Od roku 2017 funguje na PdF MU systém mezikatederní spolupráce při hospitaci prezenčních studujících v rámci učitelských praxí v NMgr. studiu učitelství – hospitace probíhají v rámci předmětů Učitelská praxe 1, 2 a 3.
Cílem této mezikatederní spolupráce je umožnit každému studentovi/studentce být alespoň jednou za své NMgr. studium hospitován hospitující osobou z fakulty.
Smyslem hospitací je podpora (nikoliv kontrola) studujících na praxi – jde o kolegiální sdílení a příležitost pro reflexi a zpětnou vazbu.
Proces rozdělení studujících aneb jak víme, kdo koho bude hospitovat
Po ukončení změn v zápisu v prvním semestru NMgr. studia (podzim) jsou všichni studující z předmětu Učitelská praxe 1 rozdělení recipročně mezi katedry:
- jednooborové studující hospitují katedry zajišťující studium tohoto jednoho oboru – např. studující AJ jsou hospitováni vyučujícími Katedry AJ;
- dvouoboroví studující jsou vždy rozděleni rovnoměrně mezi katedry zajišťující jejich studium – např. v situaci, kdy je 5 studujících s kombinací ČJ+OV, dva studující bude hospitovat Katedra OV, dva studující Katedra ČJ a zbývající jeden (“lichý/lichá”) studující připadne na Katedru pedagogiky.
Krátce po ukončení změn v zápisu v prvním semestru NMgr. studia (podzim) budou studující vyzváni administrativou praxí, aby si zvolili semestr, ve kterém chtějí, aby byla hospitace realizována. Následně obdrží koordinátoři hospitací jednotlivých kateder informaci, že studující již mají schválené praxe a mohou tak k nim přiřadit hospitující osoby. Po zadání hospitujících do systému IS, budou studující i hospitující informováni o vzniklé vazbě mezi studujícími a hospitujícími přímo z aplikace IS.
-
Domluva hospitace hned v prvním semestru studia
Studující po obdržení informace o přidělení hospitující osoby, svého hospitujícího kontaktuje a domluví se spolu, ve kterém semestru hospitace proběhne – zda během Učitelské praxe 1 – první semestr nebo Učitelské praxe 2 – druhý semestr. V krajních případech a po domluvě s koordinátorem hospitací na katedře, je možné hospitaci realizovat v Učitelské praxi 3 – třetí semestr (Tato praxe zpravidla probíhá na škole dle vlastního výběru, mimo Brno, a proto je náročné hospitaci v tomto semestru realizovat).
Pokud se studentovi/studentce nepodaří spojit s hospitující osobou ohledně hospitace do konce listopadu, obrátí se na „koordinátora/koordinátorku hospitací“ z katedry, která má hospitaci provést – viz seznam koordinátorů/koordinátorek níže.
-
Alespoň jedna praxe v Brně
Aby mohl hospitující z fakulty na hospitaci přijít, má studující povinnost vykonat alespoň jednu praxi v Brně (nemusí to být na fakultní škole). Proto musí domluva o tom, ve kterém semestru se hospitace uskuteční, proběhnout hned v prvním semestru studia.
Pokud je hospitující z fakulty ochoten jet kvůli hospitaci mimo Brno, je to samozřejmě možné – není to však povinnost hospitující/ho. Hospitace může v krajních případech proběhnout také online formou.
-
Domluva hospitace s provázející osobou
V semestru domluveném pro hospitaci studující požádá svého provázejícího učitele/učitelku, aby hospitující z fakulty mohl/mohla na hospitaci přijít a domluví termín hospitace, který bude schůdný jak pro provázejícího učitele/učitelku, tak pro hospitující osobu z fakulty.
-
Před hospitací
Před hospitací studující pošle hospitující osobě z fakulty přípravu na hospitovanou hodinu a sdělí kompetence Standardu kvality profesních kompetencí studenta učitelství (SKPKS), které na praxi aktuálně rozvíjí.
Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (SKPKS v PDF)
-
Během hospitace
Během hospitace hospitující osoba z fakulty pozoruje, co se studentovi/studentce ve výuce daří a v čem vidí potenciál pro zlepšení.
Hospitující osoba může sledovat specificky také kompetence Standardu (pokud jsou ve výuce pozorovatelné), které studující na praxi aktuálně rozvíjí.
-
Po hospitaci
Po hospitaci hospitující osoba spolu se studentem/studentkou a nejlépe i s provázejícím učitelem/učitelkou rozebírají proběhlou hodinu.
Studující reflektuje svou výuku a hospitující osoba z fakulty spolu s provázejícím učitelem/učitelkou dávají studentovi/studentce zpětnou vazbu. Společnou snahou je pojmenovat, co se ve výuce studentovi/studentce daří a v čem by se mohl/a zlepšit. Při diskuzi lze také využívat Standard.
Hospitující po proběhlé hospitaci vyplní odpovědník, kde uvede zpětnou vazbu na sledovanou vyučovací hodinu. Po proběhlé hospitaci zanese do ISu také datum její realizace.
Koordinátoři hospitací na katedrách
V případě, že v UP1 nevidíte přiřazenou hospitující osobu, obraťte se na příslušného koordinátora, dle seznamu níže:
Katedra |
Koordinátor/koordinátorka |
Kontaktní email |
Katedra anglického jazyka a literatury |
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. |
hanusova@ped.muni.cz |
Katedra biologie |
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. |
|
Katedra českého jazyka a literatury |
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. Mgr. Bc. Klára Březinová |
|
Katedra francouzského jazyka a literatury |
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. |
|
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání |
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. |
|
Katedra geografie |
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. | |
Katedra historie |
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. |
|
Katedra hudební výchovy |
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. |
|
Katedra matematiky |
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. |
|
Katedra německého jazyka a literatury |
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. |
|
Katedra občanské výchovy |
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. |
|
Katedra pedagogiky |
Mgr. Miroslav Jurčík, Ph.D. |
|
Katedra ruského jazyka a literatury |
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. |
|
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky |
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. |
|
Katedra technické a informační výchovy |
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. |
|
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví |
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Slaná Reissmannová, Ph.D. |
|
Katedra výtvarné výchovy |
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. |