Závěrečná práce
„Na spolupráci se školitelem závěrečné práce nejvíce oceňuji jeho ochotu a velmi dobrou komunikaci. Přínos závěrečné práce spatřuji v jejím praktickém přístupu (možnost využítí materiálu i dalšími kolegy).“
Absolventka Studia v oblasti pedagogických věd zaměřeného na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ
Příklady a návrhy témat závěrečných prací
Vážené účastnice, vážení účastníci,
v následujícím přehledu jsme si pro Vás připravili medailonky jednotlivých kateder, které obsahují následující informace: vedoucí katedry, garant/garantka oborové didaktiky, vedoucí závěrečných prací a témata závěrečných prací. U jednotlivých vedoucích naleznete dva typy témat závěrečných prací: příklady již vedených témat (označeno kurzívou) a návrhy možných dalších témat závěrečných prací (označeno tučně). Cílem těchto medailonků je poskytnou Vám inspiraci pro volbu tématu Vaší závěrečné práce. Je samozřejmostí, že můžete sami přicházet s vlastními návrhy tématu Vaší závěrečné práce. Podrobnější informace obdržíte ve výuce Metodického semináře k závěrečné práci.
Katedra psychologie
vedoucí katedry: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
Mgr. Jan Krása, Ph.D.
Kognitivní psychologie v pedagogické praxi.
Narativní kompetence žáků základní školy.
Integrování jazykových kompetencí při výuce cizího jazyka
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Psychosociální faktory ovlivňující zdraví žáků v břeclavském regionu po tornádu
Katedra anglického jazyka a literatury
garantka oborové didaktiky: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
vedoucí katedry: Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
Mgr. Jana Zerzová, Ph.D.
Témata z didaktiky cizího jazyka (např. CLIL, alternativní školy, interkulturní komunikační kompetence, žáci se spec. vzd. potřebami, e-learning, analýza učebnic, zážitková pedagogika, případové studie a další).
English File Textbook: Cultural Analysis
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Témata zaměřená zejména na žáka v procesu učení se cizímu jazyku.
Mgr. Michaela Sojková Šamalová, Ph.D.
Témata zaměřená zejména na překlad ve výuce cizího jazyka.
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Témata zaměřená zejména na reflexi učitelů a na výuku dětí.
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.
Témata zaměřená zejména na využití literárních textů ve výuce cizího jazyka a na rozvoj komunikační kompetence žáků.
Mgr. Šárka Cox
Témata zaměřená na zejména na výuku mladších žáků.
Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D.
Použití jiných zdrojů než učebnic při vyučování anglické gramatiky
Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.
The Use of AI Technology ChatGPT in Teaching English
Katedra biologie
garantka oborové didaktiky: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
vedoucí katedry: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Didaktická transformace vybraného tématu.
Srovnání přístupů pro výuku fylogeneze na střední škole
Příprava výukového programu „Ztichlý les“ pro Zoo Brno
Soubor prostředků pro výuku žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
Didaktická transformace tématu Toxické látky v přírodě pro střední školy
Didaktická transformace tématu vývoj člověka pro 2. stupeň základní školy
Soubor didaktických prostředků pro výuku vybraných přírodopisných témat v běžné třídě a ve třídě nadaných žáků na ZŠ
Sbírka trvalých preparátů a její využití ve výuce mikrobiologie na střední zdravotnické škole
Pracovní listy z Biologie rostlin pro žáka se speciálně vzdělávacími potřebami na 2. stupni základní školy
Návrh terénní výuky na téma dřeviny pro ZŠ Jaroměřice
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Terénní výuka tématu "Motýli v našem okolí" v rámci přírodopisu pro 2. stupeň ZŠ
Návrhy praktických cvičení s využitím optických nástrojů ve výuce přírodopisu a biologie zaměřených na téma symbiózy
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Využití primární vědecké literatury ve středoškolské výuce biologie
Školní pokusy – houby bez plodnic
Mgr. Iva Frýzová
Přírodopis na táboře – neformální přírodovědná terénní výuka
Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Využití moderních metod a informačních technologií ve výuce základů buněčné biologie na SŠ
Didaktická transformace vybraných témat z genetiky pro gymnázia
Využití aktivizačních metod ve výuce trávicí soustavy člověka na 2. stupni základní školy
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Didaktická transformace botanických témat pro žáky základní školy s využitím digitálních nástrojů
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., PhD.
Využití živých zvířat při výuce na základních školách
Katedra českého jazyka a literatury
garant oborové didaktiky: Mgr. Adam Veřmirovský, Ph.D.
vedoucí katedry: doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
Mgr. Adam Veřmirovský, Ph.D.
Čtenářská dílna jako forma výuky literatury na SOU
Význam přídavných jmen v konkrétních textech. Výukové materiály pro rozvoj čtenářské gramotnosti.
Rozvoj čtenářské gramotnosti ve vybraných čítankách s ukázkami z tvorby Boženy Němcové
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.
Metody kritického myšlení ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ
Mgr. Bc. Klára Březinová
Využití společenských her ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ.
Průřezové téma Výchova v evropských a globálních souvislostech ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ.
Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova a ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ.
Využití společenských her ve výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ
Mgr. et Mgr. Tereza Švandová
Příprava výukového bloku Zvířata pro žáky s OMJ
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
Motivace žáků 8. ročníku ZŠ pro četbu poezie
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D.
Využití dramatické výchovy v hodinách českého jazyka
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání
garantka oborové didaktiky chemie: Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
garant oborové didaktiky fyziky: Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
vedoucí katedry: doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
FYZIKA:
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Mezipředmětové vztahy v oblasti Člověk a příroda na základní škole se zaměřením na výuku fyziky.
Vizualizace vztahů v kapitolách fyziky na základní škole.
Teorie genetické paralely ve fyzikálním vzdělávání.
Pracovní listy z fyziky k tématům „mechanická práce a energie“ pro 1. ročník střední školy.
Procvičování fyziky v 8. ročníku základní školy formou didaktické hry.
Vizualizace fyzikálních jevů ve výuce na ZŠ.
Příklady využití "černé schránky" ve výuce fyziky na základní škole.
Mgr. Ivana Medková, Ph.D.
Doplňující pracovní listy pro výuku fyziky na ZŠ.
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Videoanalýza pohybů ve sportu.
Desková hra pro fyziky
Mgr. Lukáš Pawera
Lidský sluch z pohledu fyziky.
Základy praktické optiky pro školáky.
Měření elektrických veličin.
CHEMIE:
Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Spojení chemie a přírodopisu v rámci badatelsky orientovaného vyučování (BOV)
Biochemická praktika pro 9. ročník (učební texty pro výuku na ZŠ)
Mezipředmětové souvislosti s chemickým podtextem
Výuka chemie hrou
Aktivní výuka chemie na ZŠ - jak na to?
Bílkoviny – základ života (Badatelsky orientovaná výuka pro gymnázia)
Skupinová práce v tematickém celku Kyseliny a zásady
Návrh didaktických prostředků pro mezioborovou výuku chemie a dějepisu
Hry ve výuce chemie
Možnosti začlenění biotechnologických výrob do výuky chemie
Léky v domácnosti (skupinová výuka pro ZŠ a nižší ročníky gymnázia)
Možnost využití IT v hodinách chemie na základní škole
Voda jako součást životního prostředí a způsoby její ochrany
“Chemie” babky kořenářky (praktická cvičení k tématům vzdělávací oblasti Chemie a společnost)
Cigareta není pro mě (Vzdělávací preventivní program pro druhý stupeň ZŠ a nižší ročníky gymnázia)
Náměty pro výuku chemie pro ZŠ ze zahraničních didaktických zdrojů
Využití her ve fixační fázi výuky chemie pro 8. ročník ZŠ
Popularizace, nejen chemie, pro gymnázia
Výuka vybraných chemických reakcí jinak
Katedra francouzského jazyka a literatury
garantka oborové didaktiky: Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
vedoucí katedry: doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
Rozvoj řečových dovedností ve výuce francouzského jazyka.
Fonetika ve výuce francouzského jazyka.
Gramatika ve výuce francouzského jazyka.
Způsoby hodnocení ve výuce francouzského jazyka.
Obohacování francouzské slovní zásoby prostřednictvím slovních her
Jazykové hry ve výuce francouzštiny na 2. stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií
Transformace obsahu tematického okruhu pracovní oblast ve výuce francouzštiny (jako dalšího cizího jazyka) ve vazbě na úspěšné zvládnutí pracovního pohovoru
Katedra geografie
garant oborové didaktiky: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
vedoucí katedry: doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Prostorové myšlení v učebnicích zeměpisu: analýza učebních úloh
Atraktivnost geografických témat z pohledu žáků a učitelů: přehledová studie
Analýza učebních úloh rozvíjejících mapové dovednosti žáků v učebnicích vlastivědy, zeměpisu a geografie
Katedra historie
garant oborové didaktiky: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
vedoucí katedry: Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
K dějinám farnosti Velké Hoštice (1774-2021)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
K výukovým dějepisným aplikacím na téma perzekuce církve v 50. letech 20. století v Československu
Vznik vojenských bloků po 2. světové válce v didaktické aplikaci 9. třídy ZŠ
Význam železnice pro hospodářský a sociální rozvoj české společnosti do roku 1938. Didaktické využití tématu ve výuce dějepisu.
K využití pramenů osobní povahy při výuce dějepisu: legionářské deníky z 1. sv. v.
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Analýza kurikulárních dokumentů dějepisu a návrh vzorového školního vzdělávacího programu odpovídajícího potřebám a možnostem 21. století
Katedra matematiky
garant oborové didaktiky: doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
vedoucí katedry: Mgr. Helena Durnová, Ph.D.
Zájemci o závěrečnou práci na katedře matematiky se mohou obrátit s vedením práce na libovolného člena katedry.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Soutěže z matematiky na ZŠ.
Výuka finanční gramotnosti na 2. stupni ZŠ a na SŠ.
Rozvíjení zájmu o matematiku na 2. stupni ZŠ.
Historie matematiky ve vyučování matematice na 2. stupni ZŠ a na SŠ.
Motivace žáků v hodinách matematiky s využitím asistenta pedagoga
Soutěže z matematiky na ZŠ
Mgr. Helena Durnová, Ph.D.
Různá pojetí výuky zlomků na 2. stupni ZŠ
Programované učebnice matematiky
Individualizace výuky matematiky na 2. stupni ZŠ a na SŠ
Základy matematické statistiky a výběry vzorků v auditorské praxi
Algoritmické postupy ve výuce matematiky na SŠ
Aplikace matematické intuice na matematická zkreslení v médiích pro vybrané kapitoly matematiky ZŠ a SŠ
Skautské metody výchovy ve výuce matematiky na 2. stupni ZŠ
Mgr. Irena Budínová, Ph.D.
Zvyšování zájmu o matematiku u dětí ze znevýhodněného sociokulturního prostředí
Učební úlohy pro zvýšení zájmu žáků 2. stupně základní školy o geometrii
Výuka zlomků v podmínkách víceoborového středního odborného učiliště
Základní geodetické úlohy aplikované ve výuce pravoúhlého trojúhelníka
Znalost základních měrných jednotek a povědomí o historických či v zahraničí používaných měrných jednotkách u žáků na 2. stupni základní školy
Gradované úlohy jako nástroj diferenciace ve výuce procent na 2. stupni základní školy
RNDr. Břetislav Fajmon, Ph.D.
Výuka matematiky a fyziky na SŠ v rámci jednoho předmětu.
Aplikace matematiky ve fyzice (pokud možno na SŠ, ale i 2.stupeň ZŠ).
Pravděpodobnost, statistika a její využití (ZŠ i SŠ).
RNDr. Petra Bušková, Ph.D.
Matematická olympiáda na ZŠ
Finanční matematika, střední škola, jednoduché úročení, složené úročení, úvěry, spoření
Mgr. Jana Veseláková
Využití 3D tiskárny pro tisk učebních pomůcek do matematiky
Podpora výuky prostorové geometrie na ZŠ
Mgr. Jitka Panáčová, Ph.D.
Finanční gramotnost na 2. stupni ZŠ
Mgr. Leni Lvovská, Ph.D.
Využití 3D modelování a 3D tisku ve výuce stereometrie
Rozvíjení digitálních kompetencí žáků 6.ročníku ZŠ v hodinách matematiky na tématu desetinných čísel
Metodika práce s matematicky nadanými žáky na druhém stupni ZŠ
Katedra německého jazyka a literatury
garantka oborové didaktiky: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
vedoucí katedry: doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Modalverben im DaF-Unterricht
Induktivní přístup při výuce gramatiky německého jazyka
Sprachlandschaften im DaF-Unterricht
Katedra občanské výchovy
garant oborové didaktiky: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
vedoucí katedry: Mgr. Barbora Vacková, Ph.D.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Širší zaměření témat závěrečných prací: transformace společenskovědních obsahů do školní výuky, tematika pojetí občanské výchovy v kurikulárních dokumentech, reflexe společenskovědních témat v pedagogických teoriích.
Využití vzdělávacích programů Památníku Lidice ve výuce SŠ
Základy práva pro střední školy
Hanácká regionální identita v občanské výchově
Didaktická transformace vybraných právních témat do výuky Základů společenských věd
Transformace rodiny ve výuce Občanského a společenskovědního základu
Projektová výuka na tématu "Noc kostelů" v obci Vacenovice.
Konstruktivismus ve společenskovědním základu
Rozvoj občanských kompetencí prostřednictvím tématu náboženství
Obsahová analýza tématu Rodina v kurikulárních dokumentech
Komunikační dovednosti v rámci občanské výchovy
Odpovědné jednání a podnikavost v hodinách občanské výchovy
Katedra technické a informační výchovy
garant oborové didaktiky: Mgr. Karel Picka, Ph.D.
vedoucí katedry: Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Digitální úniková hra jako inovativní forma výuky
Aplikace a programovací jazyky pro výuku programování
Vybrané úlohy z fyziky a matematiky ve výuce programování
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Transformace fyzikálních témat do prostředí nástrojů online výuky
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví
garantka oborové didaktiky: PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Slaná Reissmannová, Ph.D.
vedoucí katedry: doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Slaná Reissmannová, Ph.D.
Pohyb jako prevence chybného držení těla u dětí školního věku.
Metodický návrh k výuce tématu "Hodnota a podpora zdraví" ve výchově ke zdraví.
Výukové metody v tematickém celku "výživa člověka" na základních školách.
Celostní přístupy v péči o zdraví – návrh metodického materiálu pro výuku ve Výchově ke zdraví na 2. stupni ZŠ
Využití pohybových aktivit ke zlepšení svého zdraví
Reflexe výchovně vzdělávacího procesu v oblasti ochrany a podpory zdraví na vybrané škole a další možnosti ochrany a podpory zdraví
Prevence šikany na 2. stupni ZŠ – návrh metodického materiálu
Reflexe výchovně vzdělávacího procesu v oblasti ochrany a podpory zdraví na vybrané škole a další možnosti ochrany a podpory zdraví
Katedra výtvarné výchovy
garantka oborové didaktiky: doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
vedoucí katedry: Mgr. Petr Kamenický, Ph.D.
Vedoucí závěrečných prací a příklady témat závěrečných prací:
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Digitální technologie a inovativní umělecko-pedagogické projekty.
Psychologizující didaktika v kontextu plánování výuky výtvarné výchovy na základní a střední škole.
Participativní a enviromentální aspekty výtvarného projevu u žáků základních a středních škol.
Site specific art, výtvarná pedagogika a didaktika výtvarné výchovy.
Arteterapeutické sezení s duševně nemocnými dětmi
Obraz ako správa, vizuálna komunikácia na sociálnych sieťach
Přínos edukačního programu muzejní noci s názvem Stromy jako obydlí ve výuce žáků 6. a 7. třídy
Kreativita jako základní kompetence pro život
Možnotsi využitia arteterapie v hodinách výtvarnej výchovy