Závěrečné práce účastníků/účastnic CŽV

Studium v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ (studium od r. 2022)
Studium pedagogiky pro učitele ZŠ a SŠ (studium od r. 2024)

Závěrečná práce

  • Závěrečnou práci zpracovává účastník/účastnice ve 2. a 3. semestru (studium od r. 2022), nebo v 3. a 4. semestru (studium od r. 2024)
  • Do 31. 3. si účastník/účastnice zvolí vedoucího práce, který zadá téma do ISu.
  • Termín odevzdání: dle pokynů na webových stránkách Centra CŽV PdF MU.
  • Informace k závěrečné práci pro studijní program akademického roku 2023/2024 najdete zde.

„Na spolupráci se školitelem závěrečné práce nejvíce oceňuji jeho ochotu a velmi dobrou komunikaci. Přínos závěrečné práce spatřuji v jejím praktickém přístupu (možnost využítí materiálu i dalšími kolegy).“

Absolventka Studia v oblasti pedagogických věd zaměřeného na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ

Příklady a návrhy témat závěrečných prací

Vážené účastnice, vážení účastníci,

v následujícím přehledu jsme si pro Vás připravili medailonky jednotlivých kateder, které obsahují následující informace: vedoucí katedry, garant/garantka oborové didaktiky, vedoucí závěrečných prací a témata závěrečných prací. U jednotlivých vedoucích naleznete dva typy témat závěrečných prací: příklady již vedených témat (označeno kurzívou) a návrhy možných dalších témat závěrečných prací (označeno tučně). Cílem těchto medailonků je poskytnou Vám inspiraci pro volbu tématu Vaší závěrečné práce. Je samozřejmostí, že můžete sami přicházet s vlastními návrhy tématu Vaší závěrečné práce. Podrobnější informace obdržíte ve výuce Metodického semináře k závěrečné práci.

Katedra pedagogiky

odborná garantka studijního programu: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

vedoucí katedry: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Didaktická transformace učiva ze základů ekologie pro výuku na základní škole.

Využití vědecko-popularizačních projektů v přírodovědném vzdělávání.

Didaktická transformace vybraného učiva o vlivu lidských činností na přírodu.

Učební úlohy jako prostředek řízení učebních činností žáků ve výuce zvoleného předmětu. 

Didaktická transformace učiva přírodovědy s environmentální tématikou

Metody kritického myšlení ve výuce přírodopisu na 2. stupni ZŠ

Práce ve skupinách ve výuce německého jazyka na 2. st. ZŠ

Didaktická transformace učiva o vlivu lidských činností na přírodu


Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.

Multimediální obsahy ve výuce.

Vizuální prostředky k podpoře učení žáků.

Výukové materiály v době pocovidové.

Podpora nadaných žáků ve výuce na ZŠ/SŠ.

Zadávání a hodnocení domácích úkolů na ZŠ

Vliv posudků z pedagogicko-psychologických poraden na vzdělávání žáků a studentů

Využití autentických zkušeností a fotografií ve výuce zeměpisu s důrazem na průřezové téma multikulturní výchovy


Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D.

Šikana z pohledu žáka 2. stupně ZŠ

Šikana na druhém stupni základní školy – výuka a hodnocení výuky očima žáků a učitele občanské výchovy


Mgr. Dana Veselá, Ph.D.

Podpora nadaných žáků ve výuce na ZŠ/SŠ.

Zavádění hodnocení podporujícího učení.

Diferencovaná vzdělávací nabídka pro práci v inkluzivní třídě.

Právní a pedagogické aspekty třídnictví

Žák s psychiatrickou diagnózou v běžné třídě ZŠ

Metody a formy hodnocení ve vztahu k motivaci žáků

Práva a povinnosti asistenta pedagoga


Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D.

Využití aktivizačních metod a gradovaných úloh do výuky matematiky na 2. stupni základní školy

Tandemová výuka jako podpora začínajícího učitele při vstupu do pedagogické praxe v hodinách biologie

 

Katedra psychologie

vedoucí katedry: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

Mgr. Jan Krása, Ph.D.

Kognitivní psychologie v pedagogické praxi.

Narativní kompetence žáků základní školy.

Integrování jazykových kompetencí při výuce cizího jazyka


Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.

Psychosociální faktory ovlivňující zdraví žáků v břeclavském regionu po tornádu

 

Katedra anglického jazyka a literatury

garantka oborové didaktiky: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

vedoucí katedry: Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

Mgr. Jana Zerzová, Ph.D.

Témata z didaktiky cizího jazyka (např. CLIL, alternativní školy, interkulturní komunikační kompetence, žáci se spec. vzd. potřebami, e-learning, analýza učebnic, zážitková pedagogika, případové studie a další).

English File Textbook: Cultural Analysis


doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Témata zaměřená zejména na žáka v procesu učení se cizímu jazyku.


Mgr. Michaela Sojková Šamalová, Ph.D.

Témata zaměřená zejména na překlad ve výuce cizího jazyka.


Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.

Témata zaměřená zejména na reflexi učitelů a na výuku dětí.


PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.

Témata zaměřená zejména na využití literárních textů ve výuce cizího jazyka a na rozvoj komunikační kompetence žáků.


Mgr. Šárka Cox

Témata zaměřená na zejména na výuku mladších žáků.


Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D.

Použití jiných zdrojů než učebnic při vyučování anglické gramatiky


Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.

The Use of AI Technology ChatGPT in Teaching English

 

Katedra biologie

garantka oborové didaktiky: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.

vedoucí katedry: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.

Didaktická transformace vybraného tématu.

Srovnání přístupů pro výuku fylogeneze na střední škole

Příprava výukového programu „Ztichlý les“ pro Zoo Brno

Soubor prostředků pro výuku žáka se speciálními vzdělávacími potřebami

Didaktická transformace tématu Toxické látky v přírodě pro střední školy

Didaktická transformace tématu vývoj člověka pro 2. stupeň základní školy

Soubor didaktických prostředků pro výuku vybraných přírodopisných témat v běžné třídě a ve třídě nadaných žáků na ZŠ

Sbírka trvalých preparátů a její využití ve výuce mikrobiologie na střední zdravotnické škole

Pracovní listy z Biologie rostlin pro žáka se speciálně vzdělávacími potřebami na 2. stupni základní školy

Návrh terénní výuky na téma dřeviny pro ZŠ Jaroměřice


Mgr. Robert Vlk, Ph.D.

Terénní výuka tématu "Motýli v našem okolí" v rámci přírodopisu pro 2. stupeň ZŠ

Návrhy praktických cvičení s využitím optických nástrojů ve výuce přírodopisu a biologie zaměřených na téma symbiózy


Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.

Využití primární vědecké literatury ve středoškolské výuce biologie

Školní pokusy – houby bez plodnic


Mgr. Iva Frýzová

Přírodopis na táboře – neformální přírodovědná terénní výuka


Mgr. Martina Jančová, Ph.D.

Využití moderních metod a informačních technologií ve výuce základů buněčné biologie na SŠ

Didaktická transformace vybraných témat z genetiky pro gymnázia

Využití aktivizačních metod ve výuce trávicí soustavy člověka na 2. stupni základní školy


Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.

Didaktická transformace botanických témat pro žáky základní školy s využitím digitálních nástrojů


Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., PhD.

Využití živých zvířat při výuce na základních školách

 

Katedra českého jazyka a literatury

garant oborové didaktiky: Mgr. Adam Veřmirovský, Ph.D.

vedoucí katedry: doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

Mgr. Adam Veřmirovský, Ph.D.

Čtenářská dílna jako forma výuky literatury na SOU

Význam přídavných jmen v konkrétních textech. Výukové materiály pro rozvoj čtenářské gramotnosti.

Rozvoj čtenářské gramotnosti ve vybraných čítankách s ukázkami z tvorby Boženy Němcové


PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.

Metody kritického myšlení ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ


Mgr. Bc. Klára Březinová

Využití společenských her ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ.

Průřezové téma Výchova v evropských a globálních souvislostech ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ.

Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova a ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ.

Využití společenských her ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ


Mgr. et Mgr. Tereza Švandová

Příprava výukového bloku Zvířata pro žáky s OMJ


Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Motivace žáků 8. ročníku ZŠ pro četbu poezie


MgA. Miroslav Jindra, Ph.D.

Využití dramatické výchovy v hodinách českého jazyka

 

Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání

garantka oborové didaktiky chemie: Mgr. Irena Plucková, Ph.D.

garant oborové didaktiky fyziky: Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.

vedoucí katedry: doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

FYZIKA:

Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.

Mezipředmětové vztahy v oblasti Člověk a příroda na základní škole se zaměřením na výuku fyziky.

Vizualizace vztahů v kapitolách fyziky na základní škole.

Teorie genetické paralely ve fyzikálním vzdělávání.

Pracovní listy z fyziky k tématům „mechanická práce a energie“ pro 1. ročník střední školy.

Procvičování fyziky v 8. ročníku základní školy formou didaktické hry.

Vizualizace fyzikálních jevů ve výuce na ZŠ.

Příklady využití "černé schránky" ve výuce fyziky na základní škole.


Mgr. Ivana Medková, Ph.D.

Doplňující pracovní listy pro výuku fyziky na ZŠ.


PhDr. Jan Válek, Ph.D.

Videoanalýza pohybů ve sportu.

Desková hra pro fyziky


Mgr. Lukáš Pawera

Lidský sluch z pohledu fyziky.

Základy praktické optiky pro školáky.

Měření elektrických veličin.


CHEMIE:

Mgr. Irena Plucková, Ph.D.

Spojení chemie a přírodopisu v rámci badatelsky orientovaného vyučování (BOV)

Biochemická praktika pro 9. ročník (učební texty pro výuku na ZŠ)

Mezipředmětové souvislosti s chemickým podtextem

Výuka chemie hrou

Aktivní výuka chemie na ZŠ - jak na to?

Bílkoviny – základ života (Badatelsky orientovaná výuka pro gymnázia)

Skupinová práce v tematickém celku Kyseliny a zásady

Návrh didaktických prostředků pro mezioborovou výuku chemie a dějepisu

Hry ve výuce chemie

Možnosti začlenění biotechnologických výrob do výuky chemie

Léky v domácnosti (skupinová výuka pro ZŠ a nižší ročníky gymnázia)

Možnost využití IT v hodinách chemie na základní škole

Voda jako součást životního prostředí a způsoby její ochrany

“Chemie” babky kořenářky (praktická cvičení k tématům vzdělávací oblasti Chemie a společnost)

Cigareta není pro mě (Vzdělávací preventivní program pro druhý stupeň ZŠ a nižší ročníky gymnázia)

Náměty pro výuku chemie pro ZŠ ze zahraničních didaktických zdrojů

Využití her ve fixační fázi výuky chemie pro 8. ročník ZŠ

Popularizace, nejen chemie, pro gymnázia

Výuka vybraných chemických reakcí jinak

 

Katedra francouzského jazyka a literatury

garantka oborové didaktiky: Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.

vedoucí katedry: doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.

Rozvoj řečových dovedností ve výuce francouzského jazyka.

Fonetika ve výuce francouzského jazyka.

Gramatika ve výuce francouzského jazyka.

Způsoby hodnocení ve výuce francouzského jazyka.

Obohacování francouzské slovní zásoby prostřednictvím slovních her

Jazykové hry ve výuce francouzštiny na 2. stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií

Transformace obsahu tematického okruhu pracovní oblast ve výuce francouzštiny (jako dalšího cizího jazyka) ve vazbě na úspěšné zvládnutí pracovního pohovoru

 

Katedra geografie

garant oborové didaktiky: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

vedoucí katedry: doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Prostorové myšlení v učebnicích zeměpisu: analýza učebních úloh

Atraktivnost geografických témat z pohledu žáků a učitelů: přehledová studie

Analýza učebních úloh rozvíjejících mapové dovednosti žáků v učebnicích vlastivědy, zeměpisu a geografie

 

Katedra historie

garant oborové didaktiky: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.

vedoucí katedry: Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.

K dějinám farnosti Velké Hoštice (1774-2021)


PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.

K výukovým dějepisným aplikacím na téma perzekuce církve v 50. letech 20. století v Československu

Vznik vojenských bloků po 2. světové válce v didaktické aplikaci 9. třídy ZŠ

Význam železnice pro hospodářský a sociální rozvoj české společnosti do roku 1938. Didaktické využití tématu ve výuce dějepisu.

K využití pramenů osobní povahy při výuce dějepisu: legionářské deníky z 1. sv. v.


Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.

Analýza kurikulárních dokumentů dějepisu a návrh vzorového školního vzdělávacího programu odpovídajícího potřebám a možnostem 21. století

 

Katedra matematiky

garant oborové didaktiky: doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.

vedoucí katedry: Mgr. Helena Durnová, Ph.D.

Zájemci o závěrečnou práci na katedře matematiky se mohou obrátit s vedením práce na libovolného člena katedry.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.

Soutěže z matematiky na ZŠ.

Výuka finanční gramotnosti na 2. stupni ZŠ a na SŠ.

Rozvíjení zájmu o matematiku na 2. stupni ZŠ.

Historie matematiky ve vyučování matematice na 2. stupni ZŠ a na SŠ.

Motivace žáků v hodinách matematiky s využitím asistenta pedagoga

Soutěže z matematiky na ZŠ


Mgr. Helena Durnová, Ph.D.

Různá pojetí výuky zlomků na 2. stupni ZŠ

Programované učebnice matematiky

Individualizace výuky matematiky na 2. stupni ZŠ a na SŠ

Základy matematické statistiky a výběry vzorků v auditorské praxi

Algoritmické postupy ve výuce matematiky na SŠ

Aplikace matematické intuice na matematická zkreslení v médiích pro vybrané kapitoly matematiky ZŠ a SŠ

Skautské metody výchovy ve výuce matematiky na 2. stupni ZŠ


Mgr. Irena Budínová, Ph.D.

Zvyšování zájmu o matematiku u dětí ze znevýhodněného sociokulturního prostředí

Učební úlohy pro zvýšení zájmu žáků 2. stupně základní školy o geometrii

Výuka zlomků v podmínkách víceoborového středního odborného učiliště

Základní geodetické úlohy aplikované ve výuce pravoúhlého trojúhelníka

Znalost základních měrných jednotek a povědomí o historických či v zahraničí používaných měrných jednotkách u žáků na 2. stupni základní školy

Gradované úlohy jako nástroj diferenciace ve výuce procent na 2. stupni základní školy


RNDr. Břetislav Fajmon, Ph.D.

Výuka matematiky a fyziky na SŠ v rámci jednoho předmětu.

Aplikace matematiky ve fyzice (pokud možno na SŠ, ale i 2.stupeň ZŠ).

Pravděpodobnost, statistika a její využití (ZŠ i SŠ).


RNDr. Petra Bušková, Ph.D.

Matematická olympiáda na ZŠ

Finanční matematika, střední škola, jednoduché úročení, složené úročení, úvěry, spoření


Mgr. Jana Veseláková

Využití 3D tiskárny pro tisk učebních pomůcek do matematiky

Podpora výuky prostorové geometrie na ZŠ


Mgr. Jitka Panáčová, Ph.D.

Finanční gramotnost na 2. stupni ZŠ


Mgr. Leni Lvovská, Ph.D.

Využití 3D modelování a 3D tisku ve výuce stereometrie

Rozvíjení digitálních kompetencí žáků 6.ročníku ZŠ v hodinách matematiky na tématu desetinných čísel

Metodika práce s matematicky nadanými žáky na druhém stupni ZŠ

 

Katedra německého jazyka a literatury

garantka oborové didaktiky: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

vedoucí katedry: doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

Modalverben im DaF-Unterricht

Induktivní přístup při výuce gramatiky německého jazyka

Sprachlandschaften im DaF-Unterricht

 

Katedra občanské výchovy

garant oborové didaktiky: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.

vedoucí katedry: Mgr. Barbora Vacková, Ph.D.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.

Širší zaměření témat závěrečných prací: transformace společenskovědních obsahů do školní výuky, tematika pojetí občanské výchovy v kurikulárních dokumentech, reflexe společenskovědních témat v pedagogických teoriích.

Využití vzdělávacích programů Památníku Lidice ve výuce SŠ

Základy práva pro střední školy

Hanácká regionální identita v občanské výchově

Didaktická transformace vybraných právních témat do výuky Základů společenských věd

Transformace rodiny ve výuce Občanského a společenskovědního základu

Projektová výuka na tématu "Noc kostelů" v obci Vacenovice.

Konstruktivismus ve společenskovědním základu

Rozvoj občanských kompetencí prostřednictvím tématu náboženství

Obsahová analýza tématu Rodina v kurikulárních dokumentech

Komunikační dovednosti v rámci občanské výchovy

Odpovědné jednání a podnikavost v hodinách občanské výchovy

 

​​

Katedra technické a informační výchovy

garant oborové didaktiky: Mgr. Karel Picka, Ph.D.

vedoucí katedry: Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

Mgr. Karel Picka, Ph.D.

Digitální úniková hra jako inovativní forma výuky

Aplikace a programovací jazyky pro výuku programování

Vybrané úlohy z fyziky a matematiky ve výuce programování


Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.

Transformace fyzikálních témat do prostředí nástrojů online výuky

 

Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví

garantka oborové didaktiky: PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Slaná Reissmannová, Ph.D.

vedoucí katedry: doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Slaná Reissmannová, Ph.D.

Pohyb jako prevence chybného držení těla u dětí školního věku.

Metodický návrh k výuce tématu "Hodnota a podpora zdraví" ve výchově ke zdraví.

Výukové metody v tematickém celku "výživa člověka" na základních školách.

Celostní přístupy v péči o zdraví – návrh metodického materiálu pro výuku ve Výchově ke zdraví na 2. stupni ZŠ

Využití pohybových aktivit ke zlepšení svého zdraví

Reflexe výchovně vzdělávacího procesu v oblasti ochrany a podpory zdraví na vybrané škole a další možnosti ochrany a podpory zdraví

Prevence šikany na 2. stupni ZŠ – návrh metodického materiálu

Reflexe výchovně vzdělávacího procesu v oblasti ochrany a podpory zdraví na vybrané škole a další možnosti ochrany a podpory zdraví

 

 

Katedra výtvarné výchovy

garantka oborové didaktiky: doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.

vedoucí katedry: Mgr. Petr Kamenický, Ph.D.

Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:

doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.

Digitální technologie a inovativní umělecko-pedagogické projekty.

Psychologizující didaktika v kontextu plánování výuky výtvarné výchovy na základní a střední škole.

Participativní a enviromentální aspekty výtvarného projevu u žáků základních a středních škol.

Site specific art, výtvarná pedagogika a didaktika výtvarné výchovy.

Arteterapeutické sezení s duševně nemocnými dětmi

Obraz ako správa, vizuálna komunikácia na sociálnych sieťach

Přínos edukačního programu muzejní noci s názvem Stromy jako obydlí ve výuce žáků 6. a 7. třídy

Kreativita jako základní kompetence pro život

Možnotsi využitia arteterapie v hodinách výtvarnej výchovy

 

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info