Akčný výskum v učiteľskej praxi

listopad 2022 Martin Fico

Greger, D., Simonová, J., Chvál, M., & Straková, J. (2020). Když výzkum mění praxi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Diskusia o tom, či je pedagogický výskum dostatočne prepojený s praxou alebo iba od praxe odtrhnutá a realitou nepobozkaná činnosť akademického sveta a jeho aktérov, neustále rezonuje minimálne medzi študentami učiteľstva, ktorí sa trápia so svojimi prvými metodologickými predmetmi. Vyučujúci metodológie a na výskum orientovaných predmetov na (nie len) pedagogických fakultách sa dozaista často stretávajú s otázkou budúcich učiteľov „Na čo mi to bude? Ja nebudem výskumník, ale budem učiteľ a prax je úplne iná ako teórie a výskum!“. Priniesť zmysluplnú odpoveď na túto otázku si stanovil za cieľ tím autorov v knihe „Když výzkum mění praxi“, ktorý nielen poukazuje na dôležitosť pedagogického výskumu a jeho prirodzené prepojenie s praxou v podobe akčného výskumu, ale ponúka aj inšpiráciu k jeho realizácii založenú na reflektovaní skúseností prostredníctvom desiatich príbehov akčného výskumu.

„... rozpojení mezi teorií a výzkumem a praxí je u nás vysoké, ale není to dílem pouze výzkumníků, jedná se i o postoj pedagogů, kteří se „domnívají, že jejich úkolem je učit, a nikoliv dělat výzkum, který je záležitostí výzkumníků. Oddělují tak teorii od praxe. Vyučování a výzkum jsou pro učitele dvě samostatné aktivity. Tato dichotomie zbytečně pak snižuje profesionalitu učitele.“ (s. 11)

Kniha určená primárne pre učiteľov z praxe, študentov učiteľstva a akademikom, ktorí sa zaujímajú o akčný výskum je vďaka čitateľsky príťažlivému jazyku naozaj vhodná pre každého z menovaných skupín. Stručná, ale zato jasná charakteristika akčného výskumu v prvej kapitole slúži k pochopeniu toho, čo vlastne akčný výskum je, ako mu rozumieť a aké benefity so sebou môže prinášať, čo určite ocenia najmä tí, ktorí nie sú v tejto problematike zatiaľ plne zorientovaní. K hlbšiemu porozumeniu akčného výskumu určite pre záujemcov poslúžia aj odkazy na domácu, ale aj zahraničnú literatúru, ktorej je v texte dostatok.

„Akční výzkum považujeme za aplikovaný pedagogický výzkum s cílem proměňovat pedagogickou praxi. Zároveň jde o záměrnou činnost s předem definovanými postupy a snahou o hodnocení dopadů změn, které učitel v rámci akčního výzkumu zavádí do své praxe.“ (s.17)

Myslím si, že už pri čítaní úvodu a prvej kapitoly bude všetkým jasné, že sa nejedná o klasický akademický text, ktorý učiteľov z praxe nezaujme, ale práve naopak. Už na prvých stranách sa dozvedáme, že akčné výskumy uvedené v knihe vznikali na základe tandemovej spolupráce akademika a učiteľa. Učiteľ tak bol plnohodnotným aktérom výskumu a nie iba výskumným objektom či sprostredkovateľom. Nasleduje desať kapitol, z ktorých sa každá venuje jednému akčnému výskumu, ktorý je transparentne popísaný od fázy plánovania a prípravy, cez realizáciu, až po reflexiu skúseností. Akčné výskumy v spomínaných desiatich kapitolách sú zasadené do prostredia MŠ, 1. a 2. stupňa ZŠ a SŠ, a to v rôznych predmetoch (český jazyk, dejepis, matematika, chémia, nemecký jazyk a anglický jazyk), takže pokrývajú pomerne širokú oblasť a prinášajú cenné skúsenosti učiteľom a akademikom z odlišným zameraním.

„Do projektu bylo zapojeno deset tandemů tvořených učitelem vyučujícím v mateřské, základní, nebo střední škole a akademickým pracovníkem Pedagogické fakulty UK. Našim úmyslem bylo, aby tandemy pracovaly na základě partnerské přístupu obou zúčastněných stran, nepreferovali jsme tedy klasický transmisivní model, v němž je obvykle akademický pracovník na pozici mentora, zatímco učitel je vnímán spíše jako realizátor jeho doporučení. Cílem bylo, aby v průběhu školního roku realizovali akční výzkum, ve kterém společně navrhnou změnu ve výuce, poté ji učitel aplikuje a společně s akademickým pracovníkem sledují její úspěšnost.“ (s. 19-20)

Osobne vidím potenciál knihy nielen u cieľových skupín, ako ich definovali autori, ale aj ako súčasť výuky na pedagogických fakultách. Práve akčný výskum realizovaný v spolupráci učiteľa a akademika môže byť tým, ktorý namotivuje študentov k pedagogickému výskumu, a to ako aktérov či prijímateľov výsledkov.

„Akademikovi umožňuje akční výzkum větší vhled do práce učitele, jak v ideové rovině, tedy sledování myšlenkového procesu učitele, tak v praktické rovině, co vše ovlivňuje práci učitele a její výsledek. Zviditelňuje akademikovi proces uvádění teorie do praxe, což může zohlednit ve své další práci zabývající se návrhy uplatňování nových metod a forem práce ve výuce. Učiteli dává akční výzkum možnost vyzkoušet teoretické poznatky získané na odborných seminářích či z odborné literatury. Akční výzkum je užitečný nejen pro osobní a profesní rozvoj zkoumajícího učitele, ale může podpořit i jeho kolegy v přemýšlení o vlastním stylu výuky a motivovat je ke změně či dokonce k vlastnímu akčnímu výzkum. Dopady akčního výzkum mohou být daleko trvalejší a větší, než absolvování jednorázového školení.“ (s. 185)

Na záver by som chcel vyzdvihnúť úprimnosť a transparentnosť autorov, ktorí sa nebáli napísať aj svoje nezdary či ťažkosti, ktoré ich postretli v priebehu celého projektu, z ktorého kniha vznikla. Tie môžu slúžiť ako cenný študijný materiál, z ktorého sa mnoho ďalších výskumníkov poučí. Ostatne, aj samotní autori knihy považujú akčný výskum za príležitosť profesijného rozvoja učiteľov, ale aj akademikov.

 

Mgr. Martin Fico

Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info