Kruh, bezpečí, naslouchání, sebevyjádření, vztahy, příběhy, rozmanitost, místo ve skupině, spočinutí, hra, učení. Tato slova vyjadřují podstatu poradních kruhů, praxe, která se v posledních letech stále častěji využívá v České republice v rámci organizací, komunit, rodin, firem a výrazně se prosazuje také ve školním prostředí.
Materiálů v češtině je zatím pomálu, a proto se ti, kdo se problematikou poradních kruhů zabývají, mohou radovat z příručky Petry Banďouchové, Evy Dittingerové a Martiny Kurowski, která je založena na Petřině zkušenosti s kruhy v ZŠ Labyrinth Brno a na poznatcích z kurzu Učíme (se) v kruhu, který vytvořily Martina s Evou a nabízejí ho studentům Masarykovy Univerzity. Jednou z dovedností, které lze v kruzích rozvíjet, je vypravěčské umění, což mimo jiné dokládá styl, jímž autorky publikaci píší. Čtivým a přirozeně plynoucím způsobem popisují své osobní zkušenosti s kruhy, objasňují význam vzájemného sdílení příběhů, jež slouží jako východisko k dalšímu akademickému i sociálnímu učení.
Text zasazuje praxi poradních kruhů do širšího kontextu současných poznatků o vzdělávání. Popisuje podstatu tohoto způsobu, jeho hlavní principy, seznamuje čtenáře s technikami učení (se) v kruhu včetně konkrétních aktivit. Dozvíte se, k čemu kruhy ve školách slouží, jaká je role průvodce – facilitátora (toho, kdo kruh řídí), jak kruhy strukturovat, jak vytvořit bezpečné prostředí, jaká témata do kruhu přinášet nebo jak pracovat s dynamikou a udržet kruh v dobrém rytmu. Text je členěn do kratších kapitol, takže se v něm dobře orientuje a je snadné se vracet k tématům, která si potřebujeme připomenout. Autentické reflexe pedagogů, facilitátorů i studentů v poslední části dávají nahlédnout do přínosu kruhů ve třídě i do možných variací a rozvoje praxe v budoucnu. V publikaci je dostatek odkazů na kvalitní literaturu a také QR kód na video o poradních kruzích ve školách.
Ti, kteří mají s poradními kruhy osobní zkušenost, mohou získat teoretické zázemí a tipy na konkrétní aplikaci, ti, kdo kruhy nezažili, získají kromě toho také poměrně plastickou představu o jejich fungování a možném dopadu. Na prostoru dvaceti sedmi stránek představuje publikace poradní kruhy tak, že pokud máte základní pedagogické dovednosti, můžete po přečtení s kruhy začít.
Zároveň tu je jeden podstatný aspekt, který publikace explicitně nepojmenovává. Principy kruhu si integrujeme hlavně vlastní zkušeností a jeden z důležitých psychohygienických principů je, že ten, kdo kruhy provází ostatní, by měl mít i kruh, kam může zasednout jako jeden z účastníků. K tomu mohou sloužit kruhy pedagogických sborů anebo dnes již poměrně hojná setkání průvodců kruhů, kruhy pro veřejnost či výcviky a workshopy. Pozvánky můžete najít například na facebookové stránce: https://www.facebook.com/poradnikruh
Publikace je vydařená jak po stránce odborné, tj. v rovině teoretických i praktických informací, tak po stránce estetické i stylistické. Ilustrace i celkové výtvarné zpracování publikace jsou dílem Ireny Iškievové a umožňuje čtenáři zamýšlet se nad významy textu. Jde o obrazový jazyk, který prohlubuje příběh textu, dovoluje posun od mysli k srdci, ke kterému během kruhů zpravidla dochází. V kruhu si totiž všímáte toho, co nás obklopuje, krása je důležitým aspektem dění, např. v podobě výběru mluvicího předmětu a dalších artefaktů, které kruh doprovázejí.
Zážitek z kruhu je komplexní záležitost – dotkne se našich srdcí, našich myslí i našich očí, inspiruje nás, přinese odpovědi i nové otázky, dá nám nahlédnout na jedno téma z pohledu různých aktérů, pohne nás k budoucím činům. Stejně tak tato publikace, jako by nás na chvíli vzala do kruhu a zažehla jiskru radosti a moudrosti.
Mgr. Helena Kosková
lektorka neformálního vzdělávání