Praxe celoživotního vzdělávání

Studium od roku 2024
Studium pedagogiky pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ

 

Součástí Studia pedagogiky pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ v rámci systému DVPP (dále jako programu CŽV) je reflektovaná učitelská praxe na základní nebo na střední škole. Rozsah praxe je celkem 150 hodin. Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje a uvědomění si vlastních profesních potřeb.

Informace k praxi

Praxe je v 1. semestru vykonávána na škole dle vlastního výběru, např. v blízkosti bydliště.
Účastníci studijního programu jsou povinni absolvovat celkem 150 hodin reflektované pedagogické praxe. Z tohoto celkového minimálního rozsahu je alespoň 84 hodin realizováno v přímé výuce žáků (pozorováním, asistencí, samostatnou nebo párovou výukou)

Pokud již nyní účastník studia vykonává profesi učitele/učitelky, je možné maximálně 50 hodin praxe vykonat ve škole, ve které je v zaměstnaneckém poměru. K doložení této skutečnosti je potřeba vyplnit formulář Potvrzení o absolvování praxe (ke stažení níže) a odevzdání tohoto dokumentu do úkolů v ISu.
Podmínkou pro tento způsob realizace části pedagogické praxe je, že musí být zajištěna reflexe této praxe, a to ze strany provázejícího nebo uvádějícího učitele. Zbývajících 34 hodin praxe realizované v přímé výuce žáků formou individuální nebo párové výuky (do celkového součtu 84 hodin) musí být realizováno na jiné škole, než na které je účastník programu zaměstnán. Tato část praxe bude reflektovaná jak ze strany provázejícího učitele, tak ze strany didaktika oboru/ pedagoga z PdF MU.

Praxi nelze uznat na základě působení účastníka v roli učitele před zahájením vzdělávacího programu, ani na základě její realizace v minulosti, protože v takové situaci nelze zajistit reflexi této praxe a její propojení s dalšími složkami programu.

Účastníci programu CŽV vykonávají praxi pod vedením provázející osoby/mentora (tj. vyučujících na ZŠ či SŠ). Od 2. semestru jsou účastníkům nabízeny provázející osoby z fakultních škol Pedagogické fakulty MU dle Statutu fakultních škol a fakultních zařízení PdFMU (akt. platná od 1/2025) a ze sítě spolupracujících škol. Tyto školy a zařízení poskytují účastníkům/účastnicím programu CŽV velmi dobré zázemí pro jejich praxi. Vedení školy ustanovuje provázející osoby s ohledem na zajištění přínosné praxe pro účastníky/účastnice programu CŽV. Provázející osoba vede účastníka/účastnici dle pokynů ve Statutu.
Díky praxím mají účastníci/účastnice programu CŽV možnost propojovat teoretické poznatky získané na fakultě s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k profesi učitele/učitelky.

Činnosti na praxi

Praxe se skládá:

  • z vlastní samostatné výuky;
  • z výuky v tandemu s provázejícím učitelem;
  • z dalších pedagogických činností;
  • z reflexe praxe ve škole;
  • ze skupinové reflexe praxe v reflektivní semináři.

Další pedagogické činnosti se odvíjí od pokynů provázející osoby a od preferencí účastníka/účastnice programu CŽV. Může se jednat o:

  • plánování a reflexe výuky s provázející osobou
  • hospitace
  • pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků
  • tvorba učebních pomůcek
  • individuální práce se žáky se specifickými potřebami
  • doprovod (spolu s učitelem/učitelkou) žáků na exkurze
  • příprava školních projektů a akcí
  • dohledy
  • účast na třídních schůzkách
  • pomoc se školní/ třídní dokumentací
  • příprava třídnické hodiny
  • suplování atd.

Harmonogram praxí

1. semestr - Praxe a reflexe praxe ve škole 1

Předmět

SZc0003 Praxe a reflexe praxe ve škole 1

Svoji praxi zapište do agendy praxí v ISu (návod).

Délka praxe

Délka praxe je 36 hodin:

  • 6 hodin vlastní výuka nebo párová výuka (výuka po předchozí přípravě) s provázejícím učitelem, párová výuka s jiným účastníkem/účastnicí;
  • 20 hodin asistence ve výuce nebo pozorování výuky (asistenci ve výuce a pozorování výuky je možné nahradit samostatnou nebo párovou výukou);
  • 10 hodin reflexe a společné plánování, uvádění do života školy s provázejícím nebo uvádějícím učitelem, případně jiným účastníkem programu

Cíl praxe

Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel/učitelka při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb.

V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe.

Skupinová reflexe

Skupinová reflexe probíhá v reflektivním semináři SZc0004 Reflexe praxe mimo školu 1. (12 hodin) 

Výstupy/zápočet

  • hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS MU, nápověda zde
  • splněná docházka účastníka/účastnice CŽV na praxi;
  • Přehled činností;
  • sběr podkladů do portfolia- písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin).
  • Odevzdání minimálně 2 hospitací (hospitační arch ke stažení níže). 
  • Splnění minimálně 5ti úkolů v Checklistu (Check list ke stažení níže)

2. semestr - Praxe a reflexe praxe ve škole 2

Předmět

SZc0011 Praxe a reflexe praxe ve škole 2

Svoji praxi zapište do agendy praxí v ISu (návod).

Délka praxe

Délka praxe je 36 hodin:

  • 16 hodin vlastní výuka nebo párová výuka (výuka po předchozí přípravě) s provázejícím učitelem, párová výuka s jiným účastníkem/účastnicí;
  • 10 hodin asistence ve výuce nebo pozorování výuky (asistenci ve výuce a pozorování výuky je možné nahradit samostatnou nebo párovou výukou);
  • 10 hodin reflexe a společné plánování, uvádění do života školy s provázejícím nebo uvádějícím učitelem, případně jiným účastníkem programu.

Cíl praxe

Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí získávaných během praxe a postupné přebírání odpovědnosti za vlastní výuku a interakci s žáky. Je kladen veliký důraz na oborový aspekt praxe.

Skupinová reflexe

Skupinová reflexe praxe probíhá v samostatném reflektivním semináři SZc0012 Reflexe praxe mimo školu 2 (12 hodin).

Výstupy/ zápočet

  • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 2), formulář hospitační arch;
  • přehled činností;
  • checklist (minimálně 5 úkolů)
  • přípravy z vyučovaných hodin (15 příprav stručných, 1 příprava rozpracovaná k reflexi praxe);
  • hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS, nápověda zde.

3. semestr - Praxe a reflexe praxe ve škole 3

Předmět

Praxe a reflexe praxe ve škole 3

Svoji praxi zapište do agendy praxí v IS MU (návod).

Délka praxe

Délka praxe je 21 hodin:

  • 16 hodin vlastní výuka nebo párová výuka (výuka po předchozí přípravě) s provázejícím učitelem, párová výuka s jiným účastníkem/účastnicí;
  • 5 hodin reflexe a společné plánování, uvádění do života školy s provázejícím učitelem, případně jiným účastníkem programu.

Cíl praxe

Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných účastníkem/účastnicí CŽV. Účastník/Účastnice hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele/učitelky a stává se tak postupně více autonomní.

Skupinová reflexe

Skupinová reflexe praxe probíhá v samostatném reflektivním semináři SZc0018 Reflexe praxe mimo školu 3. (6 hodin)

Výstupy/zápočet

  • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4), formulář hospitační arch.
  • přehled činností
  • přípravy z vyučovaných hodin (minimálně 4 přípravy na 4 vyučovací hodiny);
  • hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS,
    nápověda zde.

4. semestr- Praxe a reflexe praxe ve škole 4

Předmět

SZc0024 Praxe a reflexe ve škole 4

Svoji praxi zapište do agendy praxí v ISu (návod).

Délka praxe

Délka praxe je 21 hodin:

  • 16 hodin vlastní výuka nebo párová výuka (výuka po předchozí přípravě) s provázejícím učitelem, párová výuka s jiným účastníkem/účastnicí;
  • 5 hodin reflexe a společné plánování, uvádění do života školy s provázejícím nebo uvádějícím učitelem, případně jiným účastníkem/účastnicí programu.

Cíl praxe

Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel/učitelka při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb.

V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe.

Skupinová reflexe

Skupinová reflexe probíhá v samostatném reflektivním semináři SZc0025 Reflexe praxe mimo školu 4 (6 hodin).

Výstupy/zápočet

  • splněná docházka účastníka/účastnice CŽV do školy, na níž praktikuje
  • Přehled činností
  • hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS,
    nápověda zde.

Administrativa praxí


Aktuální přehled spolupracujících škol a zařízení je k dispozici zde.
Informace k administrativě praxí najdete na stránce https://www.ped.muni.cz/student/bc-a-mgr-studium/praxe.

Dokumenty k praxím

Kontakty k praxím CŽV

Mgr. Dana Veselá, Ph.D.

vyučující předmětů praxí CŽV

kancelář: bud. D/3022
Poříčí 538/31
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 7558
e‑mail:

Bc. Tereza Mikulášková

koordinátorka praxí CŽV

kancelář: 5022
Poříčí 997/31a
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 4283
e‑mail:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info