Newsletter 9/2024
Vyšlo listopadové číslo newsletteru Učitelské praxe, č. 9.
Nejsme nesmrtelní, a čas od času se stane, že nás skolí nějaká ta rýma, kašel a teplota – jako třeba mě právě teď.
Co ale dělat s domluvenými hodinami doučování? Zrušit je?
Mám pro vás jeden tip – spojte se s žákem online!
Samozřejmě pouze v případě, kdy jste vy i váš žák schopni mluvit a nepropotíte celý den s paralenem v posteli…
Inspirace k online doučování – 3. díl
Hlavní myšlenku tohoto článku si také můžeš poslechnout v krátkém videu Inspirace – doučování.
***
Při psaní tohoto článku cítím škrábání v krku, takže téma nemoci je pro mě aktuální. (Minuta ticha za všechny bolavé krky a chraptící hlasy, které učiteli stěžují jeho práci…).
Na bakalářském stupni studia na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity si pro splnění praxí můžete vybrat mezi „doučováním“ a „asistentskou praxí – asistentem pedagoga“. Pokud jste v rámci praxe nastoupili na některou ze škol jako asistent pedagoga, a chybí žák, kterému máte dělat asistenta, tak se s ním zkuste spojit online. Nemusíte vyloženě realizovat online výuku v rozsahu celé vyučovací hodiny, ale pokud máte čas a prostor, tak mu vytvořte pracovní list, nahrajte hlasovou zprávu apod. – možností je mnoho. Pokud není možné realizovat žádnou z uvedených variant, pak se nabízí poskytnutí pomoci jinému žákovi. Zeptejte se vašeho provázejícího učitele, jestli nechce s něčím pomoct, třeba s chystáním materiálů a aktivit do výuky.
Pokud se jedná o vaše vlastní hodiny doučování – buď ty, které plníte v rámci praxe „doučování“, nebo ty osobní, doporučuji zkusit to online (jak jsem již zmínila výše). Když to ale z nějakého důvodu zkrátka není možné, pokuste se poskytnout žákům materiál na procvičení. Může se jednat o nějaké výukové video, tip na stránku, podcast, nebo pracovní list. Pokud vám ani tento výčet nestačí, pak zkuste zadat nějaký kreativní úkol – žák může něco nakreslit, napsat, vytvořit, a to jak na papíře, tak na počítači.
Ráda bych zde zmínila jeden z nástrojů, který ráda používám, a tím je Padlet. O výukových nástrojích bude jeden z nadcházejících článků, ale přece bych zde chtěla ve spojitosti s tímto tématem právě Padlet zmínit. Jedná se o takovou virtuální tabuli či nástěnku, kterou tvoříte spolu se žákem nebo celou třídou. Je na vás, na jaké téma a oblast bude zaměřena.
Zde přikládám ukázku jednoho z mých Padletů, který jsem vytvořila sama a může sloužit jako výukový materiál nebo k němu ještě mohou žáci cokoli doplnit.
Další odkazy a tipy k Padletu:
Dále mě napadá tvorba myšlenkových map v různých programech. Je to jedna z aktivit, kterou používám velmi často a intenzivně. A opět sem přikládám ukázku – obrázek myšlenkové mapy, která vznikla při jedné z mých online hodin.
***
A na co hlavně nezapomínejme?
Na odpočinek!
Píšu to sem sice až téměř v samotném závěru, ale měl by být na prvním místě. Zdraví máme jen jedno. A i já bych si to měla zapsat za uši, protože se neustále snažím vše tlačit a být 100%, ale někdy to tělo i hlava prostě odpočívat musí.
Chci s vámi sdílet tip na interaktivní pořad na Netflixu: Velký průvodce uvolněním mysli.
Pokud by vás zajímala třeba meditace, pak mrkněte na tohle: Velký průvodce meditací.
Nebo bojujete se spánkem? Třetí z těchto pořadů je zaměřený právě na něj: Velký průvodce spánkem.
Tak se mějte krásně a buďte zdraví.
Nela Merva
Taky nemáš čas? Tak zapni kameru a doučuj online!