1.
Učitel a rozvoj jeho profesní identity
1. Modul
více informací
Studium je rozloženo do čtyř semestrů. Výuka i zkoušky se konají v pátek, příp. v sobotu.
Studium se skládá ze čtyř modulů, jejichž obsahem je pedagogicko-psychologická složka profesní přípravy, praxe a jejich reflexe a složka oborově didaktická. Celkový rozsah studia činí 300 hodin.
1.
Učitel a rozvoj jeho profesní identity
1. Modul
více informací
2.
Učím se vyučovat
(plánovat, vést, hodnotit výuku)
2. Modul
více informací
3.
Vyučuji s vědomím rozmanitosti
3. Modul
více informací
4.
Vedu efektivně výuku ve spolupráci s ostatními
4. Modul
více informací
1. semestr
Modul je zaměřen na klíčové aktéry výchovně-vzdělávacích situací z hlediska pedagogického a psychologického. V centru pozornosti je rozvoj profesního sebepojetí, etika a duševní zdraví. Znalosti jsou aplikovány v oborových didaktikách, řízené a reflektované pedagogické praxi a při reflektivních rozhovorech věnovaných rozvoji profesních kompetencí k sebehodnocení a plánování svého rozvoje.
Název předmětu | Rozsah (počet hodin) |
Ukončení |
Úvod do studia |
2 |
zápočet |
Osobnost učitele
|
6 |
kolokvium |
Praxe a reflexe praxe ve škole 1 |
36 |
zápočet
|
Reflexe praxe mimo školu 1 |
12 |
zápočet
|
Osobnost žáka ve škole z psychologické perspektivy, psychohygiena |
10 |
zkouška |
Rozvoj profesních kompetencí k sebehodnocení a plánování svého rozvoje
|
2 |
kolokvium |
Metodický seminář k závěrečné práci |
4 |
zápočet
|
Didaktika 1 |
5 |
zápočet
|
2. semestr
Témata o výuce: vyučování a učení, procesy školní výuky, včetně hodnocení a zpětné vazby, tvoří obsah 2. modulu. Spolu s psychologickými aspekty procesů učení ve třídě se promítají do didaktického zprostředkování obsahu vyučovaných oborů ve výuce oborových didaktik, při řízené a reflektované pedagogické praxi a reflektivních rozhovorech k rozvoji profesních kompetencí.
Název předmětu |
Rozsah |
Ukončení |
Plánování a vedení výuky
|
16 |
zkouška |
Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků
|
10 |
zápočet
|
Psychologické aspekty procesů učení ve třídě
|
8 |
zápočet
|
Praxe a reflexe praxe ve škole 2
|
36 |
zápočet
|
Reflexe praxe mimo školu 2 |
12 |
zápočet
|
Rozvoj profesních kompetencí k plánování, vedení a hodnocení výuky
|
2 |
kolokvium |
Didaktika 2
|
20 |
zápočet
|
3. semestr
Modul 3 je orientován na témata, v nichž vystupuje učitel jako reflektivní praktik, který podporuje učení s vědomím žákovské rozmanitosti. Těžiště tvoří poznávání vzdělávacích potřeb žáků a žákyň a plánování adekvátní výuky, výchovných postupů při práci se žákem i třídou a míra ovlivňování osobnostně sociálního a hodnotového rozvoje žáka s důrazem na vytváření bezpečného prostředí ve škole. Znalosti jsou aplikovány v oborových didaktikách, řízené a reflektované pedagogické praxi a při reflektivních rozhovorech.
Název předmětu |
Rozsah |
Ukončení |
Poznávání potřeb žáků jako východisko pro diferenciaci a individualizaci výuky
|
12
|
kolokvium |
Výchovné postupy
|
6 |
zápočet
|
Psychologické aspekty komunikace s aktéry výchovně vzdělávacího procesu
|
10 |
zápočet
|
Praxe a reflexe praxe ve škole 3
|
21 |
zápočet
|
Reflexe praxe mimo školu 3
|
6 |
zápočet
|
Rozvoj profesních kompetencí k poznávání žáků a podpoře jejich učení
|
2 |
kolokvium |
Didaktika 3
|
15 |
zkouška |
4. semestr
Modul 4 vychází z toho, že efektivní vedení školy a třídy je ovlivňováno aplikací vhodných postupů komunikace s žáky, rodiči a veřejností. Je věnován kompetencím v oblasti spolupráce školy s rodiči a širší komunitou školy v zájmu žáků a žákyň v souladu s profesní etikou učitele a učitelky, tj. v souladu s hodnotami a postoji obsaženými v kompetenčním rámci.
Název předmětu |
Rozsah |
Ukončení |
Pedagogická komunikace
|
6 |
zápočet |
Škola a rodina
|
6 |
zápočet
|
Vedení školy a třídy
|
6 |
zápočet
|
Rozvoj profesních kompetencí k efektivní komunikaci a spolupráci s rodiči a širší komunitou školy
|
2 |
kolokvium |
Praxe a reflexe praxe ve škole 4
|
21 |
zápočet
|
Reflexe praxe mimo školu 4 |
6 |
zápočet
|
Závěrečná práce |
Individuální konzultace |
zápočet
|
Součástí studia je reflektovaná učitelská praxe na základní nebo na střední škole v rozsahu celkem 150 hodin.
Součástí praxe je reflexe praxe ve škole (30 hodin) a skupinová reflexe praxe v reflektivním semináři (36 hodin). Cílem je umožnit účastníkům/účastnicím studia propojovat teoretické poznatky získané na fakultě s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele/učitelky.
Účastníci, kteří jsou současně zaměstnáni jako učitelé, mohou absolvovat max. 50 hodin této praxe na škole, kde jsou zaměstnáni. Zbývající část praxe musí být absolvována na škole jiné.
vedoucí oddělení – Centrum celoživotního vzdělávání
telefon: | 549 49 6494 |
---|---|
e‑mail: | |
organizační referentka
telefon: | 549 49 5723 |
---|---|
e‑mail: | |
organizační referentka
telefon: | 549 49 3928 |
---|---|
e‑mail: | |
telefon: | 549 49 4496 |
---|---|
e‑mail: |
odborný obsah praxí
telefon: | 549 49 7558 |
---|---|
e‑mail: |
koordinátorka praxí CŽV
telefon: | 549 49 4283 |
---|---|
e‑mail: |
V případě dotazů k oborové didaktice je třeba se obracet na garanta oborové didaktiky, případně na vyučující oborové didaktiky. Při komunikaci s vyučujícími vždy uvádějte kód předmětu, který naleznete v IS MU v aplikaci STUDENT.