Studijní náležitosti účastníků/účastnic CŽV
studium od roku 2024

Studium pedagogiky pro učitele 2. stupně ZŠ a učitele SŠ

 

STRUKTURA STUDIA PEDAGOGIKY PRO UČITELE 2. STUPNĚ ZŠ A SŠ

Studium je rozloženo do čtyř semestrů. Výuka i zkoušky se konají v pátek, příp. v sobotu.

Moduly studia

Studium se skládá ze čtyř modulů, jejichž obsahem je pedagogicko-psychologická složka profesní přípravy, praxe a jejich reflexe a složka oborově didaktická. Celkový rozsah studia činí 300 hodin.

1. UČITEL A ROZVOJ JEHO PROFESNÍ IDENTITY

1. semestr

Modul je zaměřen na klíčové aktéry výchovně-vzdělávacích situací z hlediska pedagogického a psychologického. V centru pozornosti je rozvoj profesního sebepojetí, etika a duševní zdraví. Znalosti jsou aplikovány v oborových didaktikách, řízené a reflektované pedagogické praxi a při reflektivních rozhovorech věnovaných rozvoji profesních kompetencí k sebehodnocení a plánování svého rozvoje.

Vyučované předměty
Název předmětu Rozsah
(počet hodin)
Ukončení 

Úvod do studia

2

zápočet

Osobnost učitele

 

6

kolokvium

Praxe a reflexe praxe ve škole 1

36

zápočet

 

Reflexe praxe mimo školu 1

12

zápočet

 

Osobnost žáka ve škole z psychologické perspektivy, psychohygiena

10

zkouška

Rozvoj profesních kompetencí k sebehodnocení a plánování svého rozvoje

 

2

kolokvium

Metodický seminář k závěrečné práci

4

zápočet

 

Didaktika 1

5

zápočet

 

2. UČÍM SE VYUČOVAT (PLÁNOVAT, VÉST, HODNOTIT VÝUKU)

2. semestr

Témata o výuce: vyučování a učení, procesy školní výuky, včetně hodnocení a zpětné vazby, tvoří obsah 2. modulu. Spolu s psychologickými aspekty procesů učení ve třídě se promítají do didaktického zprostředkování obsahu vyučovaných oborů ve výuce oborových didaktik, při řízené a reflektované pedagogické praxi a reflektivních rozhovorech k rozvoji profesních kompetencí.

Vyučované předměty
Název předmětu 

Rozsah
(počet hodin)

Ukončení 

Plánování a vedení výuky

 

16

zkouška

Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků

 

10

zápočet

 

Psychologické aspekty procesů učení ve třídě

 

8

zápočet

 

Praxe a reflexe praxe ve škole 2

 

36

zápočet

 

Reflexe praxe mimo školu 2

12

zápočet

 

Rozvoj profesních kompetencí k plánování, vedení a hodnocení výuky

 

2

kolokvium

Didaktika 2

 

20

zápočet

 

3. VYUČUJI S VĚDOMÍM ROZMANITOSTI

3. semestr


Modul 3 je orientován na témata, v nichž vystupuje učitel jako reflektivní praktik, který podporuje učení s vědomím žákovské rozmanitosti. Těžiště tvoří poznávání vzdělávacích potřeb žáků a žákyň a plánování adekvátní výuky, výchovných postupů při práci se žákem i třídou a míra ovlivňování osobnostně sociálního a hodnotového rozvoje žáka s důrazem na vytváření bezpečného prostředí ve škole. Znalosti jsou aplikovány v oborových didaktikách, řízené a reflektované pedagogické praxi a při reflektivních rozhovorech.

Vyučované předměty

Název předmětu

Rozsah
(počet hodin)

Ukončení

Poznávání potřeb žáků jako východisko pro diferenciaci a individualizaci výuky

 

12

 

kolokvium

Výchovné postupy

 

6

zápočet

 

Psychologické aspekty komunikace s aktéry výchovně vzdělávacího procesu

 

10

zápočet

 

Praxe a reflexe praxe ve škole 3

 

21

zápočet

 

Reflexe praxe mimo školu 3

 

6

zápočet

 

Rozvoj profesních kompetencí k poznávání žáků a podpoře jejich učení

 

2

kolokvium

Didaktika 3

 

15

zkouška

4. VEDU EFEKTIVNĚ VÝUKU VE SPOLUPRÁCI S OSTATNÍMI

4. semestr

Modul 4 vychází z toho, že efektivní vedení školy a třídy je ovlivňováno aplikací vhodných postupů komunikace s žáky, rodiči a veřejností. Je věnován kompetencím v oblasti spolupráce školy s rodiči a širší komunitou školy v zájmu žáků a žákyň v souladu s profesní etikou učitele a učitelky, tj. v souladu s hodnotami a postoji obsaženými v kompetenčním rámci.

Vyučované předměty

Název předmětu

Rozsah
(počet hodin)

Ukončení

Pedagogická komunikace

 

6

zápočet

Škola a rodina

 

6

zápočet

 

Vedení školy a třídy

 

6

zápočet

 

Rozvoj profesních kompetencí k efektivní komunikaci a spolupráci s rodiči a širší komunitou školy

 

2

 

kolokvium

Praxe a reflexe praxe ve škole 4

 

21

zápočet

 

Reflexe praxe mimo školu 4

6

zápočet

 

Závěrečná práce

Individuální konzultace

zápočet

 


Další informace ke studiu

Reflektovaná učitelská praxe

Součástí studia je reflektovaná učitelská praxe na základní nebo na střední škole v rozsahu celkem 150 hodin.

Součástí praxe je reflexe praxe ve škole (30 hodin) a skupinová reflexe praxe v reflektivním semináři (36 hodin). Cílem je umožnit účastníkům/účastnicím studia propojovat teoretické poznatky získané na fakultě s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele/učitelky.

Účastníci, kteří jsou současně zaměstnáni jako učitelé, mohou absolvovat max. 50 hodin této praxe na škole, kde jsou zaměstnáni. Zbývající část praxe musí být absolvována na škole jiné.

  • Informace (dokumenty, formuláře a další) k praxím najdete zde.
  • Standardy pro praxi najdete zde.

Závěrečná práce

  • Metodický seminář k závěrečné práci v 1. semestru poskytuje účastníkovi základní informace ke zpracování závěrečné práce, tzn. k volbě tématu, formulaci cílů a rozvržení metodických postupů jako součástem projektu závěrečné práce.
  • Do 31. 3. si účastník/účastnice zvolí vedoucího práce, který zadá téma do ISu.
  • Termín odevzdání: závěrečnou práci účastník/účastnice odevzdává poslední výukový den jarního semestru do ISu a ve dvou vyhotoveních vedoucímu práce.
  • Informace k závěrečné práci pro studijní program akademického roku 2024/2025 - stránka v úpravě.

Závěrečná zkouška

  • Závěrečná zkouška se skládá z pedagogiky, psychologie, oborové didaktiky (dle studijního plánu účastníka/účastnice) a obhajoby závěrečné práce. 
  • Podrobné informace k závěrečným zkouškám - stránka v úpravě. 

KONTAKTY

Centrum celoživotního vzdělávání PdF MU

  • informace pro zájemce o studium
  • informace o přijímacím řízení
  • přihlášky ke studiu
  • karta účastníka studia CŽV
  • studijní poplatky
  • studijní záležitosti (např. přerušení studia)
  • přihlášky k závěrečným zkouškám

Mgr. Jitka Karlišová

vedoucí oddělení – Centrum celoživotního vzdělávání

kancelář: bud. B/1034
Poříčí 623/7
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 6494
e‑mail:

Mgr. Bc. Alžběta Ďásková

organizační referentka

kancelář: bud. B/1034
Poříčí 623/7
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 5723
e‑mail:

Mgr. Dana Kučerová

organizační referentka

kancelář: bud. B/1034
Poříčí 623/7
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 3928
e‑mail:

Více informací na stránkách CŽV

Odborná garantka studia

Oddělení praxí

Mgr. Dana Veselá, Ph.D.

odborný obsah praxí

kancelář: bud. D/3022
Poříčí 538/31
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 7558
e‑mail:

Bc. Tereza Mikulášková

koordinátorka praxí CŽV

kancelář: 5022
Poříčí 997/31a
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 4283
e‑mail:

Informace k oborovým didaktikám

V případě dotazů k oborové didaktice je třeba se obracet na garanta oborové didaktiky, případně na vyučující oborové didaktiky. Při komunikaci s vyučujícími vždy uvádějte kód předmětu, který naleznete v IS MU v aplikaci STUDENT.

Důležité odkazy

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info