Níže uvedené úkoly se vztahují k Učitelským praxím, nicméně je formálně plníte v rámci předmětu Seminář k učitelské praxi:
- v podzimním semestru probíhá Seminář k učitelské praxi 4x,
- v jarním semestru 2x.
V obou semestrech vypracováváte reflektivní deník z praxe a v jednom ze semestrů pořizujete videozáznam z vaší výuky na praxi. Jakékoliv dotazy k těmto úkolům zodpoví vyučující vaší seminární skupiny.
Vyučující předmětů Učitelská praxe 2 a Učitelská praxe 3 (tj. oboroví didaktici*didaktičky) vám mohou zadat další specifické úkoly, které se vztahují k praxi. Tyto úkoly nejsou v tomto dokumentu uvedeny. Pokud je váš oborový didaktik*didaktička vyžaduje, bude vás o tom informovat (příp. je najdete v sylabu předmětu).
Reflektivní deník
Kdy deník odevzdávat
- V podzimním semestru odevzdáváte deník do připravené odevzdávárny předmětu Seminář k učitelské praxi 2x – poprvé před druhým setkáním a podruhé před třetím setkáním.
- V jarním semestru odevzdáváte deník do připravené odevzdávárny předmětu Seminář k učitelské praxi 1x – před druhým setkáním.
- Přesný termín odevzdání stanoví vyučující vaší seminární skupiny.
Zadání úkolu
- Vaším úkolem je při praxi zaměřovat vaši pozornost k sobě, a to ve vztahu k různým pedagogickým situacím, které na praxi zažíváte. To, čeho si budete všímat (ať už to jsou myšlenky, pocity, reakce, postoje…), se pokuste prostřednictvím psaní tzv. reflektivního deníku třídit a ujasňovat. V deníku nejste nijak vázáni formou, jedná se o volné psaní. Záleží na vaší kreativitě – někdo je stručný a výstižný, někdo píše spíše rozvláčně, někomu vyhovuje třeba psaní formou příběhu. Ve vašem deníku by mělo být každopádně zjevné nějaké vyústění, např. co jste se naučili, co jste si uvědomili, jaké otázky si kladete apod.
- Deník neníchronologickým záznamem vašich činností na praxi. Nejde o to popořadě popsat, co jste dělali a viděli. Pište o tom, co bylo pro vás osobně důležité, co ve vás z nějakého důvodu utkvělo. Nejedná se o seminární práci, kde je třeba dávat pozor na stavbu argumentu, logické návaznosti apod. Indikátorem úspěšného psaní je vámi hodnocená užitečnost.
- Reflektivní deník prosím pište do šablony – viz níže.
Inspirace, jak deník psát
- Pro ilustraci přikládáme dva úryvky z reflektivního deníku. Nejedná se o návod, nýbrž o inspiraci.
První úryvek
Za poslední dva týdny mám v hlavě hlavně tři události. Ta první se týkala mojí hospitace v hodině němčiny, byla to devátá třída. Zarazila mě jedna věc – učitelka v podstatě vůbec neopravovala žáky, když dělali chyby. Ať už to bylo ve výslovnosti nebo třeba ve slovosledu vět, které měly děcka překládat. Nějak jsem nenašla odvahu se po hodině učitelky zeptat, z jakého důvodu to bylo. Upřímně, pro sebe jsem si říkala, k čemu vlastně ta hodina byla, co se ty děcka naučili? Každopádně jsem z toho měla špatnej pocit, i když říkám si, jestli nejsem třeba moc naivní, když si myslím, že by učitel měl výuku vést tak a tak a pak až sama začnu učit, zjistím, že to vlastně nejde… No ale proč to nejde? Je to tak, že člověk po čase prostě rezignuje? Možná jak kdo. Z jiných hodin zase vím, že někteří učitelé jsou skvělí a dokážou žáky zaujmout a motivovat, jsou energičtí a vypadá to, že je to i baví. Nechce se mi tu učitelku úplně hodnotit nebo škatulkovat, viděla jsem ji učit koneckonců poprvé. Uvidím, jak to bude probíhat příště. Zajímavý je, co mě ještě v té souvislosti napadá, že člověk (nebo teda já), se zaměřuje na to, co drhlo, spíš než na to, co se třeba dařilo. Když se snažím pořádně rozvzpomenout na to, jak ta hodina probíhala, pořád mi „vyskakuje“ jenom ta hrozná výslovnost. Na druhé straně zase u těch dobrých učitelů člověk hned vidí, co všechno jim jde. Možná je to o tom, co převáží, že pro to dobré přestáváme vidět to co je špatně a naopak. No, zkrátka možná bude nejlepší, když se příště nějak pokusím s tou učitelkou o tom popovídat, jak ona tyhle věci vidí – asi lepší, než si domýšlet, coby kdyby. To mi připomíná právě tu druhou situaci, o které chci psát…
Druhý úryvek
Panebože! Já prostě učitel asi učitel nebudu, já na to fakt asi nemám nervy. To co dělo minulý týden o přestávce … nechápu, proč na ty žáky ta třídní učitelka prostě z první doby pořádně nezaječela, a byl by klid! Vřískot, jekot, nadávky, pobíhání sem tam, prostě úplný chaos. A paní učitelka mi potom s klidem a úsměvem říká, no jo, někdy je to náročný. Ale přitom vůbec nevypadá na to, že by to pro ni skutečné náročný bylo! V podstatě musím ale přiznat, že ona je skutečně ve výsledku zklidnila, a to aniž by musela zvýšit hlas. Jsem poměrně impulzivní člověk, dá se říct možná někdy (ehm, často) cholerik. V matematice jsem pomáhal v hodině jednomu žákovi, který dlouho chyběl a byl pozadu za zbytkem třídy. Moc chytrej nebyl, a že by se nějak snahou přetrhnul, to se taky říct nedá. To bylo něco na mě. Měl sto chutí mu říct, tak ty tři týdny chybíš a pak místo toho, abys zabral, tak to ještě flákáš. A navíc ani vůbec neoceníš, že ti s tím takhle někdo ještě extra pomáhá. Když to srovnám s učitelkou, o které jsem psal, tak první slovo, co mě napadá, je trpělivost. Ona jí má a já ji prostě nemám. Ano, vybavím si nějaké okamžiky, kdy jsem dokázal být trpělivý. Ale ty se nevztahovaly k práci s dětma. Nevím, jestli si dokážu představit, že bych se to nějak dokázal naučit, jestli bych dokázal ustát každodenní kontakt s vřískajícími puberťáky. Na druhou stranu, mě hodně baví učit. Zatím asi nechávám tohle dilema otevřené…
Videozáznam z výuky
- V podzimním semestru je během výuky vytvořen harmonogram, určující v kterém semestru budete záznam z výuky pořizovat a před kterým setkáním záznam nahrajete do připravené odevzdávárny.
- Přesný termín odevzdání stanoví vyučující vaší seminární skupiny.
Odpovědi na FAQ
- Natočení jednoho záznamu vlastní výuky je povinné pro všechny studující Semináře k učitelské praxi - záznam studující pořizují buď v podzimním nebo v jarním semestru.
- Záznam se pouští ve výuce jen v malé skupince spolužáků, ne před celou třídou (před celou třídou jedině po předchozí domluvě s vyučujícím).
- Se záznamem se NEbude pracovat u státní závěrečné zkoušky (to je jen dlouhodobá vize).
- Videozáznam NEMÁ reprezentovat vzorovou hodinu! Natočená výuka bude v různých ohledech více či méně vydařená - obojí je v pořádku.
Cíl úkolu
- Skrze videozáznam z vlastní výuky na ZŠ demonstrovat a reflektovat svoje pedagogické kompetence.
- Z oblastí Standardu kvality profesních kompetencí studenta učitelství: Podmínky pro učení, Podpora učení a/nebo Zpětná vazba si vyberte jednu či dvě kompetence, které během vaší natáčené výuky (na ZŠ/SŠ) budete cíleně demonstrovat (např. 2c, 3c).
- Z natočené výuky vyberete jeden či více segmentů videa, ve kterých je podle vás nejlépe vidět, jak vybrané kompetence uplatňujete – celkem min 1 minuta, max 3 minuty záznamu. Není potřeba dělat sestřih záznamu, stačí si poznamenat, o které časové úseky se jedná.
- Na základě zhlédnutí videa z vaší výuky sami v malé skupince spolužáků zhodnotíte, do jaké míry (v jaké úrovni kvality Standardu) se vám vybrané kompetence dařilo ve výuce uplatňovat a to samé zhodnotí také ostatní ve skupince:
- Nejdříve ve skupince sdělíte, které kompetence jste při vaší výuce uplatňovali a stručně vysvětlíte cíl a průběh natočené výuky.
- Po té pustíte z ISu vybraný segment či segmenty videa (vyzkoušejte si doma předem). Spolužáci si dělají poznámky o tom, do jaké míry se vám daří na videu vybrané kompetence uplatňovat.
- S pomocí indikátorů kvality vybraných kompetencí následuje po skončení videa vaše sebereflexe a zpětná vazba od spolužáků. V sebereflexi a zpětné vazbě se zejm. popisuje, co se dařilo a pojmenovávají se nápady, co by šlo zlepšit a jak.
- Celkem max 20 minut pro jednoho studujícího na všechny fáze práce s videozáznamem.
- Závěrečná poznámka: Standard není dokonalý nástroj – indikátory definující úroveň kvality dané kompetence mohou být v některých případech do jisté míry orientační (záleží na kontextu). Vidět je to např. na kompetenci 3f (práce s metodami): nejde říct, že když „nabízím žákům různorodé výukové metody“ (úroveň 3), že tím musí mít výuka vždy vyšší kvalitu, než když s nimi reflektuji „vliv využitých metod na učení žáků (úroveň 2)“. Standard je proto dobré používat formativně, ne technicistně.
Informace k nahrávání jsou komplexně popsány na webu Pedagogické fakulty MU. Vybrali jsme pro vás ty nejdůležitější pokyny, které zde nabízíme v přehledné a stručné formě. Řiďte se prosím těmito pokyny a pro úplnost nahlédněte i na web fakulty.
- Před nástupem na praxi je potřeba se seznámit s dokumenty Mlčenlivost na praxi a Informace k natáčení na praxi. Najdete je v Odpovědnících předmětu Seminář k učitelské praxi. Odpovědníky je potřeba vyplnit před začátkem praxe.
- Videozáznam z vlastní výuky na praxi pořizujete typicky na fakultní škole a to v rámci Učitelské praxe 1 (na podzim) nebo Učitelské praxe 2 (na jaře). S fakultními školami je vyjednáno a právně ošetřeno, že můžete videozáznam z výuky podle určitých pravidel (viz dále) pořizovat. Videozáznam je možné pořídit i na nefakultní škole - v tom případě je pak studující za pořízení záznamu plně odpovědný (tj. zajišťuje si písemný souhlas s natáčením u všech zainteresovaných aktérů, zejm. u vedení školy, u rodičů natáčených žáků atd.).
- Na termínu natáčení se domluvte dopředu s provázející*m učitelem*kou. Dopředu (před nahráváním) také upozorněte žáky*ně, že z vyučování bude pořizován audiovizuální záznam a doporučte žákům*kyním, aby se z důvodu ochrany jejich soukromí ke kameře neobraceli obličejem.
- Před začátkem své natáčené vyučovací hodiny za doprovodu provázející*ho učitele*ky umístíte do prostor učebny vlastní nahrávací zařízení (typicky svůj mobilní telefon), které bude namířeno na katedru, resp. na tabuli, aby minimalizovalo zásah do soukromí žáků*kyň. Toto zařízení bude zaznamenávat veškerý průběh vyučovací hodiny, primárně však vás samotné. Po skončení hodiny nahrávání zastavíte a zařízení odstraníte z učebny.
- Nahrávku vložíte co nejdříve do určené odevzdávárny předmětu Seminář k učitelské praxi (nejpozději den před výukou, ve které má být záznam pouštěn) a poté nahrávku ze svého zařízení bezodkladně smažete (ve výuce je možné pouštět záznam pouze z ISu) .