Poradní kruh jako součást školní praxe
Poradní kruh jako součást školní praxe. Banďouchová, P., Dittingerová, E., & Kurowski, M. (2022). Poradní kruh jako součást školní praxe. Masarykova univerzita.
(Vyšlo v časopise Komenský 148/2)
Na stránkách publikace čtenář nalezne dvanáct rozhovorů s odborníky z oblasti vzdělávání, které byly původně publikovány v časopise Komenský v letech 2012–2020. V dnešní době, kdy čas relativně rychle běží a kdy si mnohý čtenář již nevzpomene, co četl před několika lety, měsíci či dokonce týdny, jsou rozhovory zahrnuté do publikace vítanou příležitostí vrátit se k zajímavým tématům, připomínat si inspirující myšlenky a znovu o nich uvažovat v aktuálním kontextu. Další přidanou hodnotu získávají také díky redakční práci editorky Veroniky Rodové, která pro publikaci nejen rozhovory vybrala a uspořádala, ale opatřila je rovněž informačně užitečným úvodem, v němž shrnuje historii vzniku rozhovorů a nepřímo poukazuje na význam rozhovorů v našem životě. Čtenářsky zajímavé jsou také medailonky dotazovaných osobností – odborníků z různých pracovišť v České republice.
Rozhovory jsou v publikaci uspořádány tematicky. V přirozeně utvořených dvojicích reprezentují šíři pedagogických, kurikulárních a didaktických témat. O aktuálních problémech školy hovoří Stanislav Štech a o vzdělávací a kulturní politice Tomáš Janík. Profesionalizaci učitelství se věnuje Michaela Píšová a proměnám učitelské profese Vladimíra Spilková. Radost žáků z objevování matematiky se čtenáři sdílí Milan Hejný a o významu matematiky ve vzdělávání hovoří František Kuřina. Nahlédnout do artefiletiky čtenářům umožňují Vladimíra a Jan Slavíkovi a o možnostech dramatické výchovy uvažuje Eva Machková. Významu historie pro porozumění současnému školství se v rozhovoru věnuje Tomáš Kasper a na témata vzdělávání, vzdělanosti a školního dějepisu se zaměřuje Zdeněk Beneš. Šestou pomyslnou dvojici utvořili Ondřej Hausenblas, který hovoří o potřebě smysluplného učení, a Václav Mertin, který se v rozhovoru zaměřuje na otázky školní nekázně a výchovy bez trestů.
Rozhovory jsou společným dílem těch, kteří se ptali, a těch, kteří odpovídali. Rozhovory uveřejněné v publikaci vedly další pedagogické osobnosti: Kateřina Lojdová, Veronika Rodová, Zuzana Šalamounová, Jarmila Bradová, Hana Horká, Karolína Dundálková, Helena Koldová, Anna Tomková a Tomáš Janík. Při četbě rozhovorů nabývá na významu to, jak důležité je umět se ptát. Není to jenom dovednost, ale do určité míry i umění. Řada otázek, které byly v rozhovorech položeny, směřuje pod povrch témat a podněcuje k hledání dalších souvislostí a kladení nových otázek. Při hlubším a pozorném čtení se nám pak může podařit proniknout i do způsobu uvažování odborníků, s nimiž byly rozhovory vedeny.
Rozhovory můžeme číst v libovolném pořadí, záleží na tom, které téma je nám nejbližší nebo na kterého odborníka jsme zvědaví. Publikace může oslovit širokou čtenářskou obec – studenty pedagogických oborů, budoucí učitele i pedagogy v praxi a také vzdělavatele studentů.
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání, Pedagogická fakulta MU
Poradní kruh jako součást školní praxe. Banďouchová, P., Dittingerová, E., & Kurowski, M. (2022). Poradní kruh jako součást školní praxe. Masarykova univerzita.
(Vyšlo v časopise Komenský 148/2)
Young, J., Haas, E., McGown, E., & Louv, R. (2016). Coyote’s guide to connecting with nature. Santa Cruz: OWLLink Media.
Louv, R. (2013). Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder. Londýn: Atlantic Books.
(Vyšlo v časopise Komenský 148/2)