Poradní kruh jako součást školní praxe
Poradní kruh jako součást školní praxe. Banďouchová, P., Dittingerová, E., & Kurowski, M. (2022). Poradní kruh jako součást školní praxe. Masarykova univerzita.
(Vyšlo v časopise Komenský 148/2)
Jež, R., & Pavelková, I. (2021). Století českého školství v Jablunkově s nástinem vývoje vzdělanosti od počátku k dnešku. Český Těšín.
Již první kontakt s publikací, kterou vydalo Muzeum Těšínska ve spolupráci se základní školou v Jablunkově a městem Jablunkov, nenechá nikoho na pochybách, že se mu do rukou dostává portrét historie školství ve městě položeném v nejvýchodnější části Moravskoslezského kraje. Obálku knihy zdobí dobové školní fotografie a na frontispise je otištěna školní zpráva (vysvědčení) žáka, který navštěvoval jablunkovskou obecnou školu s českým vyučovacím jazykem v roce 1938. Předsádka je pojata jako koláž reprodukcí školních razítek v polském, německém a českém jazyce, což odkazuje k národnostní skladbě zdejšího obyvatelstva, připomíná místní jazykovou pestrost a naznačuje historické proměny, kterými příhraničí v minulosti procházelo.
Kniha je sice poměrně útlá, obsahuje však úctyhodné množství informací. Čtenář je doslova vtažen do děje skrze kultivovaný styl textu, jenž fundovaně, a přitom srozumitelně popisuje události a peripetie jablunkovského školství, které doplňují dobové fotografie zachycující příběh jednotlivých členů pedagogického sboru i konkrétních žáků v kraji obývaném ponejvíce Poláky a Čechy, kde se dlouho učilo výhradně německy. Tematickým těžištěm knihy je vznik a trvání české jablunkovské školy v letech 1921–2021. Autoři však toto období doplňují širším kontextem starší historie kraje i města, s ohledem na historii místního školství, jehož kořeny sahají do druhé poloviny 16. století. Například kapitola Rektoři, kantoři a jejich žáci zahrnuje unikátní zmínku o učiteli evangelického vyznání, který v Jablunkově působil v roce 1576. K orientaci v množství dat a jmen napomáhá opakující se struktura kapitol: nejprve autoři popisují širší dějinný kontext politického vývoje a jeho dopady na moravskoslezskou oblast, to vše v zrcadle dobové školské legislativy, pak teprve následuje podrobný popis stavu a změn místní školy.
Již zmiňovaná obrazová složka knihy v podobě četných faksimilií dokumentů, dobových fotografií či statistik představuje jedinečnou rovinu textu. Vedle linie, která sleduje účastníky výchovného procesu, zde najdeme také technické plány školních budov a fotografie, jež zachycují proces realizace stavby nové školy v roce 1923. Svědectví o péči a o úctě ke vzdělání podává zdobný vzhled budovy polské měšťanské školy Henryka Sienkiewicze, jakož i velkoryse pojaté vnitřní vybavení učeben a zázemí školy z období let 1928–1929.
Význam tohoto díla není zdaleka jen regionální, přestože kniha představuje příležitost nahlédnout na specifické klima příhraničního a také vícejazyčného vzdělávacího prostředí. Srozumitelný popis reforem, jimiž školství procházelo, zasazený do kontextu místních poměrů, konkrétního dění ve zdejší škole může pomoci v pochopení otázek vývoje školství studentům pedagogických fakult a také dalším zájemcům o historii českého školství (mimochodem, čtenáři knih Karin Lednické zde naleznou doplněk k historii moravskoslezského pohraničí). Desítky skupinových fotografií žáků a pedagogů polské i české školy z časů minulých i současných mohou čtenáře vést k zamyšlení, mohou probudit vzpomínky na vlastní školní léta a také umožňují porovnávat minulost a přítomnost například při pohledu na množství bosých nohou žáčků na školních fotografiích. Čtenáři původem z Jablunkova si také mohou upevnit vztah k rodnému městu a k prostředí, v němž prožili svá školní léta. Kniha Století českého školství v Jablunkově představuje informačně bohatý zdroj, který přispívá k poznávání nuancí vývoje školství v našich zemích, a proto dalece přesahuje hranice svého regionu.
Zuzana Jirsová, učitelka ZUŠ Jindřichův Hradec, t.č. v důchodu, autorka knihy Krumvaldské chalupy
Veronika Rodová, katedra primární pedagogiky Pedagogická fakulta MU
Poradní kruh jako součást školní praxe. Banďouchová, P., Dittingerová, E., & Kurowski, M. (2022). Poradní kruh jako součást školní praxe. Masarykova univerzita.
(Vyšlo v časopise Komenský 148/2)
Young, J., Haas, E., McGown, E., & Louv, R. (2016). Coyote’s guide to connecting with nature. Santa Cruz: OWLLink Media.
Louv, R. (2013). Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder. Londýn: Atlantic Books.
(Vyšlo v časopise Komenský 148/2)