení poskytují účastníkům/účastnicím velmi dobré zázemí pro jejich praxi. Vedení školy ustanovuje provázející osoby s ohledem na zajištění přínosné praxe. Provázející osoba vede účastníka/účastnici dle pokynů ve Statutu.

Přehled fakultních a spolupracujících škol a zařízení je k náhledu zde

Díky praxím mají účastníci/účastnice programu CŽV možnost propojovat teoretické poznatky získané na fakultě s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k profesi učitele/učitelky.

Uznání praxe

Pokud byl účastník/účastnice programu v blízké minulosti (max. před pěti lety) zaměstnán/na ve škole jako učitel/ka a vyučoval/a obor, který nyní studuje, je možné tuto praxi si nechat uznat. 
K uznání Učitelské praxe 3 je nutné mít zapsaný předmět v IS a následně do ISu vložit vyplněný tzv. Uznávací formulář, který je ke stažení dole na této stránce. Uznávací formulář doložte nejpozději do 29. 11. 2024.

Činnosti na praxi

Praxe se skládá:

  • z vlastní samostatné výuky
  • z výuky v tandemu s provázejícím učitelem (více o tandemové výuce)
  • z dalších pedagogických činností

Další pedagogické činnosti se odvíjí od pokynů provázející osoby a od preferencí účastníka/účastnice programu CŽV. Může se jednat o:

  • plánování a reflexe výuky s provázející osobou
  • hospitace
  • pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků
  • tvorba učebních pomůcek
  • individuální práce se žáky se specifickými potřebami
  • doprovod (spolu s učitelem/učitelkou) žáků na exkurze
  • příprava školních projektů a akcí
  • dohledy
  • účast na třídních schůzkách
  • pomoc se školní/ třídní dokumentací
  • příprava třídnické hodiny
  • suplování atd.

Harmonogram praxí

1. semestr - Učitelská praxe 1

Předmět

SZc005 Učitelská praxe 1

Svoji praxi zapište do agendy praxí v ISu (návod)

Délka praxe

Délka praxe je 30 hodin:

  • 2 hodiny samostatné výuky;
  • 6 hodin výuky v tandemu s provázející osobou;
  • 22 hodin dalších pedagogických činností.

Cíl praxe

Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel/učitelka při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb.

V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe.

Forma reflexe

Reflexe probíhá v semináři SZc055 Reflexe praxe 1 - učitel

Výstupy/zápočet

  • hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS MU, nápověda zde.
  • splněná docházka účastníka/účastnice CŽV do školy, na níž praktikuje (Přehled činností.)

2. semestr - Učitelská praxe 2

Předmět

SZc012 Učitelská praxe 2

Svoji praxi zapište do agendy praxí v ISu (návod).

Délka praxe

Délka praxe je 30 hodin:

  • 4 hodiny vlastní samostatné výuky;
  • 4 hodiny výuky v tandemu s provázející osobou;
  • 22 hodin dalších pedagogických činností.

Cíl praxe

Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí získávaných během Učitelské praxe 1 a postupné přebírání odpovědnosti za vlastní výuku a interakci s žáky.

V této praxi je kladen důraz na oborový aspekt praxe.

Forma reflexe

Reflexe probíhá v semináři SZc055 Reflexe praxe 2 - učitel

Výstupy/zápočet

  • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z vyučovaných hodin (4 hodiny), vyplněný Přehled činností.
  • hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS MU, nápověda zde.

3. semestr - Učitelská praxe 3

Předmět

SZc031 Učitelská praxe 3

Svoji praxi zapište do agendy praxí v IS MU (návod).

Délka praxe

Délka praxe je 30 hodin:

  • 6 hodin vlastní samostatné výuky;
  • 2 hodiny výuky v tandemu s provázející osobou;
  • 22 hodin dalších pedagogických činností.

Cíl praxe

Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných účastníkem/účastnicí CŽV v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2.

Účastník/Účastnice hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele/učitelky a stává se postupně více autonomní.

Výstupy/zápočet

  • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (min. 4 hospitace)
  • přípravy na vyučované hodiny (min. na 4 vyučovací hodiny)
  • vyplněný do Přehled činností.
  • hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS MU, nápověda zde.

Dokumenty k praxím

Kontakty k praxím CŽV

Mgr. Dana Veselá, Ph.D.

vyučující předmětů praxí CŽV

kancelář: bud. D/3022
Poříčí 538/31
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 7558
e‑mail:

Bc. Tereza Mikulášková

koordinátorka praxí CŽV

kancelář: 5022
Poříčí 997/31a
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 4283
e‑mail:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info