Formativní hodnocení a sebehodnocení
Primárním účelem hodnocení je podporovat učení a rozvoj žáků
Zabýváme se výzkumem a aplikacemi formativního hodnocení žáků a jejich sebehodnocení, včetně práce s portfoliem a vývojem nového typu vysvědčení. Dále provádíme autoevaluaci vlastní výuky studentů učitelství.
Momentálně se naše úsilí nejvíce soustřeďuje na aplikovaný výzkum inovace vysvědčení žáků základních škol. Naše rozsáhlá výzkumná skupina sdružuje jak akademické pracovníky, tak vyučující z praxe. Během tříletého experimentálního vývoje jsme vypracovali návrh nového typu vysvědčení a ověřili jsme jeho účinnost v praxi. Vysvědčení JINAK spojuje formativní a sumativní hodnocení, poskytuje holistické hodnocení chování a dílčích klíčových kompetencí. Vychází z požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, tudíž představuje "standard-based" vysvědčení, které kombinuje různé způsoby hodnocení a poskytuje žákům možnost aktivní účasti na svém hodnocení.
Naše výzkumná skupina také podporuje vyučující, kteří si přejí uplatnit nový typ vysvědčení v praxi, což znamená, že musí změnit průběžné hodnocení. K tomu jim slouží náš web "Vysvědčení JINAK", který poskytuje komplexní metodickou podporu a dlouhodobý desetiměsíční výcvik propojující formativní a sumativní hodnocení do systému. Nejvýznamnějším poznáním z našeho výzkumu je, že pokud vyučující chtějí implementovat vysvědčení JINAK, musí změnit i průběžné hodnocení a tím i celkovou kulturu učení. Vysvědčení JINAK zaujalo i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a má se stát jednou z oficiálních možností vysvědčení v České republice.
V naší pozornosti jsou další výzkumná témata jako rozvoj profesních kompetencí formativního hodnocení v pedagogickém sboru (učící se komunita), vliv sebehodnocení na motivaci žáků k učení a další.
Řešené projekty
Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení (TL05000360, 2021–23)
Analýza determinantů sebehodnocení znalostí anglického jazyka a motivace k učení se anglickému jazyku u českých žáků nižšího sekundárního stupně (GA20-05484S, 2020–22/24)
Vybrané publikace
Kratochvílová, J., Spurná, M., & Bařina Barochová, E. (2024). Studie o procesu tvorby designu a popisu vysvědčení: souhrnná výzkumná zpráva. MUNI. https://vysvedcenijinak.ped.muni.cz/media/3618480/tacr-odborna-zprava-fin-2512024.pdf
Kratochvílová, J., Spurná, M., Horká, H., Bradová, J., & Havelka, D. (2023). Pilotní design vysvědčení pro 1. a 2. stupeň ZŠ. MUNI.
Kratochvílová, J., Nehyba, J., Picka, K., Svojanovský, P., & Zavadilová, B. (2022). Připravenost studenta učitelství: sebehodnocení v jádrových dovednostech výuky. Masarykova univerzita.
Kratochvílová, J., & Horká, H. (2016). Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí. Pedagogická orientace, 26(2), 272–298. https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-2-272
Kratochvílová, J. (2015). Pupil self-assessment and assessment of the teacher – two closely related processes. Przegląd Pedagogiczny, 2015(1), 19–29.
Kratochvílová, J. (2013). Inclusive education and teachers´ self-evaluation in Czech primary schools. American International Journal of Social Science, 2(5), 17–22.